site.btaИзграждаме мост между технологичните компании и новинарските агенции, каза Ивайло Петров от MINDS International

Това, което ние правим, е да изграждаме един мост между технологичните компании и медиите, в частност новинарските агенции. Това каза Ивайло Петров от MINDS International (Media Innovation Network), Австрия в рамките на 20-ата Световна среща на българските медии. Той участва във втория панел, озаглавен „Новото знание в медиите“, като се включи онлайн чрез видеовръзка от САЩ.

MINDS International е сдружение с 25 водещи информационни агенции от целия свят за сътрудничество в областта на информационните услуги, в което участва и БТА.

Според Ивайло Петров днес има четири основни приоритета пред агенциите. „Понеже медийният пазар е изключително динамичен, ние не можем да знаем какво ще се случи след една или две години. Това, което в момента стои на основен план, е намирането на устойчив бизнес модел“, посочи той. Друг приоритет е диверсификацията на услуги, разработването на нови услуги, които могат да отговарят на предизвикателствата на пазара и основно на клиентите на новинарските агенции.

Поддържането на качествена и достоверна информация също е важно за развитието на демократичното общество днес, когато особено младото поколение черпи информация от социалните медии, отбеляза Петров. Последният приоритет, по думите му, е изкуственият интелект. Той не е нещо лошо, а е огромна възможност за развитието на пазара, смята Ивайло Петров.

„Ако си спомняте 2007 г., когато Стив Джобс представи първия айфон с тъч екран, това бе продукт, който изключително фундаментално промени начина, по който хората използват технологията и съответно - достъпа до медиите. ИИ е нещо подобно. ИИ е един дисруптор, който ще промени правилата на играта, който ще промени пазара“, каза той.

Петров открои две негативни черти на тази технология, първата от която е разликата в качеството на фалшивите новини. „Чрез ИИ могат да бъдат създадени изключително достоверни видеа и изключително достоверни снимки, които трудно могат да бъдат разпознати дори от професионалист. Заради това ролята на медиите, основно на новинарските агенции в кооперация с ИИ компании, е да предлагат подобен тип услуги – как ние да разграничаваме фалшива новина от истинска новина и да предоставяме тази услуга на нашите клиенти, съответно, те – на читателите“, посочи той.

По думите му друга негативна черта е фактът, че технологичните компании тренират своите модели на изкуствен интелект с новинарско съдържание, което за тях е безплатно, но е създадено от журналисти, вложили труда си в него. Така технологичните компании създават един наистина изключително скъп продукт, каза Петров. Допълни, че темата за това как медиите да бъдат компенсирани е на дневен ред от доста време.

„ИИ не е само негативно, напротив – това е изключително позитивно развитие на технологията и от гледна точка на това, че по същия начин то предоставя възможност за развитие на нови бизнес модели на медиите и на новинарските агенции, в частност. Голяма част от новинарските агенции в световен мащаб започнаха вече активно да експериментират с ИИ“, разказа Ивайло Петров. Коментира още, че има и много примери за успешни партньорства с ИИ компании. 

Виждаме и примери на големи компании, които работят заедно с новинарските медии с цел да лицензират съдържание и да разработват достатъчно добри модели, посочи Петров. Според него това води до диверсификация и до оптимизиране на услугите на самите новинарски агенции. Много е важно медиите и новинарските агенции да познават своите клиенти, да познават своята аудитория, добави той.

Ивайло Петров отбеляза още важността на медийната грамотност днес. „Ние трябва да инвестираме в това да обучаваме нашите читатели, нашите слушатели как да разграничават фалшива от истинска новина. И това е роля на медиите и донякъде на образованието и на самото общество. И ако всички ние инвестираме в този тип обучение на медийна грамотност на младото поколение, мисля, че можем да гарантираме едно успешно бъдеще на всяко едно общество“, каза той.

БТА организира 20-ата Световна среща на българските медии в София, Клисурския манастир „Св. св. Кирил и Методий“ и Вършец на 24 и 25 май 2025 г. със съдействието на А1, „Аурубис България“, „БИ ДЖИ АР ГРУП“ ООД, ГЕОТЕХМИН ООД, „Главболгарстрой холдинг“ АД, „Логистични системи“ ООД, Национален дарителски фонд „13 века България“, Opel (Ес Еф Ей Аутомотив ЕООД - официален вносител на марката Opel в България), „Пощенска банка“, „Пъчков“ ООД, СОФ Кънект – операторът на летище „Васил Левски“ – София.

/ХК/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 23:08 на 24.05.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация