site.btaКърджали може да изгуби проекта за околовръстен път заради изтичащата оценка за въздействие върху околната среда, предупреждават от ГЕРБ

Кърджали може да изгуби проекта за околовръстен път заради изтичащата оценка за въздействие върху околната среда, предупреждават от ГЕРБ
Кърджали може да изгуби проекта за околовръстен път заради изтичащата оценка за въздействие върху околната среда, предупреждават от ГЕРБ
Пресфото -БТА, снимка: Валентина Стоева

„Губим проекта за околовръстен път на Кърджали. През април изтича оценката за въздействие върху околната среда (ОВОС)“. Това коментираха пред журналисти в Кърджали областният координатор на ГЕРБ Цвета Караянчева и бившият директор на Областното пътно управление инж. Иван Гавазов.

То думите им, темата за околовръстния път на Кърджали се е превърнала в дъвка за политиците, особено по време на все по-често случващите се избори, без да се правят реални действия. 

Караянчева припомни, че от етап на идеен проект през 2009 г., през 2017 г. вече има готов одобрен технически проект, а пътят е обявен и като обект от национално значение. Инж. Гавазов допълни, че веднага след съгласуването и одобряването му, започват отчуждителни процедури. Отчуждени биват имотите в землището на село Дъждино и през април 2018 г. е издадено разрешение за строеж за това землище. По цялото трасе, според проекта, трябва да бъдат отчуждени имоти в осем землища. ” Заделени бяха два милиона лева за обезщетяване на собствениците, които така и не се усвоиха. Имайте предвид, че отделните имоти са с доста наследници, има имоти с по 32 човека на имот. През 2023 г. ОВОС-а изтича, а няма как един проект да стартира без ОВОС“, коментира инж. Гавазов. По думите му, нова процедура би отнела поне две-три години, което отдалечава кърджалийци от възможността да бъде облекчен трафика и всички други последици за жителите на областния град от преминаващия поток от пътници към и от Граничния контролно-пропускателен пункт (ГКПП) “Маказа – Нимфея“.

Цвета Караянчева коментира, че заради повишените цени и инфлация, проектът се е оскъпил от 140 млн.лв. през 2020 г. на близо 240 млн. лв. сега. Тя припомни и за инициираната от инициативен комитет подписка в подкрепа на околовръстния път. Документът бе подкрепен от 4320 кърджалийци и входиран в Областна администрация в средата на юни 2022 г. 

За околовръстен път на Кърджали се говори от няколко десетилетия. Проблемът с трафика в областния град е осезаем след отварянето на ГКПП “Маказа – Нимфея“ през 2013 г., защото заради липсата на обход на града, през един от основните булеварди в Кърджали преминава и пътникопотока за и от Гърция. Данните преди Covid пандемията сочат над един милион автомобила отчетен трафик през града в активен сезон. Само през юли миналата година бе отчетена натовареност на граничния пункт "Маказа – Нимфея“, надхвърляща 4700 автомобила на денонощие, по данни на МВР.

Темата за околовръстния път бе поставена през юни 2022 г. и от областния управител Даниел Делчев пред Настимир Ананиев от „Продължаваме Промяната“, тогава в качеството му на председател на Комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление в Народнотосъбрание. Повдигната бе отново и преди дни от заместник-председателя на парламента Никола Минчев. Пред журналисти той обяви, че по темата е разговарял със служебния министър на регионалното развитие арх. Иван Шишков, който от своя страна е коментирал решаването на проблема с трафика през Кърджали по-скоро чрез изграждането на магистрала Русе – ГКПП “Маказа – Нимфея“.

/МК/

news.modal.header

news.modal.text

Към 15:55 на 25.03.2023 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация