site.btaБългарското училище „Народни будители“ в Паралимни, Кипър, отбелязва патронния си празник днес
Българското училище „Народни будители“ в Паралимни, Кипър, отбелязва днес, 1 ноември – Ден на народните будители, своя патронен празник.
„Ще имаме подобаващ голям празник с тържество за будителите и коктейл за учениците и родителите, които по традиция осигуряват лакомствата за децата, заедно с българската пекарна „Европа”. За празниците ни тя винаги приготвя вкусотии за децата“, разказа за рубриката „БГ Свят“ на БТА директорът на просветното средище Живка Милова.
Официалното тържество ще се състои от 18:00 часа в голямата зала на Техническото училище в Паралимни, с което имаме прекрасно дългогодишно сътрудничество, разказа Милова.
В рамките на своя празник екипът на училище „Народни будители“ в Паралимни ще поздрави и учебните заведения – съименници в България – едното в София – 144-то Средно училище, другото в град Брацигово.
Пред БТА през октомври т.г. Живка Милова сподели повече за това какво е да си български учител зад граница: „Най-кратко казано – много хубаво е. Това е онова усещане, че си на точното място, че правиш това, което искаш и което обичаш. Макар да е ужасно трудно – защото има толкова много непознати неща и големи предизвикателства, някои от които изглеждат почти непреодолими – именно в това се крие и интересното. А успехите, които постигаш, дори и най-малките, стават още по-ценни именно заради трудността по пътя“.
Един от класовете, на които Живка преподава в училище „Народни будители“, е пети, където български език учат Ерик Стан, Цветомила Илиева, Никол Йорданова, Янамария Янева, Александър Желязков, Рая Стоянова, Даниел Пеев и Лилиян Даукопулу.
Пред БТА в началото на октомври те изпълниха българския химн „Мила Родино“, „Молитва за България“ и „Я кажи ми облаче ле бяло“.
Никол Йорданова и Лилиян Даукопулу споделиха защо харесват българското си училище в Кипър.
„Учителките са много добри и моите любими съученици са много добри. Правим хубави неща, ходим на екскурзии, учим хубави истории, литература, митология. Хубавото е, че неделите не си стоим вкъщи, а идваме, прекарваме си хубаво със съучениците и приятелите си“, заяви Никол.
Лилиян коментира: „В българското училище учим много нови неща. Някои истории, които ни разказват нашите баби, ни ги разказват и тук. И това е много забавно. На мен най-интересни са ми литературата и историята. Но най-много ми харесва, че учим много думи на български“.
Част от занятията на петокласниците в обучението им по български език е да попълват работни листа, в които разказват за себе си и любимите си занимания. „Това са материали, които аз си подготвям по моя си учебна програма в час, който съм нарекла „творческо писане“, тъй като имаме нужда да развиваме повече както устната, така и писмената реч, четенето с разбиране и т.н. Неща, които ще им дадат възможност по-добре, по-свободно да се изразяват на български език“, обясни Живка Милова.
Една от задачите в работните листа на учениците е те да се опишат с три думи и да разкажат за какво мечтаят. И докато „умен, щастлив и благодарен“ е Ерик Стан, то Даниел Пеев разкрива в своя лист, че мечтае да стане шампион по плуване.
Сред учениците в просветното средище е и Наоми от втори клас. Тя е в учебното заведение от 4-годишна. Минала е през предучилищните групи, а директорката Живка Милова я описва като „много артистична и забавна“. Майка ѝ е българка, баща ѝ е кипърец. Тя е родена в Кипър и там е израснала.
Разказва за себе си, че е била в България един път – „първо отидох в Бургас, при сестра ми. После в Тополовград“. На български език тя ясно казва най-дългата българска дума: непротивоконституционствувателствувайте.
Към този момент по списък в училище „Народни будители“ учат 112 деца – от предучилищна група до 12. клас. Най-малките са на четири години, а най-големите – в гимназията.
Основните предмети, които се изучават, са български език и литература, история на България и география на България.
От първи до четвърти клас има предмет „Родинознание“. В предучилищните групи децата посещават „Занаятчийска работилничка“, която съчетава труд и творчество, като се използват проектно-базирани методи на обучение и усъвършенстване на езика.
При по-големите ученици има допълнителни часове по „Художествено слово“, свързани с подготовката на различни програми и рецитали – там се учат текстове, изразително четене, рецитиране, както и творческо писане, защото – по думите на училищния директор – нуждата от допълнителна езикова работа е голяма.
/ИКВ/
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина