site.bta"Трансперънси интернешънъл" бие тревога, че публични средства се използват в предизборната кампания в Босна и Херцеговина

"Трансперънси интернешънъл" бие тревога, че публични средства се използват в предизборната кампания в Босна и Херцеговина
"Трансперънси интернешънъл" бие тревога, че публични средства се използват в предизборната кампания в Босна и Херцеговина
Снимка: БТА

Босненският клон на международната неправителствена организация „Трансперънси интернешънъл“ (Transparency International) е регистрирал през последните три месеца над 2000 примера за използване на публични средства за предизборна реклама, а Централната избирателна комисия (ЦИК) вече е получила първите сигнали във връзка с това нарушение съгласно последните изменения на изборния закон на Босна и Херцеговина, съобщава агенция ФЕНА. 

Представителка на босненския клон на „Трансперънси интернешънъл“ съобщи, че от организацията са изпратили 70 доклада до ЦИК, като 16 от тях се отнасят до злоупотреба с публични средства по време на официална предизборна кампания.

Докладите се отнасят най-вече до злоупотреби с публични събития, на които някои кандидати са водили предизборна кампания. Това явление е широко разпространено и за него свидетелства фактът, че кандидатите в изборите са присъствали на 76 процента от наблюдаваните 532 публични събития.

Говорителят на босненския клон на международната неправителствена организация Сърджан Тралич отбеляза, че най-голямата форма на злоупотреба с публични ресурси - а именно увеличаването на публичните разходи преди изборите, все още не се наказва от изборния закон.

По думите му през последните три месеца чрез еднократни помощи за различни категории от населението са били раздадени 278 милиона конвертируеми марки (една босненска конвертируема марка е равна на един български лев). Тралич даде пример с помощ от 100 конвертируеми марки за всички безработни, помощ от 800 конвертируеми марки за всички служители на железниците, както и два транша от по 100 конвертируеми марки за всички ветерани от войната и младежи в Република Сръбска. 

На предизборно събитие лидерът на Съюза на независимите социалдемократи дори призна, че тези пари се раздават заради изборите, посочи Тралич и допълни, че този случай също е докладван на ЦИК.

По думите на говорителя на „Трансперънси интернешънъл“ през последните три месеца са регистрирани 334 случая на откриване на вече завършени обществени обекти на обща около 266 млн. конвертируеми марки.

От международната неправителствена организация публикуваха и резултатите от наблюдението на разходите за предизборната кампания. През първите три седмици на кампанията политическите партии са похарчили около 9,6 млн. конвертируеми марки, показват данните на „Трансперънси интернешънъл“.

"Тази сума е похарчена за билбордове, реклами в медиите, телевизията и печатните медии, реклама във Фейсбук и предизборни митинги, като до момента най-големи суми са похарчени от Съюза на независимите социалдемократи - 1,6 млн. босненски марки, и Партията на демократичното действие – 1,5 милиона марки. След това се нареждат Партията на демократичния прогрес и Социалдемократическата партия на Босна и Херцеговина, които са похарчили по 600 000 марки за кампанията до момента", каза Тралич, цитиран от ФЕНА.

От неправителствената организация уточняват, че тези суми не са окончателни, тъй като не са включени разходите за реклама и предизборни митинги през последната седмица на предизборната кампания. Заключението обаче е, че това е една от най-скъпите предизборни кампании в Босна и Херцеговина, тъй като по данни на ЦИК партиите никога не са отчитали по-големи суми.

/ВН/

news.modal.header

news.modal.text

Към 10:30 на 08.12.2022 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация