site.btaТранспортният министър на Северна Македония: Очевидно е, че България не иска да строи жп линия; това, че избягват среща с нас, говори много

Транспортният министър на Северна Македония: Очевидно е, че България не иска да строи жп линия; това, че избягват среща с нас, говори много
Транспортният министър на Северна Македония: Очевидно е, че България не иска да строи жп линия; това, че избягват среща с нас, говори много
Част от първата отсечка от източната част на трансевропейския Коридор 8 на територията на Северна Македония Куманово-Беляковце, която бе пусната в експлоатация на 17 януари 2025 г. Снимка: Владислав Тентов/БТА

Министърът на транспорта на Северна Македония Александър Николоски казва, че са изпратени над 15 писма до България, на които не е получен отговор от българска страна относно изграждането на железопътната линия до България, предаде МИА.

„Честно е да се срещнем и да ни кажат. Фактът, че избягват да се срещат с нас, говори много за съдбата на проекта. Делата са на наша страна, думите са на тяхна“, каза Николоски в интервю за предаването „360 градуса“, ​​излъчвано по местната телевизия МРТ 1.

Николоски потвърди, че правителството на Северна Македония е получило от българска страна проектодоговор за съвместно строителство, като подчерта, че той е бил незабавно разгледан на заседание на правителството и е сформиран работен орган, състоящ се от министрите на транспорта и финансите и директора на железниците, и че е необходимо той да бъде обсъден.

На въпроса дали има нещо спорно в този договор, Николоски отговори, че има и затова „е необходимо да седнем с българската страна и да разговаряме“.

„Но като се има предвид, че ние не сядаме, защото те не искат да седнем, тогава не можем да си свършим работата. Нека повторя, ако българската страна иска да построи железопътна линия, ще има железопътна линия и тя ще бъде построена. Какво са дела, какво са думи? Подобни провокативни изявления от българска страна са думи, а действия са, че линията София – Перник няма да бъде реконструирана, защото парите са взети и ще бъдат инвестирани в София – Бургас, а Северна Македония в момента е единствената държава, която строи железопътна линия по Коридор 8“, посочи Николоски.

Той каза още, че позицията на правителството на Северна Македония е, че не иска да инвестира в железопътна линия, която завършва в тунел. Проблемът, според него, е фактът, че България е решила да не възстановява железопътната линия от София до Перник, нито от Перник до Гюешево във втората фаза.

Железопътната линия София – Скопие е част от европейски транспортен Коридор № 8, който трябва да свърже Черно море с Адриатическо море.

Транснационалната транспортна ос Изток-Запад (Коридор 8) се простира от пристанище Бари в Италия през Албания и Северна Македония до пристанищата Варна и Бургас в България. Централната част на този паневропейски коридор минава през Северна Македония – Кичево, Скопие, Куманово, Беляковце и Крива Паланка. Липсват обаче връзки в западния край (от Кичево до границата с Албания) и в източния край (от Куманово до границата с България), част от който (от Куманово до Беляковце) беше пуснат в експлоатация на 17 януари.

/С-АМ/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 01:47 на 01.05.2025 Новините от днес

Смелостта на априлци, тяхната саможертва и вяра ни задължават да следваме техния завет и винаги да отстояваме справедливостта, свободата, достойнството и честта на България, заяви председателят на парламента Наталия Киселова в Копривщица

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация