site.btaДълбока криза разтърсва британската козметична компания "Боди шоп"

Дълбока криза разтърсва британската козметична компания "Боди шоп"
Дълбока криза разтърсва британската козметична компания "Боди шоп"
Снимка: Chris Young/The Canadian Press via AP

След като обяви фалит във Великобритания, Германия, Белгия, САЩ и Канада, веригата магазини за продукти за грижа за тялото "Боди шоп" (Body Shop) продължава да е в дълбока криза и рискува да бъде затворена и в други страни, пише италианското издание "Мъни".

Основана през 1976 г. от Анита Родик, "Боди шоп" превръща етичната и устойчива козметика в свой основен коз, като успя да спечели милиони клиенти по цял свят.

Веригата обаче е изправена пред редица финансови затруднения, които отчасти се дължат на намаляващия поток клиенти в търговските центрове, силната онлайн конкуренция и трудностите в управлението, посочва италианското издание.

Ситуацията се влоши допълнително и от вътрешни проблеми като смяната на собствеността и финансовите затруднения за новите инвеститори. През 2024 г. веригата обяви фалит в няколко страни, което доведе до затварянето на множество магазини и изложи на риск хиляди работни места. "Боди шоп" е изправена пред несигурно бъдеще, а позицията й в редица страни продължава да е изложена на риск

Глобалната криза в "Боди шоп": причините за провала

Марката, която някога беше нарицателно за устойчива и иновативна козметика, сега е изправена пред безпрецедентна криза. Началото на упадъка на "Боди шоп" може да се проследи до няколко фактора, включително нарастващата конкуренция от страна на марки, предлагащи подобни продукти, но със силно онлайн присъствие. Потребителите са все по-привлечени от удобството на дигиталното пазаруване, което намалява трафика във физическите магазини - проблем, който засегна особено силно веригите, разчитащи основно на продажбите в търговските центрове.

Но не само онлайн конкуренцията е предизвикателство за веригата на Анита Родик. През последните години веригата трябваше да се справи с редица вътрешни проблеми, включително смяна на собствеността, неефективно управление и неприспособимост към промените на световния пазар. След като беше придобита от гиганта "Л‘Ореал" (L'Oréal), "Боди шоп" загуби идентичността си на независима марка и прокламираните ценности за устойчивост на продуктите. Последвалото преминаване към "Натура енд Ко"( Natura & Co.) и придобиването през 2023 г. от германската "Аурелиус" (Aurelius) не доведоха до желания ефект, като компанията продължи да реализира загуби на няколко пазара.

Освен това кризата бе белязана от поредица от фалити в страни, в които "Боди шоп" винаги е била силна в исторически план. В Обединеното кралство фалитите доведоха до затварянето на 200 магазина и загубата на повече от 2000 работни места. Същото се случи и в Германия, Белгия, САЩ, Канада и съвсем неотдавна - в Нова Зеландия, където всички магазини бяха затворени, а служителите - съкратени. В Нидерландия местното дъщерно дружество изпадна в несъстоятелност, магазините бяха затворени, а уебсайтът - спрян. 

В Италия, където марката има солидна история, са налице същите проблеми. Основните причини са сходни с тези, които доведоха до фалит на други пазари: конкуренция от страна на онлайн магазините, неспособност за достатъчно бързи иновации и спад на продажбите в търговските центрове, където традиционно са концентрирани магазините на марката. Страната, която допреди няколко години изглеждаше като един от най-обещаващите пазари за "Боди шоп", преживява стагнация на пазара. Магазините, които все още са отворени, не могат да се конкурират с гигантите в електронната търговия, нито с местните вериги, предлагащи подобни продукти на по-конкурентни цени. В този контекст ситуацията за "Боди шоп" в Италия остава много несигурна и фалитът не изглежда да е далеч.

Затварянето на магазините е съпроводено с постепенно отслабване на дистрибуторската мрежа. В някои страни като Нова Зеландия, преустановяването на онлайн продажбите и затварянето на физическите магазини доведоха до окончателния край на присъствието на марката с цел намаляване на загубите и управление на натрупаните през годините дългове.

Британската марка присъства и на българския пазар от 2018 г.

/ЕС/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 03:54 на 25.04.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация