site.btaВъзраждане: Поредният потоп в Царево заради бездействието на последните три правителства


Може да се каже, че продължителното бездействие от страна на трите последни правителства на страната на ПП-ДБ, Пеевски и ГЕРБ е причината за бедствието, сполетяло Царево преди няколко дни.
Още след предходното голямо наводнение на територията на община Царево на 05.09.2023г., дни по-късно е свикана Междуведомствена комисия, която е трябвало да анализира причините за бедствието и да предложи конкретни мерки за превенция срещу бъдещо такова. Комисията е включвала широко представителство на различни министерства, агенции и учени. В края на месец септември същата година Комисията изготвя и внася до тогавашния министър-председател Николай Денков подробен доклад, в който описва фрапантни пропуски и проблеми. Те могат да се обединят в три групи:
- Механизмът на измерване на валежите и оттока в района е остарял и неактуален, в комплект с липсата на автоматизирана измервателна станция на територията на Царево;
- Множество проблеми и неизпълнени предписания от Басейнова дирекция от страна на Областната управа, по отношение на 19 рискови точки по коритата и деретата на реките в региона;
- Грешно проектирана и изградена инфраструктура и мостови съоръжения.
Докладът завършва с предложени конкретни компенсиращи мерки, 19 на брой, които следва да намалят до миминум риска от последващи унищожителни наводнения на територията на община Царево. Част от тях включват това, НИМХ да получи допълнително финансиране за актуализиране на методиката за изчисляване на максимални водни количества за малки и средни водосбори, както и да бъде възстановена метеорологичната станция в Царево и оборудвани съседните станции с автоматични валежомери, съобразно стандартите на Световната метеорологична организация. Предлага се и детайлно картографиране на водосборите южно от Приморско, създаване на цифрови модели на речните долини и мостовите съоръжения, както и ежегодна техническа оценка на тяхното състояние.
С изпълнението на тези мерки държавните и местните институции трябва да координират широк пакет от действия, насочени към повишаване на сигурността, подобряване на хидрометеорологичния контрол и превенция на бъдещи бедствия. Основните дейности са разпределени в периода март 2024 г. – декември 2025 г. Част от тях са били предвидени да са с постоянен характер, насочени към дългосрочна превенция и устойчиво управление на риска от бедствия. Всички те целят повишаване на защитата на населението и инфраструктурата, осигуряване на надеждни хидрометеорологични данни, както и създаване на по-ефективна координация между институциите при реакция и превенция на бедствени събития.
Впоследствие, тъй като нито една от заложените мерки не е била изпълнена, или дори започната, то на Николай Денков е изпращано и напомнително писмо от МОСВ по този въпрос. След него напомнително писмо е изпращано в началото на лятото на миналата година и до тогавашния служебен министър-председател. А тази година, през месец февруари, МОСВ е изпратило ново напомнително писмо и до министър-председателя Росен Желязков. И докато всички отговорни институции бездействат, начело с Министерски съвет – МРРБ, МОСВ, МВР, НИМХ, областна администрация и община, реалните проблеми остават на място: непочистени речни корита, компрометирани съоръжения и липса на яснота кой носи отговорност при следващо бедствие.
Очевидно от горенаписаното е, че наводнението е могло да бъде избегнато. Но нищо не е сторено, тъй като е налице продължително бездействие от страна на трите последни правителства.
/МТК/
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина