ИНТЕРВЮ

site.btaТенденции в електронната търговия: Чакаме промоции за по-скъпи стоки, влияем се от популярни личности, когато пазаруваме

Тенденции в електронната търговия: Чакаме промоции за по-скъпи стоки, влияем се от популярни личности, когато пазаруваме
Тенденции в електронната търговия: Чакаме промоции за по-скъпи стоки, влияем се от популярни личности, когато пазаруваме
Снимка: Милена Стойкова/БТА, архив

През последните години наблюдаваме устойчиво нарастване на интереса на българския потребител към възможността да пазарува онлайн. Това каза в интервю за БТА социологът Добромир Живков, управител на "Маркет Линкс" (Market Links). В деветото издание на конференцията eCommerce Annual Summit днес в София той ще представи нови данни за тенденциите в електронната търговия. 

За последните тенденции Добромир Живков каза, че решението за покупка вече не се взема само на базата на реклама и на проучвания на цени или мнения от нашия социален кръг от близки и познати за техния опит с продукти и услуги. "Нараства и въздействието на този сегмент от маркетинга, който се базира на популярните онлайн личности, които в своите канали рекламират тези продукти и услуги", обясни той. Така наречените инфлуенсъри все по-често ни мотивират да купим едно или друго, представяйки продукта през различни маркетингови инструменти. 

Наблюденията на социолозите показват още, че потребителите правят по-задълбочени проучвания, когото купуват нещо на по-висока стойност. Склонни са дори да изчакат периоди на промоции, които предстоят, когато те не са толкова скъпи и имат отстъпка. Обратно, далеч по-импулсивно пазаруваме, когато става въпрос за ниски според нас цени. 

По думите му тенденция е и това, че младите хора навлизат в онлайн пазаруването много по-лесно, а причината не е толкова технологичната бариера между поколенията, колкото продължаващата несигурност сред по-възрастните доколко могат да се доверят на отделните онлайн търговци и най-вече да извършват сигурно онлайн разплащания. 

"Затова все още е много популярно поръчването на даден продукт онлайн, плащането му с наложен платеж, както и в немалка степен поръчки по телефона, в които потребителите се допитват за различни неща, свързани с продукта, който смятат да купят. Търговците също имат практиката да звънят на клиентите за потвърждение на поръчка. Потребителят се чувства по-спокоен, когато се чуе с някого от фирмата и често така избягва различни процедури в онлайн магазините", обясни социологът. 

И след ковид пандемията, която даде сериозен тласък на онлайн пазаруването заради изолацията и затворените магазини, остава популярно поръчването онлайн на храни от заведенията, както и на хранителни продукти и често употребявани стоки за бита. 

Последно от "Маркет Линкс" са наблюдавали навиците на потребителите във връзка с началото на учебната година. Според техните данни половината от онлайн потребителите в страната са извършили поне една покупка, свързана с 15 септември.

Над 60 на сто или две трети са пазарували и аксесоари за своите ученици, около 50 на сто са купили книги, учебници и игри.

Близо 20 процента са добавили мебел вкъщи или друга стока, свързана с обзавеждането на детската стая. Около 10 процента са набавили някакъв вид електроника за ученика - лаптоп, телефон, електронна книга. Около 4 на сто са подновили абонамент за учебна онлайн платформа. 

Традиционно "пиковото пазаруване" остава в периоди на активни промоции, като предстоящия "черен петък" или Коледа.

"Като потребители вече сме свикнали да очакваме тези периоди и дори психологически се въздържаме от покупка на определени продукти, за които имаме намерение да похарчим пари и ги изчакваме", обясни Добромир Живков. Колкото по-висока е цената на продукта, толкова по-склонни сме да направим покупката му в друг по-подходящ момент. 

Социологът посочи, че е желателно всеки онлайн търговец да реализира проекти, с които да стимулира клиентите си да дават обратна връзка за продуктите, защото това е полезно за всеки бизнес.

Предстои "Маркет Линкс" да издаде проучване на онлайн пазара у нас съвместно със сп. "Ентърпрайс" за нагласите и практиките на потребителите, което се предвижда в началото на следващата година. То ще е второ подобно, като идеята е да стане традиция. Добромир Живков съобщи, че докладът ще наблегне и на практиките на чуждестранни търговци като китайските платформи, които неизбежно водят до промяна на навиците на потребителите. 

/ЦМ/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 16:13 на 02.10.2025 Новините от днес

Според Наказателната колегия на ВКС правомощията на и. ф. главен прокурор се прекратяват по силата на чл. 173, ал. 15 от ЗСВ след изтичане на шестмесечния срок от влизане в сила на тази разпоредба, поради което искане за възобновяване на наказателно дело, подадено от и. ф. главен прокурор след 21.07.2025 г., не съставлява валидно сезиране

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация