site.btaБългарска аграрна камара: Становище
ДО
МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
ДО
МИНИСТЪРА НА ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ
ДО
ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА КОМИСИЯТА ПО ЗЕМЕДЕЛИЕ, ХРАНИ И ГОРИ
В 51-ОТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
ДО
МЕДИИТЕ
СТАНОВИЩЕ
от
Българска аграрна камара
ОТНОСНО: Прилагането на критерия „Финансово състояние на кандидата“ по
интервенция П.Г.1 - Инвестиции в земеделските стопанства и интервенция
И.Г.1.1.- Инвестиции в земеделските стопанства насочени към опазване на компонентите на околната среда, Прием № П/Г/1/0/1
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ,
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН МИНИСТЪР,
УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,
УВАЖАЕМИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ НА МЕДИИТЕ,
След заседание на УС и анализи на ситуацията Българска аграрна камара изразява категорично несъгласие с настоящето предложение на Управляващия орган на Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони за периода 2023-2027 г. за обхвата на критерия 4.1. Финансовото състояние на кандидата обезпечава реализирането на инвестициите за кандидати, доказващи финансова устойчивост, който поставя в дискриминационна и демотивираща позиция именно онези субекти, които са организирани и сдружени в групи и организации на производители (ГОП).
В настоящия вариант критерият оценява съотношението (К) между заявената стойност на инвестицията и средноаритметичната оперативна печалба на кандидата за последните три приключили финансови години (2022-2024 г.). На пръв поглед критерият изглежда логичен, но той не отразява спецификата на ГОП, чиито основни цели не са генериране на печалба, а основно:
• Осигуряване на по-добри цени и пазарна реализация за своите членове;
• Колективно инвестиране в логистика, преработка и съхранение;
• Поемане на оперативни разходи, за да улеснят достъпа до пазари, а не да натрупват печалба.
В резултат - десетки реални и активни организации, с висока стопанска и социална стойност, ще бъдат несправедливо елиминирани, а новите признати ГОП ще са демотивирани от точковото класиране, въпреки че:
• Осъществяват реална търговска дейност;
• Имат оборот;
• Подкрепят много индивидуални стопанства, обединени в ГОП.
Ако не бъде преразгледан, критерият ще засегне пряко групи и организации на производители от секторите:
• Овцевъдство и козевъдство
• Говедовъдство
• Пчеларство
• Птицевъдство
• Плодове и зеленчуци
• Зърнено-житни
• Етерично-маслени и др.
Това са сектори, в които сдружаването е ключов инструмент за оцеляване, достъп до пазар и иновации, и същевременно са най-уязвими от дискриминация чрез формални счетоводни критерии. Не на последно място тази мярка е единственият инструмент, чрез който ограничен ресурс стига до голям брой ползватели!
При изслушване в Комисията по земеделие в 51-ото Народно събрание, както и на експертна среща с Браншовите организации в МЗХ на 3.10.2025 г., беше поет ясен политически и институционален ангажимент за:
• Преработка на критерия за ГОП;
• За кандидати ГОП, за получаване на предимство по критерий 4.1, да се взема предвид оперативната печалба на членовете на ГОП от последните три завършени финансови години (2022, 2023 и 2024 г.);
• Отчитане на колективния ефект от сдружаването, а не само на формалната печалба на кооператива.
Тези поети ангажименти към сектора не са изпълнени, което поражда съмнения за преднамерено ограничаване на достъпа на ГОП до финансиране.
С настоящото становище призоваваме за:
1. Незабавно преразглеждане на критерия и възможност за алтернативна методика при ГОП:
2. Стартиране на писмена процедура за изменение на Критерия за финансово състояние в съответствие с чл. 23 от Вътрешните правила за работа на Комитета за наблюдение на Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони (СПРЗСР).
Ако настоящата формулировка на критерия не бъде коригирана, рискуваме не просто несправедлив прием, а дългосрочно разочарование и трайна демотивация за сдружаване, както при настоящите фермери, така и при младите това ще създаде предпоставки за нарушаване на хоризонталната солидарност в селските райони и дискриминация на фермерите, избрали да действат колективно, какъвто е духът на Общата селскостопанска политика (ОСП) на ЕС, както и нарушаване на конкурентоспособността на тези стопани за които сдружаването в ГОП е единствения достъп до по-високи цени и пазарна сила!
С действията или бездействията си в последно време, ръководството на Министерството превръща институцията от Министерство на земеделието в Министерство на недоверието и неистината.
Това не е просто обида, а диагноза за срив на доверието между държавата и земеделците - и е време този подход да бъде прекратен!
УС на БАК
БТА публикува този текст съгласно чл. 5, ал. 1, т. 3 и ал. 3 от Закона за Българската телеграфна агенция
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина