Театър в ТИР

site.btaСпектакъл на колела показва проблемите на товарните превозвачи в Източна Европа и какви загуби търпят заради това, че Румъния не е в Шенген

Странно превозно средство се движи по улиците на Тимишоара. Става дума за хладилен камион, превърнат в театър на колела. Целта му е да изведе наяве историите на румънските шофьори, които пресичат Европа по различни маршрути и често се сблъскват с трудности, включително защото страната още не е част от Шенгенското пространство.

Първото подобно представление е поставено в София през 2006 г. Следват Тулуза, Лозана, Москва. Днес и в Румъния. 46 души заемат местата си, затягат коланите и се превръщат в “стока”, в “товар”, превозван от Денис и Далян.

Двамата мъже са част от общо над шест милиона шофьори в Европейския съюз, които гледат на света от два метра височина, познават градовете основно по пътните знаци и работят с дни на площ от два квадратни метра в предната част на 40-тонна кола. 

“Понеже сме двама шофьори, за два дни бихме могли да се върнем у дома. Но понеже Румъния все още не е страна-членка на Шенгенското пространство, ще ни отнеме три дни да стигнем до Тимишоара”, казва Денис.

Представлението е пътят, който Денис и Далян изминават от Берлин до Тимишоара. Спирките са товарни рампи, складове, КПП-та и бензиностанции. Водачите комуникират с публиката чрез безжични микрофони. Зрителите гледат през 10-метровата стъклена стена и през цялото време слушат двамата мъже, които разкриват предизвикателствата на товарните превозвачи на Стария континент. 

Още през 90-те години много спедиторски компании от Западна Европа се насочват към Източна Европа, защото там могат да плащат на шофьорите по-ниски заплати за същия обем работа. И днес в Германия полицията често спира камиони с румънски регистрационни номера. Същото се случва с български, литовски и други камиони от бившия Източен блок, твърдят Денис и Далян.

“Ние, в Румъния сме късметлии. Имаме най-ниската пътна такса в Европейския съюз. За камиони се плаща 12 евро за един ден, независимо от изминатите километри. На другия полюс е Швейцария, която има най-високата пътна такса. За да преминеш територията на страната с камион, което може да стане и за един ден, трябва да платиш 700 евро”, обяснява Денис. 

С Далян коментират пред публиката, че Румъния е отговаряла на всички условия и е трябвало да стане страна-членка на Шенгенското пространство, но влизането й е било блокирано с мотива, че е основният маршрут за транзит на мигранти към ЕС. 

“Мотив с последствия за транспортната индустрия за Румъния. Губи се адски много време на границата с Унгария. Губят се 12 часа за преминаване в Унгария. А компаниите губят по 500 евро”, отбелязва Денис.

След 1500 километра, 3800 литра дизел и осем сандвича Денис и Далян са у дома. Надяват се следващия път, когато ни качат на камиона-театър, България и Румъния вече да са част от Шенген.

/ВН/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 18:00 на 29.02.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация