site.btaМФ: Публикувани са данните за изпълнението на бюджета към 31.05.2025 г.


Основни параметри по консолидираната фискална програма (КФП) към май 2025 година.
Приходите, помощите и даренията по КФП към май 2025 г. са в размер на 31 518,6 млн. лв. или 34,9% от годишните разчети. Постъпленията нарастват с 3 262,3 млн. лв. (11,5%) спрямо отчетените за първите пет месеца на 2024 година. За този ръст принос имат най-вече данъчните приходи, които нарастват c 15,1% (3 309,3 млн. лв.). Неданъчните приходи нарастват с 11,9% (542,8 млн. лв.) спрямо отчетените за същия период на 2024 г., а постъпленията в частта на помощите и даренията са по-малко с 589,8 млн. лева.
Данъчните постъпления (вкл. приходите от осигурителни вноски) са в размер на 25 169,8 млн. лв., което представлява 35,5% от разчетените за годината. Постъпленията от данъци и осигурителни вноски формират 79,9% от общите постъпления по КФП за периода.
Неданъчните приходи са в размер на 5 104,5 млн. лв., което представлява 42,6% от годишните разчети и ръст от 542,8 млн. лв., 11,9% спрямо същия период на 2024 г. Тези приходи се формират основно от приходи от държавни, общински и съдебни такси, приходи и доходи от собственост, приходи от концесии, приходи от продажба на квоти за емисии на парникови газове и други.
Приходите от помощи и дарения са в размер на 1 244,3 млн. лева.
Разходите по КФП (вкл. вноската на Република България в бюджета на ЕС) към май 2025 г. възлизат на 34 125,0 млн. лв., което е 35,3% от годишните разчети. За сравнение, разходите по КФП за първите пет месеца на 2024 г. бяха в размер на 28 109,4 млн. лв., като следва да бъде взето предвид, че през месец февруари 2024 г. има отчетена трансакция по възстановяване на разходи от сметка за чужди средства на Министерството на регионалното развитие и благоустройството обратно към бюджета на министерството в размер на 1 200,0 млн. лв. При елиминирането на тази трансакция, с оглед съпоставимост на данните, разходите към края на май 2025 г. нарастват с 4 815,6 млн. лв. (16,4%). Нарастване на разходите има основно в частта на социалните плащания, вкл. разходите за пенсии, както и при разходите за персонал, субсидии, капиталовите разходи и други.
Нелихвените разходи са в размер на 32 606,6 млн. лв., което представлява 35,2% от годишния разчет и ръст (на съпоставима база) с 4 357,5 млн. лв. (15,4%) спрямо отчетените към май 2024 г. Текущите нелихвени разходи са в размер на 30 059,0 млн. лв. Капиталовите разходи (вкл. нетният прираст на държавния резерв) възлизат на 2 523,1 млн. лв. Предоставените текущи и капиталови трансфери за чужбина са в размер на 24,5 млн. лв. Лихвените плащания са в размер на 704,3 млн. лв. (43,4% от планираните за годината и ръст от 219,2 млн. лв. спрямо същия период на 2024 г.).
Бюджетното салдо по консолидираната фискална програма към май 2025 г. е отрицателно в размер на 2 606,4 млн. лв. (1,2% от прогнозния БВП). То се формира от дефицит по националния бюджет в размер на 1 916,1 млн. лв. и дефицит по европейските средства в размер на 690,3 млн. лв.
Размерът на фискалния резерв към 31.05.2025 г. е 13 103,8 млн. лв., в т. ч. 12 456,8 млн. лв. депозити на фискалния резерв в БНБ и банки и 647,0 млн. лв. вземания от фондовете на Европейския съюз за сертифицирани разходи, аванси и други.
Данните за изпълнението на консолидираната фискална програма към 31 май 2025 г. са публикувани на интернет страницата на Министерството на финансите, в категория „Статистика". Освен статистическите данни е публикуван и Информационен бюлетин за изпълнението на държавния бюджет и основните показатели на консолидираната фискална програма, който представлява кратък анализ на изпълнението на основните бюджетни параметри на консолидирано ниво и по съставни бюджети.
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина