site.btaДнес инициирахме първия разговор за влиянието на социалните мрежи върху децата, каза министър Красимир Вълчев на дискусия по темата

Днес инициирахме първия разговор за влиянието на социалните мрежи върху децата, каза министър Красимир Вълчев на дискусия по темата
Днес инициирахме първия разговор за влиянието на социалните мрежи върху децата, каза министър Красимир Вълчев на дискусия по темата
В Националния археологически институт с музей при Българската академия на науките, Министерство на образованието и науката организира национална кръгла маса на тема „Необходими ли са ограничения за достъпа на деца до социалните мрежи?“. На снимката: министърът на образованието и науката Красимир Вълчев (вляво) и Валентин Мундров, министър на електронното управление. Снимка: Владимир Шоков/БТА (ПГ)

Днес инициирахме първия разговор за влиянието на социалните мрежи върху децата. Вече имаме достатъчно проучвания и изследвания, включиха се и международни експерти, включително и Джонатан Хайд - авторът на световния бестселър "Тревожното поколение", каза пред журналисти министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на националната кръгла маса на тема „Необходими ли са ограничения за достъпа на деца до социалните мрежи?“

Имаме и обща европейска инициатива - на датското председателство, и разговорът за социалните мрежи продължава. На първо време това, което всички можем да направим, е да апелираме към родителите. Ние, като родители, да ограничим децата от социалните мрежи - да им вземем екраните и телефоните от ръцете, за да им осигурим по-добро развитие. Продължителното стоене в социални мрежи уврежда формирането на умения, като концентрация, критично мислене, креативност, вреди и на мозъка, каза за пореден път образователният министър.

На форума министърът на електронното управление Валентин Мундров каза, че ние подкрепяме подхода на Европейския съюз за проверка за възрастта чрез доброволния европейски портфейл за цифрова самоличност. Тези европейски портфейли за цифрова самоличност предоставят ефективно, сигурно и запазващо неприкосновеността решение и единствената информация, която се обменя, е тази, дали този, който си сваля съответното приложение и иска да се регистрира, дали този човек е над определена възраст. С подобно средство за идентификация нашите деца ще бъдат защитени и няма да има деклариране на възрастта, а това, което ще се случва, че тази възраст да е доказана като такава, без да се предоставят допълнителни данни за това. В този смисъл България планира проверката на възрастта да бъде една част от нашия национален цифров портфейл, който трябва да бъде готов в края на следващата година, съобщи министър Мундров.

Очаква се в края на следващата година да го има този европейски цифров портфейл в България, който ще бъде нещо като приложение, което ще може да осигури в общи бази достъпа до всички останали мрежи. Представителят на "Мета" каза днес на форума, че не е коректно да говорим за ограничаване на една социална мрежа, защото тогава децата ще мигрират в друга, или може би най-разумното е да се направи общо решение, каквото са направили в Дания - за ограничение на достъпа до социални мрежи, обясни образователният министър пред журналисти.

Това е технологично решение за ограничаване на достъпа на деца, които са на по-малка възраст, а преди това трябва да има решение за ограничаване и трябва да се води разговор, и трябва да има комплекс от мерки, защото има зловредно въздействие в социалните мрежи върху развитието на децата, върху детския мозък, върху съня им и върху най-важните умения. Има и пристрастяващ елемент и едно нещо, което е едновременно вредно и зависимо, най-малкото е, че трябва да говорим за него. Логично е да предприемем и мерки, защото е наивно, че децата, само със създаването на нагласи и с говорене, ще се откъснат от нещо, към което са се пристрастили. Имаме различни изследвания, които показват, че децата прекарват два часа средно дневно в социалните мрежи, а други показват, че четири часа са в тях и ако приемем, че е по средата - два часа и половина, или три часа, това е една шеста от времето, в което са будни, каза министър Красимир Вълчев. 

На въпрос, свързан с въвеждането на изкуствения интелект в училище и дали всички учители са обучени, министър Вълчев каза, че се предвижда скоро да бъде представена програмата, която е готова и е разработена. Програмата е за обучение на всички учители за използването на изкуствения интелект в образователния процес, може би без тези в детските градини. Образователната система е най-голямата ни публична система и не е лесно да се обучат между 60 000 и 80 000 педагогически специалисти, обясни министърът. 

Дискусията за влиянието на социалните мрежи върху децата се инициира от Министерството на образованието и науката (МОН), като инициативата е съвместна с Комисията по образованието и науката, Комисията по демографската политика, децата и семейството, Комисията по здравеопазването и с Комисията по труда и социалната политика на Народното събрание.

Целта на кръглата маса е да се състои открит и експертен обществен разговор за въздействието на социалните мрежи върху децата и учениците - за техните навици, общуване, образование и безопасност в дигиталната среда, както и за възможните подходи за регулиране.

/ВБ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 00:32 на 21.11.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация