Община Стара Загора – Прессъобщение

site.btaЗам.-кметът Светослав Колев: Усилията ни са насочени към запазване на финансовата стабилност на Община Стара Загора

Зам.-кметът Светослав Колев: Усилията ни са насочени към запазване на финансовата стабилност на Община Стара Загора
Зам.-кметът Светослав Колев: Усилията ни са насочени към запазване на финансовата стабилност на Община Стара Загора
Снимка: Община Стара Загора

Общият размер на бюджета на Община Стара Загора за 2024 година възлиза на 311 871 411 лева, което представлява значително увеличение спрямо предходните години

На публично обсъждане, проведено снощи в зала „П. Р. Славейков“ на Община Стара Загора, бе представен годишният отчет за касовото изпълнение на бюджета и на сметките за средствата от Европейския съюз (ЕС) на Община Стара Загора за 2024 г.

На събитието присъстваха Ивета Лазарова – председател на Общински съвет – Стара Загора, Цанка Ганева – директор на дирекция „Финанси, бюджет и счетоводни дейности“, общински съветници, експерти от администрацията и граждани.

Годишният отчет за 2024 г. беше представен в детайли от заместник-кмета с ресор „Финанси, бюджет и икономика“ Светослав Колев.

„Община Стара Загора стои изключително добре – това е оценката в доклада на Световната банка, който получихме преди месец. Спрямо изискванията, заложени в Закона за публичните финанси, и средните нива на събираемост на налозите, Стара Загора се позиционира в челната тройка“, съобщи зам.-кметът.

„Благодарим на гражданите, които подхождат изключително отговорно и стриктно към изпълнението на своите данъчни задължения. Мнозина се възползват от отстъпката до 5% при плащане до края на април, което е и една от причините, поради които към настоящия момент изпълнението на бюджета за 2025 г. се движи с по-добър от очакваното темп“, заяви Колев.

При представянето на годишния отчет бе подчертано, че Община Стара Загора стриктно спазва принципа на отговорно управление на приходите и разходите, както и на изпълнението на Инвестиционната програма.

„Усилията ни са насочени към запазване на финансовата стабилност на общината. Към момента общината  се намира в стабилно финансово състояние. Това се потвърждава от показателите, регламентирани в Закона за публичните финанси, както и от присъдения кредитен рейтинг – BB с отрицателна перспектива.

Сред водещите цели при изпълнението на бюджета са ефективното и прозрачно управление на местните финанси, финансово обезпечаване на текущите ангажименти към местната общност за повече и по- качествени услуги, изпълнение на инвестиционната програма  на общината, както и отговорното управление на приходите и разходите.

Общият размер на бюджета на Община Стара Загора за 2024 година възлиза на 311 871 411 лева, което представлява значително увеличение спрямо предходните години – 201 545 534 лв. за 2022 г. и 229 880 937 лв. за 2023 г.

Заместник-кметът с ресор „Финанси, бюджет и икономика“ Светослав Колев посочи, че към бюджета се добавят и преходни остатъци от проекти, финансирани до момента на приключване на финансовата година. Реалната сума е още по-висока, тъй като в нея не са включени средствата по европейски програми и различните планове, финансирани от външни източници.

Приходите за държавно делегирани дейности на Община Стара Загора през 2024 година се формират от начален приходен остатък в размер на 18 162 378 лв. Трансферите, получени от държавния бюджет са на стойност 197 235 626 лева, а неданъчни приходи са в размер на 3 459 295 лева. Последните включват постъпления от Агенцията за социално подпомагане, както и приходи на детски градини, училища и културни институции в града.

При местните дейности се отчита балансиран подход между основните източници на приходи. Данъчните постъпления за 2024 година възлизат на 29 282 177 лева, а неданъчните – на 29 337 973 лева. Към 31 декември 2023 г. Община Стара Загора разполага с наличност от 16 954 083 лева, което осигури стабилен стартов ресурс за текущата бюджетна година.

По отношение на дълга, погашенията по дългосрочни заеми през 2024 г. възлизат на 9 890 376 лева. В разходната част са отчетени и лихви, такси и комисионни, свързани с обслужването на тези заеми.

Анализът по пера на приходите за последните три години показва, че най-високи са постъпленията от данъка върху превозните средства, следвани от данъка върху придобиване на имущество, който през 2024 г. отбелязва съществен ръст поради активността на имотния пазар. Данъкът върху недвижимите имоти за 2024 г. възлиза на 8 589 948 лева.

Що се отнася до туристическия данък, постъпленията остават ниски. В тази връзка вече е създадена работна група, която ще търси механизми за подобряване на събираемостта на дължимата такса. В сътрудничество с Националната агенция за приходите (НАП) и Общинска полиция ще бъдат предприети съвместни действия за повишаване на контрола и изпълнението на задълженията.

В разходната част на бюджета за 2024 година са включени разходи за държавно делегирани дейности, местни дейности, както и средства за дофинансиране на държавни дейности с приходи от местния бюджет.

По разпределение на разходите по функции, водещо място заема образованието, следвано от функциите „Социално осигуряване, подпомагане и грижи“, както и „Жилищно строителство, благоустройство и опазване на околната среда“, които обхващат поддръжката на жизнената среда и качеството на живот на гражданите. Съществени средства са насочени и към дейности в сферата на културата и др.

В рамките на функция „Икономически дейности и услуги“ са разчетени всички разходи, свързани с дейности, предоставяни както от общинската администрация, така и от общински предприятия. Това включва разходи за работни заплати, социални плащания, закупуване на дълготрайни материални активи, улично осветление, поддръжка на пътната инфраструктура, текущи ремонти и осигуряване на необходимите ресурси за изпълнение на дейностите от страна на второстепенните разпоредители с бюджет.

Капиталовите разходи за 2024 година по план възлизат на 47 000 724 лева, а отчетените към момента са 33 852 405 лева.

По целевата субсидия от държавния бюджет капиталовите разходи са планирани в размер на 8 111 699 лева, а отчетени – 7 882 544 лева.
От собствени бюджетни средства капиталовите разходи по план са 23 462 899 лева, а отчетени – 14 364 991 лева.
В частта на европейското финансиране, Община Стара Загора продължава изпълнението на проекти по Националната програма, за която е бенефициент с подписани споразумения на обща стойност 50 милиона лева.

Плащанията по главници за дългосрочни задължения на Община Стара Загора за 2024 година възлизат на 9 890 379 лева.

В рамките на програмата „JESSICA“ са предвидени разходи в размер на 448 968 лева, от които:

252 804 лева – за Централния градски пазар;
196 164 лева – за Покрития плувен басейн.
По Обединение „Фонд за устойчиви градове“ 1 833 841 лева за изразходвани за реализиране на ключови обекти, включително:

559 991 лева –  по кредита за реконструкцията на Зоопарка;
765 960 лева – по кредита за благоустрояване около покрития пазар „Васил Шаханов“;
225 839 лева – по кредита за Летния театър;
282 051 лева –  по кредита за Драматичен театър „Гео Милев“.
Размерът на дългосрочния заем от „Фонд ФЛАГ“ ЕАД е 650 004 лева.
Дългосрочният револвиращ банков кредит, предназначен за мостово финансиране на инвестиционни проекти със средства от ЕС, е погасен със сума от 6 957 566 лева. Този кредит бе успешно приключен на 8 февруари 2024 г.

По отношение на средствата от Европейския съюз към началото на годината наличността по сметките за европейски средства е 836 868 лева.

През годината са получени трансфери на стойност 10 921 791 лева, а отчетените разходи възлизат на 5 079 146 лева, включително:

2 310 604 лева – капиталови разходи;
1 486 061 лева – за заплати и осигурителни плащания;
1 107 724 лева – за издръжка;
4 840 лева – текущи трансфери, обезщетения и помощи;
40 746 лева – субсидии и трансфери за нефинансови предприятия;
129 171 лева – субсидии за юридически лица с нестопанска цел.
Съотношението на годишния размер на плащанията по дълга към собствените приходи и изравнителната субсидия е 11.50%, при максимално допустим праг от 15%, съгласно ЗПФ и ЗДБРБ за 2024 г.

Поетите ангажименти в края на годината възлизат на 40.48% от средногодишния размер на отчетените разходи за последните четири години, при допустим праг от 50% съгласно чл.94, ал.3, т.2 от ЗПФ във връзка с чл.96 от ЗДБРБ за 2024г.

Наличните към 31.12.2024 година задължения за разходи на община Стара Загора са в размер на 6 840 303 лева или 3.12 на  100 спрямо средногодишните разходи за периода 2021-2024 година, при допустимия праг по Закона за публичните финанси е 15%;

Просрочени задължения за разходи към 31.12.2024 година са на стойност 516 958 лева . Съотношението на просрочените задължения по бюджета към отчетените разходи  за 2024 година (278 128 764 лева) е  0.19% при допустим праг 5%;

Събираемостта на данъка върху недвижимите имоти Община Стара Загора  - 87.19%  при осреднената стойност по данни на МФ за всички общини за периода – 80.25%/,

Събираемост  на данъка върху превозните средства Община Стара Загора – 79.80% при осреднената стойност по данни на МФ за всички общини за периода – 71.84%/ .

Осреднената събираемост на двата данъка е 83.50%  при осреднената стойност по данни на МФ за всички общини за периода -76.04%

Становища по годишния отчет за изпълнение на бюджета и на сметките за средства от Европейския съюз се предоставят в периода до 28 юли 2025 г. в деловодството на общината или на следните електронни адреси: s.kolev@starazagora.bg,  iveta.lazarova@starazagora.bg и s.deneva@starazagora.bg.

 

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 17:36 на 23.07.2025 Новините от днес

Високо ценим усилията, които Турция положи за започване на преговори между Русия и Украйна и за постигане на мир в Европа, отбеляза председателят на парламента Наталия Киселова на среща с делегация на Комисията по национална отбрана на Турция

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация