site.btaМузиката на Стефан Драгостинов се чува в интернационален мащаб, каза маестро Симеон Пиронков

Музиката на Стефан Драгостинов се чува в интернационален мащаб, каза маестро Симеон Пиронков
Музиката на Стефан Драгостинов се чува в интернационален мащаб, каза маестро Симеон Пиронков
Снимка: БНР

Музиката на Стефан Драгостинов се чува в интернационален мащаб и е свирена от много от най-важните европейски състави. Това каза пред БТА маестро Симеон Пиронков, който ще дирижира тази вечер концерта „Традицията среща модернизма“ на Симфоничния оркестър на БНР. Събитието е по повод 75-ата годишнина на композитора.

Програмата се състои от четири произведения, две от които са премиерни изпълнения на творби на Стефан Драгостинов. „Концертът за тромбон и оркестър" е композиция, която той преоркестрира за по-голям състав, като се имаше предвид именно оркестъра на радиото. Проф. Карафезлиев е солистът на този концерт. Това е и музикантът, за когото той е писан“, разказа Пиронков. 

Другата композиция от Стефан Драгостинов е пиесата „Плачът на Иисус“. Двете произведения са изключително различни. Те са в различни стилове, с различен почерк най-вече, посочи диригентът. 

По думите му Стефан Драгостинов е композитор, който много отдавна е наложен в българската музика и е свързан с най-прогресивните нейни течения, с експеримент, с интернационална значимост.

„Той е много интересен и е уникален в това, че съчетава по своеобразен начин експеримент и фолклор. Това е нещо, което винаги се усеща в неговите произведения. Фолклорът се вплита в едно експериментално търсене, в един новаторски, иновативен, уникален почерк“, разказа Симеон Пиронков. Той разказа, че композиторът е познат и с т.нар. политемпи. Има едно наслояване, което донася една много оригинална и ритмична звукова картина, която е бързо разпознаваема в този аспект, допълни диригентът.

В концерта „Традицията среща модернизма“ са включени още две произведения. Първото е симфония на Йозеф Хайдн, която до този момент не е изпълнявана в България. „Моите концерти, които правя тук и които не са многобройни, са винаги свързани с ново изпълнение на симфония от Хайдн“, разказа Пиронков. Той отбеляза, че австрийският композитор има 104 симфонии и част от тях не са изпълнявани в България. 

„Обичам много да програмирам произведения на Хайдн в моите програми тук, защото публиката не ги познава толкова. Не са толкова често свирене от българските оркестри, защото са много трудни, много деликатни, изключително фини и искат също голямо стилистично познание. Освен това, чисто композиционно са ужасно интересни, защото той е човекът във виенската класика, който, в резултат на това, че е бил изолиран толкова дълги години, е могъл да си позволи много творчески свободи и експерименти. И този експеримент се усеща във всяка една негова симфония, без значение от кой период е тя“, каза Симеон Пиронков.

Концертът тази вечер завършва с произведение от Игор Стравински, което също не е изпълнявано в България - „Симфонии за духови инструменти“. Писана е 20-те години в памет на Клод Дебюси, който умира през 1918 г., разказа диригентът.

„Във всички мои концерти тук правя така, че винаги да има ако не първи, то повторни изпълнения на творби на български композитори. Това го приемам за моя мисия, защото аз самият произхождам от фамилия на музиканти и съм композитор“, допълни още той.

 

/РБ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 13:34 на 26.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация