site.bta59 депутати от ПП-ДБ, МЕЧ и АПС внесоха вот на недоверие срещу правителството


Той е за провал в сектор вътрешна сигурност и правосъдие, водещ до задълбочаване на проблема със завладяната държава, до липса на справедливост и обедняване на гражданите
Вот на недоверие срещу кабинета “Росен Желязков” за провал на правителството в секторите вътрешна сигурност и правосъдие, водещ до задълбочаване на проблема със завладяната държава, до липса на справедливост и до обедняване на българските граждани, внесоха в парламента 59 народни представители от ПП-ДБ, МЕЧ и АПС.
“Виждаме не просто несправяне, а системен отказ държавата да се бори с всичките си инструменти срещу завладяването на държавата от задкулисни интереси, от политически нелегитимни интереси, които въпреки това упражняват власт. Зад тези кръгове и задкулисия на първо място е Делян Пеевски, който чрез своите нелегитимни инструменти завладява все повече власт в тази страна. Това не е демократично управление, вече е съвсем друг вид форма на държавно управление - олигархия, диктатура или както искате го наречете. Нашият вот е срещу това, че мнозинството не се опитва да спре разпада на институциите, а напротив го задълбочава със системния си отказ да се бори срещу посегателствата над тях. Българските граждани трябва да видят системния провал на това управление, който тласка държавата към източен начин на управление, а не към европейско бъдеще на страната”, каза пред медиите след внасянето на вота съпредседателят на “Да, България” Божидар Божанов.
“България заслужава по-добро правителство от това, което имаме в момента. Административно се вдигнаха цените на електроенергията само за 6 месеца с повече, отколкото за последните 3 години, когато имаше енергийна криза. Цената на водата - когато я има, и когато я няма, е почти с 20% по-висока от миналата година. Таксите за университети, за винетките, също се вдигат. Това са административно определени цени, които се вдигат, за да може да се напълнят касички, вземат се заеми, за да може да се напълнят касички като ББР, от които след това, по познатите схеми, при липсата на какъвто и да е правов ред и на нормална реакция на полицията и разследващите органи, тези средства да бъдат откраднати от българските граждани. Всеки ден виждаме грабеж и обедняване на българите, виждаме, че доходите започват да растат по-бавно, отколкото линията на бедност. И за пръв път от 2022 г. имаме пак над 1 млн. души под линията на бедност. Сега по данни на социалното министерство имаме 1,4 млн. души, които на края на месеца ще трябва да се чудят дали да си платят сметката за ток, дали да си купят лекарства, или да си купят хляб. Това е абсолютно недопустимо в една европейска държава. И се показа много ясно в последните години, че въпреки кризите България може да отлепи от дъното и макар с бавни темпове, можем да заживеем по-добре. Сега виждаме да се връща старият модел, всички средства от нашите данъци да бъдат ограбвани и да отиват за малко на брой хора, а за всички останали да се казва - пари няма”, каза председателят на “Продължаваме Промяната” Асен Василев.
“Изправени сме в ситуация на фактическо узурпиране на репресивна власт от правителството, която да се използва срещу неудобните. Независимо че президентът каза, че няма да назначи за председател на ДАНС предложения от кабинета, въпреки това, те го назначиха за изпълняващ функциите. Много изпълняващи функциите има в държавата. В областта на вътрешната сигурност и правосъдието властта има много пробойни”, каза председателят на “Демократи за силна България” Атанас Атанасов.
На въпрос на каква подкрепа в пленарна зала разтичат вносителите на вота на недоверие, Божидар Божанов отговори: “Разчитаме на подкрепата както на всички, обявили се за опозиционни партии, така и на тези, които стоят в управлението, но виждат, че натискът върху тях, върху техни министри и министерства от тези задкулисни центрове е неприемлив за техните избиратели.”
Проектът за решение за гласуване на недоверие на Министерския съвет е аргументиран с мотиви, изложени върху 78 страници и систематизирани в 5 глави. Дават се и много конкретни примери от изтеклите осем месеца от управлението на кабинета “Желязков”.
Според мотивите, липсата на мерки и действия по определени сигнали и абсолютната индиферентност на министъра на вътрешните работи Даниел Митов могат да бъдат възприети като съучастие и прикриване на организираната престъпност в България.
За корупцията в системата на МВР се изтъква саботажът на Европейската прокуратура, като не се предприема нищо по разследваните от нея обществени поръчки за електрически транспорт, източване на НКЖИ и манипулирани договори за газохранилището в Чирен.
Примери за покровителстване на контрабанда от МВР са цигарената афера в Пловдив със замесени служители на ГДБОП, като на върха на контрабандния канал е Делян Пеевски с негови подставени лица, и прикриването на подземната фабрика за цигари край хасковското село Момково. В Пазарджик пък полицейски началник манипулира и унищожава писмени доказателства по преписки, в Бургас полицай огласява оказван от началниците му натиск да манипулира доказателства и да извърши незаконен арест на лице, в чиято кола е подхвърлено оръжие и наркотици. В Академията на МВР пък се фалшифицират оценки и дипломи.
Министър Митов не е взел адекватни мерки и за пожарната безопасност, поради което МВР се е провалило в борбата с пожарите това лято. Липсват стратегически решения за осигуряване на безопасността на движението по пътищата. МВР реално не издирва лица, обявени за издирване - като Петьо Петров-Еврото. Министърът умишлено прикрива реалната фактическа обстановка при побоя на областния директор на МВР в Русе.
От тези случай става ясно, че правителството е неспособно да се справи с поддържането на вътрешния ред и сигурност в страната и не желае да работи против корупционни партийно-олигархични интереси на политическите партии в управляващото мнозинство и ДПС-Ново Начало.
В мотивите за вота се изтъкват и констатациите от последния доклад за върховенството на закона на Европейската комисия от юли тази година за липса на напредък и реални стъпки в редица аспекти на правната уредба по независимото и ефективно функциониране на съдебната система. И че въпреки че в законодателната програма на правителството от юли до декември 2025 са предвидени промени в Закона за съдебната власт, те не отговарят на обхвата на препоръките на ЕК, включително за реформиране на Висшия съдебен съвет, което да гарантира неговата независимост. “Това на практика означава бездействие на правителството и управляващото мнозинство и отказ от решаване на основен структурен проблем на съдебната власт, който пряко е свързан с гаранциите за съдийската независимост”, се казва в мотивите за вота на недоверие.
На следващо място се изтъква, че “настоящото управление се формира въз основа на осъзнат и целенасочен политически отказ да провежда реформи, които да възпрепятстват нелегитимни въздействия и зависимости при упражняването на публична власт”. И че изминалите 8 месеца са показали защо сега управляващите са отказали да приемат предложените от “Демократична България” по време на преговорите за правителство няколко точки в проекта на коалиционно споразумение за ограничаване на механизмите за нелегитимни въздействия и на инструментите, с които действа Делян Пеевски и свързаните с него кръгове.
В мотивите се посочва още, че мерките за неотклонение “задържане под стража” се потвърждават от дежурни съдебни състави и на двете инстанции, които състави се определят от административния ръководител, което дава възможност на прокуратурата да извърши така процесуалните действия, че да си избере състави и на двете инстанции. Ключов инструменти за влияние върху политици, магистрати, служби и администрация е информация, събрана чрез специални разузнавателни средства. Именно затова реформа в използването на СРС е неприемлива за Пеевски и обслужващата го коалиция, подкрепяща настоящото управление, се казва в мотивите.
Вносителите на вота на недоверие изтъкват, че и останалите в коалиционното споразумение точки за основна реформа в правоохранителните органи не се изпълняват. Дори напротив - вместо обещаните промени в наказателния процес с цел ускоряване на досъдебната и съдебната фаза на процеса, през юли, по предложение на Министерството на правосъдието, е прието точно обратното - удължаване на законоустановените срокове на досъдебната фаза и даване на дискреция на прокуратурата колко дълго да е едно досъдебно производство с висока фактическа и правна сложност. Така се премахват възможностите за дисциплинарен и инстанционен контрол върху прекомерното удължаване на разследването. А това не е случайно, защото единият от начините за осъществяване на политическо влияние чрез прокуратурата е необоснованото удължаване на разследването.
Споразумението предвижда приемане на антикорупционна програма, в която да бъдат посочени антикорупционните политики. Такава обаче липсва, което потвърждава отказа на правителството да фокусира проблема с проникването на корупционни влияния в изпълнителната власт. А министърът на правосъдието не свиква заседание на пленума на Висшия съдебен съвет, който да обсъди проблема за безсрочното временно упражняване на функциите на главен прокурор, се казва в мотивите за вота.
Друго обслужващо главния прокурор действие на управляващите, според мотивите, са внесените през август изменения в Наказателно-процесуалния кодекс, с които на теория трябва да се въведе стесняването на случаите, в които главният прокурор може безсрочно да отменя постановления за прекратяване на досъдебни производства, в изпълнение на решение на ЕСПЧ.
Влиянието не Пеевски в описаните по-долу процеси не произтича от неговата политическа тежест, а от злоупотреби с правоохранителната система на страната. Той оперира с набор от средства, сред които компромати и заплаха за наказателно преследване чрез контролирани (по същите тези начини) прокурори. Информацията е събирана от службите, МВР и прокуратурата чрез СРС и по други начини, като така се формира сложната мрежа от инструменти и лица, чрез които Пеевски разширява нелегитимното си влияние, се казва в искането за сваляне на правителството.
Според вносителите на вота, Пеевски използва общинската инвестиционна програма като “морков” в похода си за превземане на местната власт. “Тоягата” е антикорупционната комисия (КПК), което поставя кметовете между избора да реализират общински проекти или да бъдат или отстранени, или арестувани. Много кметове се снимат в кабинета му и преминават към Новото начало. Напомня се, че правителството увеличи с 4 млрд. лв. капитала на ББР, без да има конкретен списък с проекти, които да бъдат финансирани. Както в предишни случаи, напр. този с Държавната консолидационна компания и “Монтажи” ЕАД, очакването е средствата по общинската програма да стигнат до фирми, които са от кръга около Пеевски.
Друг аргумент за огромното властово влияние на Пеевски е, че в Конституционния съд, Комисията за защита на конкуренцията, Сметната палата, бюрото за контрол над СРС, управляващото мнозинство избра негови хора, а шефът на ДАНС бе “пенсиониран” в Комисията по досиетата, за да може един от заместниците на Пламен Тончев, отново човек на Пеевски, да поеме ръководството на службата. Дават се и много примери за инсталирани хора на Пеевски в изпълнителната власт - главни секретари на МВР, зам.-министри, областни управители, областни директори на МВР, директори на горски и ловни стопанства.
Засилва се нелегитимното влияние на бизнесмена Христофорос Аманатидис - Таки, посочват вносителите на вота. Фирми, свързани с него, печелят при настоящото правителство обществени поръчки за билетната система на БДЖ и за системата за преброяване на трафика на АПИ, както и за пътно строителство. Разпъва се институционален чадър върху правонарушенията на бизнесмена Христо Ковачки, на който не противодействат нито МВР, нито МОСВ.
“Описаните симптоми и механизми на завладяната държава и отказът да им се противодейства са в основата на това България все още да е бедна държава в сравнение с останалите европейски държави”, заключават вносителите на вота на недоверие. И добавят, че завладените институции не могат да приоритизират разходите и политиките си в обществен интерес, което води до недостиг на средства в ключови сектори, като здравеопазване и образование, за сметка на ръст на разходите в сектора за сигурност, без обаче да бъдат направени необходимите реформи. Това, в комбинация са високите нива на институционална корупция, води до задълбочаване на системните проблеми в тези ключови сектори, които са част от факторите за повишаване на благосъстоянието.
“Всеки вот на недоверие е и заявка за по-добро управление. Всяка от парламентарните групи, участващи във внасянето на този вот на недоверие, има своя визия за управлението на страната, но това, което несъмнено очакват българските граждани от едно управление е върховенство на закона, легитимно упражняване на власт, приоритизация за решаването на системни проблеми, ефективно и прозрачно разходване на публичен ресурс, меритократичен подход в назначенията на ръководни публични длъжности, модернизация на страната и конкуренция вместо държавно гарантиран бизнес под протекция”, завършват мотивите за вота на недоверие към правителството на Росен Желязков.
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина