site.btaБлизо 17 200 граждани и фирми от Видинска област използват ПИК на НАП

Близо 17 200 граждани и фирми от Видинска област използват ПИК на НАП
Близо 17 200 граждани и фирми от Видинска област използват ПИК на НАП
Снимка: Росен Младенов/БТА

Близо 17 200 граждани и фирми от Видинска област имат персонален идентификационен код (ПИК) на НАП. Само през миналата година са издадени над 1800 кода, от които 55 са на юридически лица. Повече от 4900 граждани са използвали ПИК, за да подадат годишната си данъчната декларация през 2023 година, каза за БТА експертът в местния офис на приходната агенция Милена Борисова.

По думите й НАП предлага над 170 електронни услуги, които са достъпни с ПИК или с електронен подпис (КЕП). Потребителите, които разполагат с персонален код, могат да проверят дали имат публични задължения, подлежащи на принудително изпълнение, и да ги погасят, за да ползват различни данъчни облекчения и отстъпка за ранно онлайн деклариране и плащане до 1 април 2024 г. Данъкоплатците могат да се възползват и от предварително попълнената данъчна декларация, която ще бъде достъпна в началото на месец март в Портала за е-услуги на агенцията.

С ПИК на НАП, могат да се ползват не само електронните услуги на агенцията, но и такива, предоставяни от други администрации, вкл. и от 70 общини. Сред тях са общините Видин и Белоградчик, напомни Борисова.

Не е необходимо посещение на офис на НАП за издаването на персонален идентификационен код. Това може да стане чрез обаждане на телефона на приходната агенция: 0700 18 700, на имейл: infocenter@nra.bg, по пощата, както и през системата за сигурно електронно връчване на Министерство на електронно управление.

В заявлението за издаване на ПИК се попълват данните на лицето, задължително електронен адрес за кореспонденция, както и предпочитан офис на НАП, в който да получи издадения ПИК. От съображения за сигурност, кодът се дава само лично на клиента или на упълномощено от него лице, в запечатан плик, защото всички действия, извършени с ПИК, се считат за саморъчно подписани, уточни Борисова.

Тя припомни, че до края на януари предприятията и самоосигуряващите се лица, които през четвъртото тримесечие на 2023 година са изплатили на физически лица доходи по извънтрудови правоотношения, наем или доходи от други източници по чл. 35 от ЗДДФЛ и са удържали авансов данък върху тези доходи, трябва да подадат декларация за дължими авансови данъци. Тя се подава от платците на доходите само по електронен път. До този момент в офис Видин са подадени 226 декларации, което е с 8 % повече от миналата година и представлява около една четвърт от очаквания брой декларации за четвъртото тримесечие на 2023 година, уточни Борисова.

С отделно приложение към декларацията предприятията, регистрирани по Закона за данък върху добавената стойност, декларират и данни за наличните парични средства в касите, размера на вземанията, включително от предоставени заеми, когато общият им размер надхвърля 50 000 лева.

Информация за попълване на декларациите, за плащане на дължимите данъци и всякакви други въпроси клиентите на НАП могат да получат на телефоните за информация: 0700 18 700 или 02 9859 6801, на интернет страницата на агенцията или в офисите на приходната администрация.

/СС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 13:10 на 10.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация