site.btaЕК събира мнения и коментари за междинния преглед на плана за действие за социалната икономика


Европейската комисия се ангажира с инициатива за обществени консултации и мнения, в рамките на която граждани и предприятия могат да споделят виждането си по редица политики на ЕС и действащото законодателство. На определения за това уебсайт може да бъдат публикувани коментари, които ЕК ще вземе предвид при по-нататъшно разглеждане на тези политики.
Една от инициативите, която понастоящем е отворена за коментари, е междинният преглед на плана за действие за социалната икономика.
Съобщението на Комисията цели да оцени постигнатият до момента напредък и да разгледа настъпилите промени, откакто през 2021 г. ЕК прие плана за действие за социалната икономика.
Какво е социална икономика?
Според Европейската комисия социалната икономика обхваща субекти, които споделят следните три основни общи принципи и характеристики: хората, както и социалната и/или природосъобразна полза са пред печалбата, по-голямата част от печалбата и икономическия излишък се инвестират отново за извършването на дейности в интерес на членовете/потребителите ("колективен интерес") или на обществото като цяло ("общ интерес"), управлението е демократично и/или е с пряко участие.
Субектите на социална икономика извършват дейност в множество различни икономически сектори – селско и горско стопанство, рибарство, строителство, повторно използване и ремонт, управление на отпадъците, търговия на едро и дребно, енергетика и климат, информация и комуникации, финансови и застрахователни дейности, дейности, свързани с недвижими имоти, професионални, научни и технически дейности, образование, дейности във връзка с човешкото здраве и социалните въпроси, изкуства, култура и медии.
Традиционно терминът социална икономика се отнася до четири основни вида субекти, предоставящи стоки и услуги на своите членове или на обществото като цяло. ЕК посочва, че това са кооперации, взаимоспомагателни дружества, сдружения (включително благотворителни организации) и фондации. Това са частни юридически лица, които са независими от публичните власти.
Понастоящем социалните предприятия, които предоставят стоки и услуги на пазара по предприемачески и често новаторски начин и извършват търговска дейност по социални и/или природосъобразни причини, обикновено се считат за част от социалната икономика.
В България социалната икономика също е част от националния план за възстановяване и устойчивост от 2022 г.
В плана е заложено развитие на регионалния административен капацитет за модернизиране на субектите на социалната икономика, както и създаване на цифрова платформа за популяризиране на субекти на социалната икономика сред потенциални партньори, изграждане на подкрепящи екосистеми и мрежи, осигуряване на търговска и дистрибуторска платформа за социални предприятия.
Планирана е и подкрепа за дейности, свързани с работа в мрежа и клъстери за по-добро структуриране на екосистемата и улесняване на диалога между субектите на социалната икономика и институциите, местните общности и бизнеса и други.
План за действие за социалната икономика на ЕК
Планът за действие има за цел да гарантира, че политическите и правните рамки са подходящи за процъфтяването на социалната икономика, като се вземат предвид разнообразните ѝ правни форми и се разгледа политиката на данъчно облагане, етикети или системи за сертифициране, обществени поръчки и държавни помощи.
Приетият през 2021 г. план подобрява достъпа до финансиране за социалната икономика, събира на едно място информация за съответното финансиране, политики и инициативи на ЕС, подкрепя разширяването на и увеличава максимално приноса на социалната икономика за екологичния и цифровия преход.
Планът за действие също така повишава видимостта на социалната икономика и събира нови данни за нея. Той популяризира положителното въздействие на социалната икономика сред нови аудитории, включително младите хора.
Междинен преглед
С настоящия междинен преглед ще бъде направена оценка на постигнатото до момента и ще се набележат възможни допълнителни мерки в подкрепа на целите на плана за действие.
Неравномерното развитие на социалната икономика в държавите членки допълнително усложнява оценката на специфичните за всяка държава въздействия, като например някои държави членки все още не са разработили и внедрили всеобхватни стратегии, отчитащи ролята на и стимулиращи социалната икономика. В резултат на това все още съществуват пропуски в изпълнението на политиките и мерките в областта на социалната икономика на национално, регионално и местно равнище, които възпрепятстват по-нататъшното развитие.
Настоящата инициатива цели да обвърже плана за действие с новите приоритети на Комисията (т.е. просперираща и конкурентоспособна Европа), като вземе предвид цялостният геополитически контекст и променящата се бюджетна рамка на ЕС, да оцени напредъка на Комисията в изпълнението на плана за действие и резултатите, постигнати в държавите членки, като ги обвърже с ключовите цели на плана за действие.
Междинният преглед цели също така да очертае новите развития, настъпили в екосистемата на социалната икономика след приемането на плана за действие през 2021 г. и да очертае предизвикателствата пред изпълнението на плана за действие, като направи препоръки за справяне с тези предизвикателства.
Задача на междинния преглед е и да определи последващи, допълващи или нови действия, които да бъдат изпълнени през периода 2026-2030 г. в резултат на гореспоменатите препоръки, включително, когато е уместно, действия, насочени към опростяване и намаляване на тежестта в съответствие с целите на ЕС
Междинният преглед, под формата на съобщение на ЕК, има възможността да оформи, адаптира и подобри съществуващия план за действие, като го направи по-ефективен и целесъобразен като инструмент, който спомага за постигането на целите на политиката на Комисията. Избраният инструмент е незаконодателен и необвързващ, а въздействието му ще варира в различните държави в зависимост от естеството и зрелостта на техните екосистеми на социална икономика.
/НС/
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина