ОБЗОР

site.btaНова стратегическа амбиция: Румъния иска да купи единственото молдовско пристанище на река Дунав

Нова стратегическа амбиция: Румъния иска да купи единственото молдовско пристанище на река Дунав
Нова стратегическа амбиция: Румъния иска да купи единственото молдовско пристанище на река Дунав
Снимка: Официален сайт на пристанище Джурджулещ

Молдовско пристанище, намиращо се на мястото, където река Прут се влива в Дунав, и даващо единствения достъп на бившата съветска република до Черно море, е обект на интерес от страна на Румъния, която се сблъсква с повишен трафик на собствените си черноморски и дунавски пристанища след руската инвазия в Украйна.

Премиерът Марчел Чолаку заяви в края на септември, че Румъния иска да купи молдовското пристанище Джурджулещ, а информацията беше потвърдена наскоро и от молдовския президент Мая Санду. Пристанището, което поема и част от пренасочения заради войната товарен трафик от и към Украйна, в момента е във владение на Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР). Засега банката не потвърждава да е ангажирана с "ексклузивни преговори" с Румъния по този въпрос.

"Да, преговаряме с Румъния, защото разстоянието до тази страна е малко. И всякаква работа, всякакво развитие трябва да бъдат извършени в тясно сътрудничество", заяви молдовският президент Мая Санду за телевизия ТВР Молдова тази седмица. Тя също така подчерта важността за Украйна на свързаността между украинските пристанища Рени и Измаил с молдовското пристанище Джурджулещ и с румънските Галац и Констанца, след като черноморското пристанище Одеса и други украински пристанища спряха да работят след избухването на войната.

Санду напомни, че пристанище Джурджулещ в момента се администрира от Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) и че решението трябва да бъде взето от банката. "Искаме да видим увеличение на инвестициите от Румъния в Молдова", добави президентката на Молдова, цитирана от в. "Адевърул".

Джурджулещ е единственото пристанище в Република Молдова, което е достъпно за морски кораби. Румъния има три такива пристанища на река Дунав - Галац, Браила и Тулча, отбелязва сайтът "Преса Галац".

Миналия месец румънският премиер Марчел Чолаку заяви, че правителството има интерес към покупката и развитието на пристанище Джурджулещ, но преговорите за тази сделка се водят не с ръководството на Република Молдова, а с ЕБВР, която е мажоритарен акционер в пристанището.

В интервю за телевизия Диджи 24 в края на септември Чолаку каза, че Румъния иска да купи пристанище Джурджулещ в Молдова в контекста, в който Румъния се очертава като важен хъб в процеса на възстановяване на Украйна след приключването на войната. Той каза, че представители на министерството на транспорта са разговаряли с ЕБВР по тази тема. 

"Един от най-важните хъбове за възстановяването на Украйна след края на войната ще бъде Румъния. А Румъния трябва да бъде подготвена логистично за този хъб (...) Трябва да разберем, че пристанище Констанца има стратегическо значение в момента. Не знам какво ще се случи с Одеса. Съществува и едно по-малко пристанище в Република Молдова - Джурджулещ, и чрез министерството на транспорта Румъния вече показа интерес пред ЕБВР - защото мажоритарен акционер в Джурджулещ е ЕБВР - да го купи и развива (...) Очакваме отговор", посочи премиерът.

В контекста на инвазията на Русия в Украйна пристанище Джурджулещ играеше ключова роля в доставката на стоки към и от Украйна, постигайки рекорден обем на транспорта на стоки от 1,8 милиона тона през 2022 г., отбелязва молдовският новинарски сайт Дескиде. Същевременно 62 процента от изнасяните през пристанището стоки са били изпратени към Европейския съюз. Във връзка с това в пристанище Джурджулещ се изгражда нов кей, за да се увеличи обемът на транспортираните стоки.

Същевременно онлайн изданието на радио Свободна Европа-Румъния съобщава, че Европейската банка за възстановяване и развитие е заявила, че не води с никого "ексклузивни преговори" за продажбата на акциите си от дружествения капитал на оператора на пристанището - компанията "Danube Logistics".

"В момента ЕБВР не е ангажирана в изключителни преговори с никого за участието си в Международното свободно пристанище Джурджулещ. Нашата стратегия остава да намерим и привлечем международен инвеститор с добро реноме за този много важен актив за Република Молдова и съседния регион", посочи банката в отговор на запитване на Свободна Европа по повод изявленията на премиера Марчел Чолаку. 

Изданието отбелязва, че обикновено две страни водят ексклузивни преговори за определена трансакция, когато вече има договореност, че са изпълнени определени критерии, които устройват и двете страни.

ЕБВР е единственият законен собственик на Международното свободно пристанище Джурджулещ от 7 май 2021 г., след като стана притежател на 100 процента от акциите на "Danube Logistics", която е оператор на пристанището. Банката подкрепяше строежа на пристанището още от началото му през 1995 г., отпускайки 27,5 милиона долара, и продължи да го финансира дори след оттеглянето на първоначалните инвеститори, отбелязва телевизия Диджи 24. 

Пристанището започна да работи през 2006 г., десет години след началото на строежа. Компанията "Danube Logistics", в качеството си на собственик, оператор и основен инвеститор, изгради петролен терминал, терминал за стоки, кей с терминал за зърно, железопътен терминал, пристанищна инфраструктура, склад и открита складова зона, както и офис сгради. Молдовското правителство пък направи отделен терминал за пътници. Пристанището, намиращо се на мястото, където река Прут се влива в Дунав, беше отдадено на концесия през 2004 г. за срок от 99 години, но земята остана собственост на държавата, отбелязва Свободна Европа. 

Проектът стартира през 1995 г., когато наскоро обявилата независимост Република Молдова решава да изгради петролен терминал в село Джурджулещ, което се намира на 500 метра от Дунав, разказва ЕБВР в официалния си сайт.

Международното свободно пристанище Джурджулещ е разположено в рамките на малка ивица от 430 метра, даваща достъп на Молдова до река Дунав. Бившата съветска република получава този достъп през 1999 г., когато е финализирана сделка за размяна на територии с Украйна. Чрез този достъп Република Молдова на практика получава и излаз към Черно море и постепенно започва да оползотворява този потенциал. А след началото на войната в Украйна ролята на пристанище Джурджулещ става още по-важна, коментират анализатори. 

"Стратегическото пристанище на Молдова на река Дунав предлага спасителен пояс на Украйна", се отбелязва в статия на британския журналист Ванора Бенет, публикувана в официалния сайт на ЕБВР през юли 2022 г., няколко месеца след началото на руската инвазия в Украйна.

Едно речно и морско пристанище, разположено при сливането на реките Дунав и Прут, което даде на малката източноевропейска държава единствения достъп до международни води, изпълнява сега втора жизненоважна функция - откакто Русия блокира украинските пристанища в Черно море, пристанище Джурджулещ улеснява износа на зърно и горива от и към Украйна, се посочва в материала. 

"Сега пристанище Джурджулещ не само осигурява веригите на доставка за молдовските вносители и износители, но от началото на войната в Украйна започна да играе ключова роля и в подкрепата на доставките към и от Украйна", отбеляза Ален Пилу, вицепрезидент на ЕБВР. 

Сега предстои банката да реши дали е склонна да продаде този актив на Румъния.

/СГ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 23:46 на 20.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация