site.btaВсеки трети нидерландец е жертва на измама при онлайн покупки, според компания за картови плащания

Всеки трети нидерландец е жертва на измама при онлайн покупки, според компания за картови плащания
Всеки трети нидерландец е жертва на измама при онлайн покупки, според компания за картови плащания
Снимка: AP Photo/Wilfredo Lee

Един от всеки трима нидерландци, които пазаруват онлайн, е ставал жертва на измама. Общите щети през последните няколко години възлизат на 350 млн. долара (311,5 млн. евро), сочат данни на "Виза Нидерландия" (Visa Netherlands), цитирани от сайта "Ню".

Формите на измама са разнообразни: престъпниците купуват стоки с откраднати данни, има много фалшиви онлайн магазини и измами с QR кодове. "Купувате си "айФон" (iPhone) онлайн и ви доставят тухла", разказва пред изданието високопоставеният мениджър на "Виза Нидерландия" Йос ван де Керкхоф.

След пика по време на кризата с пандемията от коронавирус се наблюдава спад в броя на опитите за измами. Но оттогава насам броят на опитите се е увеличил. Киберпрестъпниците стават все по-бързи и по-агресивни, смята Ван де Керкхоф. "Това остава игра на котка и мишка. Ето защо при нас работят повече от хиляда души по цял свят, които денонощно се борят с потенциалните измами. Следователно измамите са неразделна част от бизнеса с плащания. Ние сме шокирани от това," казва мениджърът.

"Виза Нидерландия" защитаваме картовите плащания чрез оценка на риска, базирана на изкуствен интелект за всяка отделна трансакция. "Ако някой е похарчил 3000 евро в супермаркет това е подозрително. Или пък се извършва трансакция от Куала Лумпур в три часа сутринта. Това са някои примери, при които предприемаме незабавни действия," посочва Ван де Керкхоф.

Глобалните загуби продължават да нарастват

През последните години "Виза"(Visa) е инвестирала 12 млрд. долара в световен мащаб за борба с измамите. Групата очаква загубите от киберпрестъпления да нараснат до 10,5 млрд. долара през тази година. През 2015 г. тази сума е била 3 млрд. долара.

Според Ван де Керкхоф на пазара има повече участници, което означава повече рискове. "Дигиталното поле за игра продължава да се разраства. Виждаме, че измамниците все по-често използват и нови технологии с изкуствен интелект. Това само ще се увеличава", смята той.

Броят на цифровите плащания се увеличава

"Виза" констатира, че броят на цифровите плащания у нас продължава да се увеличава. Миналата година броят на трансакциите в Нидерландия се е увеличил със 17 процента спрямо 2023 г. Обемът на плащанията се е увеличил с 18 процента. От края на 2021 г. броят на трансакциите се е увеличил почти три пъти, а обемът - повече от два пъти.

"Нидерландия е водеща в Европа, когато става въпрос за цифрови плащания. Почти половината от нидерландците очакват, че след пет години за плащания в брой няма да може да става и дума", казва Ван де Керкхоф.

Броят на издадените карти "Виза" в Нидерландия е нараснал с 23 на сто през миналата година. Начинът, по който нидерландските потребители плащат, продължава да се развива бързо. Използването на мобилни телефони за плащания се е увеличило с 54 на сто от 2022 г. насам. За една четвърт от потребителите смартфонът вече е предпочитано средство за плащане.

/СЛС/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 10:15 на 30.05.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация