site.btaКосоваПрес: Европейските новинарски агенции, сред които и КосоваПрес, обсъждат в Тирана заплахите пред журналистиката
Албанската телеграфна агенция (АТА) е домакин на пролетната конференция на Европейския алианс на новинарските агенции (ЕАНА) на тема „Заплахи за журналистиката и новинарските агенции и средства за защита“, за първи път в Тирана, предаде за БТА агенция КосоваПрес.
Генералният директор на АТА Валбона Жупа и директорът на новините за Европа и Африка в Асошиейтед прес Джеймс Джордан откриха конференцията, в която участват ръководители и представители на 32 европейски информационни агенции от Косово, Франция, Германия, Италия, Гърция, Финландия, Хърватия, Украйна, Испания, Турция, Сърбия, Чехия, Азербайджан, Босна и Херцеговина, Швеция, Норвегия, България и др.
Косово е представено от агенция КосоваПрес, член на Асоциацията на балканските новинарски агенции АБНА (www.abnase.com) и на ЕАНА (www.newsalliance.com). В конференцията участват президентът на КосоваПрес Скендер Красничи, неизпълнителният президент Клайв Маршал и главният изпълнителен директор Сузана Хашани Раковица.
В началото на конференцията беше прожектиран промоционален видеоклип за туризма в Албания.
В речта си генералният директор на АТА Валбона Жупа каза, че представителите на новинарските агенции, събрали се в Тирана, представляват сърцето на надеждната информация на нашия континент и извън него.
Жупа акцентира върху предизвикателствата пред журналистиката и информационните агенции днес, както и върху необходимостта от съвместни действия в една бързо променяща се информационна среда.
Тя призова за засилване на проверката на фактите и прозрачността като основни инструменти за защита на почтеността на новините.
„Днес журналистиката и информационните агенции са изправени пред среда, по-предизвикателна от всякога. От дезинформация, разпространяваща се за секунди, до икономически натиск, намаляващо доверие и господството на световните платформи, всички ние в тази зала знаем, че всеки ден великата мисия на медиите е подложена на изпитание: да информира в съответствие с най-висшите принципи на хуманизма. Всъщност това, което ни обединява, е точно фактът, че нито една сериозна агенция не може да се изправи пред тази реалност сама“, подчерта тя.
Жупа посочи, че „сериозността на информацията, скоростта, с която се разпространява, и точността на нашите източници остават компас за останалите медии, където се намесват различни интереси, като злоупотребяват с информацията и изкривяват нейното съдържание".
Директорът на АТА изброи някои от предизвикателствата, пред които са изправени информационните агенции в цяла Европа, и изтъкна дезинформацията като най-значимата, като „една от най-големите рани на съвремието“.
„Живеем във време, в което лъжите се разпространяват по-бързо от истината и често им се вярва, без да се проверяват източниците. В среда, претоварена от анонимни и непроверени източници, разликата между факт и мнение е замъглена и продължава да подкопава истинската информация. Това е предизвикателство за всеки, който приема истината сериозно. А ние го правим. Ето защо проверката на фактите и прозрачността на нашите източници са в основата на нашата работа“, подчерта тя.
Друга чувствителна тема, засегната от Жупа, беше разпространението на новини от големи технологични платформи.
„Големите технологични платформи разпространяват новини, създадени от нас, без да гарантират справедливо възнаграждение. Освен това тези алгоритми често предпочитат емоционално, конфликтно съдържание или просто целят да уловят сензация, която не е непременно точна или проверена. Тук се нуждаем от общ глас и съвместни решения. Някои страни започнаха да преговарят за нови модели. Ние трябва да бъдем част от тази дискусия и да отговорим на истинските притеснения“, каза тя.
Засягайки редакционната независимост, Жупа каза: „В много страни натискът не идва директно като класическа цензура. Той идва по по-рафинирани начини. И натискът е толкова реален, колкото пряката цензура, защото е свързан с групи по интереси. Включването на високи морални стандарти сред журналистите и най-вече зачитането на журналистическия кодекс остава предизвикателство.“
Жупа отбеляза, че общественото доверие е може би най-голямото предизвикателство пред медиите днес. Тя акцентира върху необходимостта от повече прозрачност, открита комуникация с обществото и непрекъсната самокритика, за да се върне доверието.
Освен това в речта си на конференцията директорът на АТА идентифицира три основни стълба за справяне с днешните проблеми чрез качествена журналистика: по-широко сътрудничество между агенциите, инвестиции в съвременни технологии като изкуствен интелект за проверка на факти и увеличаване на видимостта на агенциите в публичния дебат.
„Трябва да инвестираме в нашите платформи, в изкуствен интелект за откриване на фалшиви новини, в по-ефективни системи за управление на съдържанието, в приложения, които доближават нашите новини до обикновения гражданин. Трябва да присъстваме по-активно в обществения дебат – не само чрез съдържанието, което произвеждаме, но и като образоваме обществеността за нашата роля. Много хора все още не знаят, че новините, които четат в медиите или чуват по радиото, идват от новинарска агенция. Това трябва да се промени, но трябва също така да упражняваме авторитета ни, така че нашите новини да са ориентир за институциите и обществеността“, заяви Жупа.
В заключение Жупа подчерта необходимостта информационните агенции да останат единни и да спазват професионалната етика по всяко време.
„Времената не са лесни за журналистиката. Но това са времена с голямо историческо значение. Защото точно в такива времена се претегля важността на мащабната работа, която вършим за обществото. Не можем да си позволим да бъдем пасивни или носталгични. Но имаме силата да бъдем умни, отдадени и обединени. В тази битка няма периферни места или главни центрове. Всеки отговорен глас има значение. Твърдо вярвам, че ако поддържаме етиката и уважаваме стандартите за добра журналистика, за повишаване на качеството и засилване на сътрудничеството, тогава новинарските агенции ще бъдат незаменими и качествената журналистика ще оцелее и ще се изправи пред всяка криза, както винаги", заключи Валбона Жупа.
Посредством няколко панела конференцията ще разгледа отделно и други въпроси с Тина Мари Флем, изпълнителен директор и главен редактор на NTB; Петер Кропш, изпълнителен директор на германската информационна агенция DPA и председател на Комисията за авторско право на ЕАНА; Наталия Костина, заместник генерален директор на украинската информационна агенция Укринформ; Емилиос Пердикарис, изпълнителен директор на гръцката информационна агенция АНА-МПА; Ханспетер Келермюлер, изпълнителен директор на швейцарската информационна агенция Keystone-SDA; и Билгехан Йозтюрк, мениджър стратегически комуникации и международни отношения в Анадолската агенция.
(Това е новина от деня в Косово, избрана от агенция КосоваПрес за публикуване от БТА съгласно споразумението за обмен на информация и професионално сътрудничество, което предвижда всеки ден националните информационни агенции на България и Косово да си разменят директно избрана от другата агенция новина на деня от съответната страна, а другата агенция да я публикува на своя интернет сайт с изрично посочване и цитиране на партньора й като източник.)
/ЕЩ/
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина