site.btaФондация „Заедно в час“: Промените в закона за образованието имат нужда от сериозни подобрения


В свое становище фондация “Заедно в час” призовава Министерството на образованието и науката да организира експертни разговори за реформите в сектора и да прецизира законовите предложения
Фондация “Заедно в час” приветства намеренията на Министерството на образованието и науката (МОН) да инициира промени в Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО). Тревожните развития в системата на българското образование през последните години, сред които ниските образователни резултати, липсата на социално-емоционални умения в учениците, огромните образователни неравенства между децата на база финансовите възможности на семействата им, бързото отпадане от професията на новоназначени учители и др. изискват цялостна и смела реформа, вкл. на нормативната уредба.
В публикувания на 23 май Закон за изменение и допълнение (ЗИД) на ЗПУО присъстват добри намерения, но в настоящия си вид предложенията не са достатъчно добре обмислени, конкретизирани и ясно разписани, така че да предизвикат желания положителен ефект.
Затова настояваме за отлагане на внасянето на законопроекта в Народното събрание и организиране на експертни разговори с професионалисти от сферата на предучилищното и училищното образование, така че нормативните текстове да бъдат детайлно обсъдени, подобрени и конкретизирани, преди да се пристъпи към разглеждане от народните представители.
В становището си предлагаме начини за прецизиране на предложенията в сферата на:
- езиковата подкрепа за деца и ученици, които не владеят български език в достатъчна степен;
- промените в системата за продължаваща квалификация и за оценяването на труда на педагогическите специалисти;
- подобряването на системата за наставничество на стажант-учителите и
- мерките за десегрегация в системата на предучилищното и училищното образование.
Обръщаме внимание също, че проектът на ЗИД на ЗПУО съдържа и множество предложения, които будят тревога и за които в професионалната експертна общност в сферата на образованието не съществуват обективни и научно обосновани аргументи за въвеждане. Сред тях са повтарянето на I клас, въвеждането на задължителен учебен час по религии с елементи на конфесионално обучение и повишаването на натиска за кандидатстване в IV клас поради ограничаването на приема в VII клас в математическите и природоматематическите гимназии.
Предложения за подобряване на проекта на ЗИД на ЗПУО стъпват както на 15-годишния опит на фондация “Заедно в час”, така и на мненията на над 300 директори, учители, експерти от регионалните управления на образованието, родители и представители на бизнеса, до които се допитахме във връзка с предложения законопроект.
Цялото становище можете да прочетете ТУК.
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина