site.bta„Албертина модерн“ съпоставя творби на Оскар Кокошка и Херберт Бьокл

„Албертина модерн“ съпоставя творби на Оскар Кокошка и Херберт Бьокл
„Албертина модерн“ съпоставя творби на Оскар Кокошка и Херберт Бьокл
Оскар Кокошка, Момиче с гердан, 1930 Масло върху платно АЛБЕРТИНА, Виена - Колекция Батлинер / © Наследство на Херберт Бьокл

Австрийският музей „Албертина модерн“, специализиран  за съвременно изкуство, съпоставя творби на двама от ярките представители на изобразителното изкуство на 20-и век  - Оскар Кокошка и Херберт Бьокл. С повече от сто произведения на двамата експресионисти изложбата, озаглавена „Оскар Кокошка – Херберт Бьокл, едно съперничество“, проследява жизнения и творческия път на художниците. Работите са  подбрани от богатата колекция на „Албертина“ и ще бъдат показани до средата на март.

Различията в начина на пресъздаване на обекта проличават още в ранните работи на творците. Но въпреки това Оскар Кокошка обвинява своя десетина години по-млад колега , че го имитира. „Съперничеството се проявява още отрано, тъй като художник егоман, какъвто е Оскар Кокошка, не търпи до себе си никого“, разказва Елизабет Диц, кураторка на изложбата.

Изложбата започва с ранните експресионистични работи на Кокошка, създадени през 1907 година, показващи съвършено различно схващане за актовата рисунка.  През 1919 година художникът заминава за Германия и по онова време той вече е смятан за един от най-известните представители на съвременното изобразително изкуство. Бьокл се разгръща като художник след смъртта на Климт и Шиле през 1918 година, остава във Виена, създава рисунки и маслени платна, с чиито продажби издържа многочисленото си семейство – жена и единадесет деца. Художникът израства като водеща в австрийския експресионизъм фигура през 20-те и 30-те години. 

През 1934 година Кокошка заминава за Прага, през 1938 емигрира в Лондон, творчеството му е обявено за „дегенеративно“. В отговор той създава крайно политически работи. Бьокл остава в Австрия, не на последно място поради многочисленото си семейство и се опитва колкото е възможно да продължи работата си. След 1945 година е един от най-известните преподаватели в страната.

Хайлайт на изложбата са анатомичните рисунки на Бьокл от 1931 година и акварелите на Кокошка, изобразяващи животни и цветя. И в късния си период двамата творци имат различно развитие, Бьокл рисува предметно, Кокошка тръгва по пътя на абстракционизма. Изложбата за първи път показва това художествено съперничество, предизвикало създаване на прекрасни творби.

(Снимките могат да бъдат използвани само като илюстрация към тази новина)

/ХТ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 09:05 на 17.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация