site.btaПри зеления преход големият проблем е транспортът, според председателя на Българския атомен форум Богомил Манчев

ZB 16:10:32 15-10-2021
ZM1608ZB.038
Богомил Манчев - конференция - изказване

При зеления преход големият проблем е транспортът,
според председателя на Българския атомен форум Богомил Манчев


София, 15 октомври /Антоан Николов, БТА/
Големият проблем е транспортът. Това каза председателят на Български атомен форум /БУЛАТОМ/ Богомил Манчев, който участва в конференцията "Зеленият преход - решения и предизвикателства за България. Той посочи, че в момента се произвеждат 43 млн. мегаватчаса годишно. Половината от тази енергия е чиста - 20 млн. мегаватчаса се произвежда от АЕЦ "Козлодуй", ВЕИ-та, ВЕЦ-ове и т.н.
Според Манчев енергетиката трябва да се разглежда в целия енергиен микс. Енергетиката в България от общата консумация е 20-25 процента. България като държава изразходва над 160 млн. мегаватчаса годишно - дърва, въглища, природен газ, както и бензин и нафта.
За да може да се заменят 60-те милиона мегаватчаса, които се изгарят в колите, в страната ни трябва има чиста енергия, от която да се произведе чист продукт. Транспортът може да бъде задвижван от електроенергия и водород. Манчев даде за пример, че Франция има закон до 2040 г. да се премахнат въглеводородите в колите, т.е. да карат именно на водород или електроенергия. "Дали е водородна клетка на големи транспортни средства, или директно водород, налят в определена бутилка, както сега карат колите с метан, това е нашето задължение", допълни Манчев. Той обаче изтъкна, че трябва да има 75 млн. мегаватчаса, извън тези 43 милиона.
Четирите ядрени блока, които могат да се направят в България до 2035 г., ще произведат 32-33 млн. мегаватчаса. Богомил Манчев изтъкна, че на техните площадки трябва да се направят огромни инсталации за производство за водород и да се направи транспортна схема за него. Друг проблем е обаче, че газопреносната ни мрежа не е готова.
Освен това България е подписала, че трябва и емисиите в промишлеността да се намалят - в химията, в стъклопроизводството и други. Това означава, че до тези предприятия също трябва да се "закара" водород. Затова трябва да се направи така, че газопреносната ни мрежа да заработи по този начин. Положителното е, че страната ни преди година е приела и хармонизирала наредбата как да се произвежда водород, как да се съхранява и как да се транспортира. Законодателна база има. Огромни са средствата, които трябва да се вложат. Не малко трябва да се финансират и в улавянето на въглеродния диоксид, добави Богомил Манчев.

БТА е партньор на днешния форум, организиран от dir.bg и 3eNews. Подробности можете да прочетете в емисията "Зелена БТА".
/ЦМ/



news.modal.header

news.modal.text

Към 08:07 на 17.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация