site.btaГодина след най-страшната влакова катастрофа в Гърция, страховете за безопасността на железниците остават

Година след най-страшната влакова катастрофа в Гърция, страховете за безопасността на железниците остават
Година след най-страшната влакова катастрофа в Гърция, страховете за безопасността на железниците остават
Снимка: БТА, Красимир Николов

След като 57 души загинаха в най-тежката влакова катастрофа в Гърция преди година, правителството обеща да подобри системата, която се разпада, след като десетилетия не й е било обръщано нужното внимание, предаде Ройтерс.

„Влаковете ще възобновят движението си при максимално високо ниво на безопасност“, заяви гръцкият министър-председател Кириакос Мицотакис няколко седмици след катастрофата.

Една година по-късно експерти по катастрофи и железопътни служители казват, че малко е направено за значителното подобряване на безопасността на влаковете въпреки все повечето доказателства, че системните недостатъци са част от причините за инцидента.

Дистанционното управление на влаковете и системите за комуникация, задължителни според законите на Европейския съюз, все още не функционират, отбелязват служители пред Ройтерс. Броят на служителите на главния железопътен оператор на Гърция е намалял след катастрофата, а останалите служители очакват ново обучение. Липсата на реформа в управлението на гръцките железници забавя напредъка, коментират те.

Ситуацията притеснява експертите, които посочват, че гръцката железопътна мрежа е предразположена към бъдещи инциденти, докато безопасността не бъде подобрена.

Междувременно скърбящите семейства и оцелелите настояват за отговори.

„Не си научихме урока и не действахме“, каза Костас Лакафосис, следовател по инцидента, нает от близки на жертвите. „За съжаление, железницата не е в по-добро състояние“.

Гръцкото министерство на транспорта посочи пред Ройтерс, че прилага цялостен план за обновяване на железниците, както и че има значителен напредък в подобряването на железопътната безопасност въпреки големите щети, причинени от наводненията в Гърция през септември.

Панайотис Терезакис, ръководителят на Гръцката железопътна инфраструктурна компания ОСЕ, която управлява железопътната мрежа, твърди, че тя е безопасна. ОСЕ монтира 300 инфрачервени камери в тунели след катастрофата и напредна при поставянето на  системи за безопасност. Терезакис призна, че трябва да се направи повече.

ОСЕ разполага с 640 служители, което според синдикатите е по-малко отколкото през 2023 г. и наполовина в сравнение с 2013 г. Компанията планира да наеме 90 души в следващия месец и до 500 души в скоро време, каза Терезакис и допълни, че в ОСЕ работят 0,4 служители на километър железопътна линия, което е почти наполовина на средното за ЕС.

„Това е железопътна система, която е в упадък в последните 15 години. Не можете да я възродите за година“, каза той пред Ройтерс, като добави, че бюрокрацията продължава да бъде голяма пречка. „Аз имам диплома за инженер. Не съм Бог“.

ЛИПСВАЩИ СИСТЕМИ

На 28 февруари 2023 г. пътнически влак, пълен предимно с учащи, се сблъсква челно с товарен влак малко преди полунощ по линия, свързваща Атина с втория по големина град в Гърция Солун. Катастрофата, която е най-смъртоносната в историята на страната, предизвика протести из цяла Гърция, където бе възприета като последица от дългогодишното пренебрегване на обществените услуги след финансовата криза, продължила цяло десетилетие.

Правителството обеща реформа и разпореди да бъде направено разследване,  до което агенция Ройтерс е имала достъп. Според разследването катастрофата е можело да бъде избегната, ако две ключови системи са били на налице: Европейската система за управление на влаковете ETCS, която може дистанционно да контролира скоростта на влака и спирачките му; и „Глобалната система за мобилни комуникации – железопътни линии“ GSM-R, която представлява безжична мрежа, позволяваща комуникация между началниците на гари, машинистите и ръководителите на движение.

ETCS е инсталирана с девет години закъснения, но не работи и не добавена към влаковете, очакващи сертификат, посочиха четирима служители на ОСЕ пред Ройтерс. Европейски прокурор повдигна обвинение на 18 гръцки държавни служители за нарушения във връзка с изпълнението на проекта.

Наводненията по-късно повредиха телекомуникационните системи в протежението на 90-километров участък по същия маршрут Атина-Солун. Правителството оценява разходите за възстановяването му на 450 милиона евро.

„Ситуацията остава почти същата, за съжаление“, каза Николаос Цикалакис, ръководител на синдиката на работниците в ОСЕ.

Агенцията на ЕС за железниците приключи оценка на безопасността миналата година,  с предварителните резултати, от която Ройтерс се е запознала. Според заключенията разпоредбите на ЕС не са приложени правилно в Гърция, а недостатъчното финансиране и сложната система от припокриващи се агенции забавят промяната.

„Изглежда, че няма орган в Гърция, който да поеме цялата отговорност за гарантиране на безопасността на железопътния транспорт“, се казва в проекта.

Планираното сливане на ОСЕ и нейните дъщерни дружества ще помогне за решаването на административните въпроси, съобщиха от гръцкото транспортно министерство.

ПРЕСЛЕДВАНИ

Оцелелите и техните роднини все още са преследвани от ужаса на преживяното.

Мария Каристиану, която губи 20-годишната си дъщеря в трагедията, казва, че политиците трябва да поемат отговорност за катастрофата, за която допринасят и системни пропуски.

Досега около 800 000 души са подписали петиция за премахване на закони, които защитават министрите от съдебно преследване.

"Държавата все още си играе с нашата болка, с нашата скръб и подкопава цялото общество", подчерта Каристиану пред Ройтерс.

Оцелелите казват, че страдат от посттравматичен стрес и са преследвани от натрапчиви кошмари, според данни от пет съдебни дела срещу държавата, с които Ройтерс се е запознала. Година по-късно, те все още преживяват същия стрес, казват адвокатите им.

Оцелялата при катастрофата Ставрула Капсали казва, че всичко се е променило в живота ѝ - не може да спи и постоянно се страхува. Тя не се е качвала на влак след катастрофата, защото се страхува, че влаковете не са безопасни.

"Как можеш да не обръщаш внимание на системите, които осигуряват безопасността на пътниците?", пита Капсали. "Чувствам, че съм оставила част от себе си там... Тежестта е огромна", каза още тя.

(Превод: Симона - Алекс Михалева, Мина Иванова)

/СУ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 21:31 на 17.04.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация