site.btaОколо десет кампании събират средства онлайн за Украйна; ръст на дарителството заради пандемията и бежанската криза отчитат от неправителствения сектор

Около десет кампании събират средства онлайн за Украйна; ръст на дарителството заради пандемията и бежанската криза отчитат от неправителствения сектор
Около десет кампании събират средства онлайн за Украйна; ръст на дарителството заради пандемията и бежанската криза отчитат от неправителствения сектор
Източник: Платформа за дарителски есемеси - dmsbg.com

Има ръст на дарителството в последните три години заради кампаниите, свързани с пандемията от COVID-19, а сега и заради бежанската криза в Украйна. Това каза Людмила Атанасова, директор "Програми за НПО" във Фондация "BCause", в интервю за БТА. По думите й хората даряват най-много за лечение на деца и възрастни и за образователни каузи.  

От 2007 г. в партньорство между Българския дарителски форум и Фондация "BCause" и мобилните оператори у нас функционира DMS платформата за набиране на дарителски есемеси за добри каузи на номер 17 777. За 15 години са събрани близо 15 млн. лева от дарителски кампании, отчитат от платформата. 

В момента около десет активни кампании събират средства за бежанците у нас и за подпомагане на пострадали в самата Украйна, посочи Атанасова. Предоставихме и двете платформи: platformata.bg и dmsbg.com на организации, които се активизираха още в първите дни на войната, като "Мати Украйна", "Българският фонд за жените", "Каритас" и др. Те веднага започнаха да набират дарения и да организират дейността си за посрещане и подкрепа на бежанците в България, както и за изпращане на храни, лекарства и консумативи в Украйна, допълни тя. Няколко фирми също направили собствени корпоративни кампании за Украйна. Създаде се и една много голяма инициатива BG4UA или "България за Украйна" и от цел 750 хиляди лева в момента сме надхвърлили 75%, посочи Атанасова.  

Кампания на две ромски организации пък събира средства в помощ на ромски семейства от Украйна, които в момента са в Молдова. Тъй като са много бедни и по различни причини дори нямат документи за пътуване, не могат да пресекат границата и живеят при много тежки условия. Всички са с малки деца и кампанията е насочена към това да се подпомогнат с адаптирани млека и храни, памперси, лекарства, разказа тя. 

Според Атанасова няма универсална рецепта за разпознаване на фалшиви кампании, но всеки потенциален дарител е добре да проверява всички обстоятелства, свързани с апела, достигнал до него - кой е инициатор на кампанията, дали това, за което се търсят средства, е реално съществуващ проблем, каква е съответната организация, има ли сайт и реална история. Кампаниите, които качваме на нашите платформи, са проверени, посочи тя.

Като пример за успешна кампания Атанасова даде лечебница за костенурки в с. Бяла, Варненско, създадена от млади ентусиасти. За зимния период беше нужно специално помещение с поддържане на нормална температура, защото костенурките не могат да хибернират, иначе казано да спят. Целта беше да съберат над 13 хиляди лева, което успяха да направят с много активна кампания по Коледа, когато още се вихреше COVID-19, каза тя. От Сдружение "Самаряни" - Стара Загора пък успели да наберат над 17 хиляди лева, за да направят кът за детски игри в двора на кризисния център, в който се настаняват жени и деца, преживели домашно насилие.

Европейските политики в помощ на гражданското общество, спонтанните граждански инициативи и социалните мрежи като място за сдружаване около общественополезни каузи ще са сред темите във фокуса на дискусията "Граждани, обединени в кризите: #БългарскиГласовеЗаЕвропа", която Българската телеграфна агенция (БТА) организира в пресклуба си в Добрич на 11 май, от 10:00 часа. Събитието ще се излъчва пряко в страницата на БТА във Фейсбук и канала в Ютуб. Форумът е част от инициативата на БТА "Български гласове за Европа", която се изпълнява с подкрепата на Европейския парламент.

 Следва пълният текст на интервюто:

Колко кампании в момента на вашата платформа събират средства за бежанците от Украйна?

- В момента има някъде около десет активни кампании, които събират средства за бежанците и не само, а и за подпомагане на пострадали в самата Украйна. Предоставихме и двете платформи: platformata.bg и dmsbg.com на организации, които се активизираха още в първите дни на войната, като "Мати Украйна", "Българският фонд за жените“, Каритас" и др. Те веднага започнаха да набират дарения и да организират дейността си за посрещане и подкрепа на бежанците в България, както и за изпращане на храни, лекарства и консумативи в Украйна. 

Няколко фирми също направиха собствени корпоративни кампании за Украйна като А1, „Кауфланд“, „Веолия“, „Атос“. Създаде се и една много голяма инициатива BG4UA или "България за Украйна" от няколко предприемачи в областта на дигиталните технологии и от цел 750 хиляди лева в момента сме надхвърлили 75%. Тази инициатива набира дарения, които се разпределят сред няколко големи организации, които подкрепят украинските бежанци. Освен това инициативата включва текущ конкурс за набиране на проектни предложения за подпомагане на адаптацията на украински деца и семейства у нас - да учат български език, да преминат курсове по някакви умения, за да са конкурентоспособни на пазара на труда, да им се предостави психологическа подкрепа. 

Има една кампания на две ромски организации, които искат да помогнат на голяма група роми от Украйна, които са в Молдова. Тъй като са много бедни и по различни причини дори нямат документи за пътуване, не могат да пресекат границата и живеят при много тежки условия. Всички са с малки деца и кампанията е насочена към това да се подпомогнат с адаптирани млека и храни, памперси и лекарства.

Склонни ли са хората да даряват средства чрез есемеси или по друг начин?

- Смятам, че са склонни, но не мога да не отчета факта, че има спад на даренията след като изминаха първите седмици от войната. За съжаление, хората започват някак си да претръпват. Даренията наистина спаднаха, но продължават, и много зависи от това организаторите на кампаниите доколко са активни, доколко продължават да информират своите аудитории какво се случва с даренията, какви са нуждите. Не можем да проследим колко камиона с хуманитарна помощ са отпътували за Украйна, тъй като нямаме пряк поглед върху дейността на крайните получатели на всички дарения и как ги използват, но те в някакъв момент ни изпращат отчети.

Как да разпознаем фалшивите кампании?

- Няма някаква универсална рецепта, но всеки един потенциален дарител - човек, който иска да помогне на кауза, близка до сърцето му, е добре да проверява всички обстоятелства, свързани с апела, достигнал до него от социалните мрежи, от уличен билборд или от медиите. Добре е да проверяват всички обстоятелства - кой е инициатор на кампанията, дали това, за което се търсят средства, е реално съществуващ проблем. Ако инициатор е организация - каква е тази организация, има ли реална история. Вече всяка една организация и институция има своя дигитален отпечатък, което означава, че трябва да се провери дали има сайт, дали има история в социалните мрежи. Кампаниите, които ние качваме на platformata.bg и dmsbg.com, са кампании, които проверяваме. Проверяваме документите на организациите, дали са активни, дали са регистрирани в регистъра на организациите с нестопанска цел, проверяваме годишните отчети. Много богата палитра от информация набираме преди да одобрим която и да било кампания, за да сме не просто като контролен орган, а по-скоро да им помогнем със съвети как да се справят най-добре.

На вашата платформа прочетох съвети как да се популяризира една кампания. Имате и Съветнически борд, който одобрява кампаниите. Как се създава една кампания?

- Няма единен модел. Обикновено става въпрос за някакъв проблем, който съществува. Кампанията се измисля от група хора, които могат да бъдат регистрирани като неправителствена организация и читалище или просто да са неформална група. Тези хора рано или късно си дават сметка, че не могат да решат проблема с писма до кмета, с подписки, с протести, с доброволен труд, само с лични средства. Част от организациите започват да мислят откъде да намерят проектно финансиране. Другият път, по който могат да тръгнат, е да търсят контакт и доверие от хора, които се вълнуват от същия проблем, независимо дали става въпрос за костенурки, за опазване на лешоядите в България, за бежанци или за възрастни хора в затънтени села в Северозападна България. Трудният и тънкият момент е как тези, които създават кампанията, достигат до тези, които искат да помогнат, а такива има, винаги. Съответно инициаторите на кампанията трябва да подобрят уменията си да обясняват и да убеждават. Във връзка с това имаме проект „Информиране, ангажиране, успех!“ за развитие на тези умения, с финансовата подкрепа на Исландия, Лихтенщайн и Норвегия по линия на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство. 

Дайте пример за някоя успешна и по-интересна кампания? На вашия сайт видях например, че успешно е приключила кампания за набиране на средства за възстановяване на стенописите на храм-паметника "Св. Александър Невски".

- Тази кампания успя, защото става дума за патриаршеската катедрала в София, но към момента целевата сума не е използвана, защото се чака решение на един от институтите на Министерството на културата, тъй като става дума за паметник на културата. Пример за успешна кампания е една лечебница за костенурки в с. Бяла, Варненско. Млади ентусиасти са създали единствената по рода си лечебница и приют за наранени от човешка ръка костенурки. За зимния период им беше нужно специално помещение с поддържане на нормална температура, защото те не могат да хибернират, иначе казано да спят. Целта беше да съберат над 13 хиляди лева, което успяха да направят с много активна кампания по Коледа, когато още се вихреше COVID-19. С много добра комуникация, с писане, с търсене на хора, които да са техни посланици, с писма до фирми, успяха да се справят, да наберат сумата и да построят тази лечебница, и в момента продължават, но за текущите си нужди, да намират по няколкостотин лева месечно. С кодова дума DMS KOSTENURKА на 17 777 всеки може да подкрепи каузата, ако иска. Отделно се сещам за една друга много хубава кампания на Сдружение "Самаряни"-Стара Загора, които успяха да наберат също немалка сума - над 17 хиляди лева, за да направят кът за детски игри в двора на кризисния център, в който настаняват жени и деца, преживели домашно насилие. Децата пребивават там в рамките на шест месеца и е важно да има къде да играят. Ако човек наистина е активен и търси как да стигне до хората, които споделят неговите виждания, разпознават същия проблем и искат да помогнат, има как в България.

За какво най-често хората са склонни да даряват средства? За лечение, за опазване на природата?

- Миналата и по-миналата година най-много се даряваше за здравеопазване. Покрай пандемията е разбираемо. Но като че ли това спада, тъй като и COVID-19, слава Богу, отпусна хватката си. Най-много се дарява за лечение на деца и възрастни и за образователни каузи. Дарителските предпочитания в отделните групи хора, по възраст, по занятие, по местоживеене са различни. Отделно въобще има ръст в дарителството заради кампаниите, свързани с пандемията от COVID-19. В момента за бежанската криза има със сигурност огромен ръст на дарителството. На platformata.bg всички могат да влязат, да разгледат, да изберат какво им харесва и да помогнат. Същото се отнася и за dmsbg.com, където е пълно с дарителски кампании, както на неправителствени организации, така и на хора за лечение, за съжаление, и всеки може да избере да изпрати есемес или онлайн дарение. 

 

 

/ИС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 20:08 на 03.10.2022 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация