ПП "Движение Да България" – Прессъобщение

site.btaС промени в Закона за предучилищното и училищното образование ДБ поставя фокус върху цифровите умения и изкуствения интелект

С промени в Закона за предучилищното и училищното образование ДБ поставя фокус върху цифровите умения и изкуствения интелект
С промени в Закона за предучилищното и училищното образование ДБ поставя фокус върху цифровите умения и изкуствения интелект

Промени в Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО), разработени от “Демократична България” насочват образователната система към бъдещето, като поставят изискване държавата целенасочено да насърчава внедряването и ползването на иновации и технологии, включително изкуствен интелект. Цифровата компетентност в т.ч. умения за работа със съвременни технологии и приложения, основани на изкуствен интелект, се въвежда като специфична цел на общообразователната подготовка.

Въвеждането на Изкуствен интелект в образованието е не само технологично предизвикателство, но и отговор на глобалната необходимост да се подготвят ученици с умения за работа в дигитална среда, които да са конкурентноспособни и гъвкави в бързо променящия се свят. Персонализираното обучение, подкрепено от новите технологии, е заложено като инструмент за преодоляване на индивидуални затруднения, за мотивиране и за развитие на личния потенциал на всеки ученик.

По-високо ниво на автономност за местните общности, свобода на избора за родителите и гъвкавост за учителите и образователните институции са също сред новите разпоредби в законопроекта. За първи път в Закона се дефинират ясно понятията за „равен достъп“, „качествено образование“, „благополучие“ и „компетентности“. Това дава не само посока, но и конкретен инструментариум за политики и за реална отчетност на институциите.

Чрез синхрон между системата на предучилищното образование, здравеопазването и социалните услуги се поставя акцент върху грижата за най-ранната възраст, когато се полагат основите на всички ключови компетентности и когато неравенствата могат да бъдат най-успешно предотвратени. Системата за ранно детско развитие обхваща както ранната яслена грижа, така и предучилищното образование.

Персонализираното обучение, подкрепено от новите технологии и изкуствения интелект, е заложено като инструмент за преодоляване на индивидуални затруднения, за мотивиране и за развитие на личния потенциал на всеки ученик.

Въвежда се по-прецизно описание на компетентностите като съчетание от знания, умения и нагласи. 

Предлага се нов учебен предмет “Добродетели”, като част от общообразователната подготовка, където учениците фокусирано да изучават ценностите, залегнали в основата на Конституцията на Република България, европейските ценности и Хартата на основните права. Същевременно се запазва предметът „Религия“ като свободно избираем, като се осигурява равен достъп до изучаване на всички основни религиозни традиции в България или неконфесионален вариант - така се зачита както свободата на съвестта, така и правото на родителите да възпитават децата си според своите убеждения.

Предвижда се ангажимент за общините да организират дейности по образователна десегрегация там, където съществуват сегрегирани детски градини, като същевременно се запазва връзката и последователността в образователната среда при преминаване в първи клас. Въвеждат се правила за приоритетен прием, които да подкрепят социалното приобщаване и да ограничат риска от вторична сегрегация.

За да се подчертае личният пример на учителите, се въвежда и за тях забрана за използване на мобилни телефони в час. 

Създава се възможност общинските съвети да определят такси за посещение на детските градини и самостоятелните детски ясли в неучебно време – от 1 юни до 14 септември, както и по време на ученическите ваканции. По този начин се решава проблемът с масовото заявяване на присъствие без реално ползване на услугата, което в момента принуждава детските градини да поддържат капацитет и персонал за почти всички записани деца, независимо че реално броят на присъстващите е значително по-нисък. 

Предвижда се и навременна подкрепа за деца със специални образователни потребности още във възрастовата група 0–3 години. 

Чрез промените се усъвършенства и механизмът за компенсиране на родителите, чиито деца не са приети поради недостиг на места в общинските заведения или които по собствен избор предпочитат частна ясла, градина или допълваща услуга. Родителите ще могат да се откажат от предложено място и да продължат да получават компенсация до края на учебната година. Така се избягва принудителното преместване на деца в средата на годината и се осигурява спокойствие за семействата и за детето. 

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 02:32 на 16.07.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация