(ВИДЕО+СНИМКИ)

site.btaНиколай Урумов за „Необвързани“ в Младежкия театър: Театърът лекува самотата, защото оперира върху душата

Спектакълът „Необвързани“ е ироничен коментар към днешното общество, но от друга страна дава надежда, че всичко, което се случва онлайн и в света на модерните технологии, не може да замени душата, очите, топлината, трепета в гласа, вълнението, изчервяването. Думите са на режисьора Николай Урумов пред БТА по повод премиерата в Младежкия театър.

Всичко това, с което авторът Давид Фоенкинос намига и му е малко тъжно, намира изход, който ни дава на нас, допълва Урумов: „Понякога Фоенкинос с гумичка изтрива това „не“ отпред, за да остане обвързаност. И тая гумичка я търка от началото до края на пиесата, за да стигнем до обвързаността“.

Историята е за Силви (Мариана Миланова) и Мишел (Асен Блатечки). Двамата са поставени в ситуация, която ги задължава да се борят със собствените си демони, докато се опитват да намерят начин да задържат щастието, което непрестанно преследват. Въпросът е дали ще успеят да се справят с предизвикателствата на любовта или ще се оставят на страха да ги раздели...

Според режисьора театърът може да лекува самотата, а на просто я отразява. „Защото театърът говори и оперира върху душата. Мисля, че самотата идва от усещането, а това усещане е някъде вътре в теб“, смята Николай Урумов.

Преводът на „Необвързани“ е на Георги Ангелов. Сценографията и костюмите са на Кирил Наумов. Композитор е Христо Намлиев.

Режисьорът Николай Урумов пред БТА, в разговор с Даниел Димитров – за стила на Фоенкинос, неговата филмова динамика и реализъм, и отражението им в пиесата, за баланса между комедия и меланхолия,  за необвързаността като ироничен коментар към днешното общество, за героите – жертви на съвременния свят или на собствените си страхове, за театъра – като лек за самотата и нещо, което просто я отразява.

Г-н Урумов, преди осем години имах удоволствието да говоря с Давид Фоенкинос, освен че съм чел някои от неговите книги. Елегантен, но изненадващ, абсурден, ироничен, самоироничен, безпощаден в критиката си... Ще усетим ли част от тези негови качества и в „Необвързани“?

- Абсолютно. Всичко това е вплетено в този текст. Опитахме се да бъдем верни тотално на автора, и всичко това, което изредихте, с цялата абсурдност и самоирония. И жанрът, в който той ни хвърля, предполага и позволява всичко това да излезе. 

Как се вписва тази постановка във Вашата досегашна режисьорска линия? Вие сте човек с остро чувство за хумор, но и за тъгата, която стои зад него – това ли Ви привлече в текста? Самата пиесата балансира между комедия и меланхолия...

- Точно този баланс и това ходене по ръба на бръснача го има. Затова с колегите гледахме да бъдем в мярката и да стъпваме леко, боязливо почти и на пръсти по този бръснач. Мисля, че това ще се усети, защото тук няма някаква ярка категорична и блъскаща в лицето игра и позиция на автора, а той просто леко прехвърля от едното към другото, и ти не можеш да се усетиш кога и в какво те е забъркал...

Във времена, в които всички сякаш се „свързваме“ онлайн, Вие поставяте пиеса за необвързаността. Ироничен коментар ли е това към днешното общество?

- Да, от една страна е така, но от друга страна дава надежда, че всичко това, което се случва онлайн, и което е в света на модерните технологии, в крайна сметка не може да замени душата, очите, топлината, трепета в гласа, вълнението, изчервяването... Така че всичко това, с което Фоенкинос по някакъв начин намига и му е малко тъжно, намира изход, който ни дава на нас...

Самотата в пиесата е комична, но и болезнено разпознаваема. Как работихте с актьорите, за да намерите този баланс?

- Тази самота се проявява в затвореността на всеки в собствения си свят. И като че ли боязливостта на всеки един да се разкрие и да се разтвори пред другия, защото светът не е толкова дружелюбен...

Според Вас героите на Фоенкинос са жертви на съвременния свят или на собствените си страхове?

- Премесено е. Тези страхове идват точно от този свят, към който трудно биха се приспособили. И оставайки в собствения свят, търсят път един към друг – чрез това, а не чрез новото. 

Опитахте ли се да избегнете реализма или напротив – той е нужен, за да боли повече?

- Реализмът си седи, защото героите трябва да бъдат толкова истински, че да дадат отговор на зрителя, който да се припознае. 

Фоенкинос пише с филмова динамика и бързи смени на тона. Как решихте да преведете това на сцената?

- Има прекрасни примери в този смисъл. Личи си, че той е много добър филмов монтажист, бих казал. Защото на принципа на този филмов монтаж той изгражда и сюжета вътре в пиесата. И когато го разчетеш, и откриеш този ключ, и тръгнеш по него, няма проблем да говориш на неговата азбука, която той ти дава...

Вярвате ли, че „необвързаността“ е съвременно състояние или просто нова дума за стара самота?

- Колкото е необвързаност, има своята абсурдност. Ако махнем отпред това не, то ще стане обвързаност. Понякога той с гумичка изтрива това „не“ отпред, за да остане обвързаност. И тая гумичка я търка от началото до края на пиесата, за да стигнем до обвързаността...

На кого говори най-силно този спектакъл – на младите, които все още търсят, или на онези, които вече са се отказали?

- Бих казал, че говори и на двете групи. На младите, които търсят и не са ориентирани, и предполагам, че се лутат, имат също своите страхове и своите въпроси. Както и на тези, които вече са се стреснали, но трябва да продължат...

Може ли театърът да бъде място, което лекува самотата, или просто я отразява?

- Мисля, че може, защото театърът говори и оперира върху душата. И мисля, че самотата идва от усещането, а това усещане е някъде вътре в теб...

И последно – обвързан ли сте с театъра или вече и Вие сте „необвързан“ в името на свободата?

- От една страна, аз съм обвързан с идеята и мисията „театър“, а се чувствам необвързан в това да се срещам и да флиртувам с различните театрални пространства. 

Автор – Даниел Димитров
Оператор – Иво Михайлов
Монтаж – Валя Ковачева 

/ТС/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 12:22 на 25.11.2025 Новините от днес

В сайта на ВКС е публикуван актуален списък със съдии, одобрен от Общото събрание на Наказателната колегия на съда във връзка с реда по Глава тридесет и първа „а“ от НПК за разследване на престъпления от общ характер, извършени от главния прокурор или от негов заместник

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация