site.btaКнижарници Orange и УНИЦЕФ обединяват усилия за по-добро образование и повишаване на грамотността на децата в България


С посланието „Грамотността е суперсила” двете организации отправят призив към децата да четат, за да се ограмотяват и да успяват
Верига книжарници Orange и УНИЦЕФ подновяват партньорството си за подобряване на живота на децата в България. Образованието продължава да бъде ключова област, в която двете организации ще работят заедно, за да повишат грамотността на децата. Мотото на сътрудничеството е „Грамотността е суперсила”.
Какви са целите ни
Образователната инициатива цели да насърчи четенето още от най-ранна детска възраст, да осигури по-добър достъп до качествена детска литература, да повиши мотивацията за четене сред децата, както и да развие техните умения за критично мислене, анализ и обработка на информация. Програмата предвижда въвличане и на възрастните – учители, родители и други ключови фигури – да подкрепят процеса на четене и повишаване на грамотността. Целта на партньорството е да подкрепи усилията на УНИЦЕФ и МОН за качествено приобщаващо предучилищно и училищно образование, като се фокусира както върху достъпа до образование, така и върху подобряване на резултатите от обучението, особено за най-маргинализираните деца.
Какво ще направим със средствата
Със средствата, събрани от кампанията на Orange за УНИЦЕФ, ще се изградят читателски кътове, библиотеки и клубове, както и общности за професионална подкрепа по темата за грамотността. Хиляди деца ще участват пряко в дейности за подобряване на четенето и функционалната грамотност, и ще бъдат включени в обществени инициативи. Крайната цел на партньорството е не само да подобри педагогическите практики, но и да информира бъдещи законодателни промени, които да гарантират устойчивост на тези практики.
Защо тази кауза е толкова важна
Национални и международни изследвания в областта на образованието, както и националното стандартизирано оценяване на образователните постижения на децата и младежите, ясно показват, че на много от тях им е трудно да четат и по-специално да осмислят прочетеното и да го пренасят като знания в реалния живот.
По данни от PISA (Програмата за международно оценяване на учениците за 2022 г.) 53% от деветокласниците в България нямат базови четивни умения. През 2024 г. около 8,5% от четвъртокласниците са имали слаб резултат в националното външно оценяване по български език. Това представлява така наречената „образователна бедност“, която се измерва с дела на 10-годишните, които не могат да четат и разбират проста писмена история.
Според последния на УНИЦЕФ по показателя за нивото на академичните умения на децата, България е на едно от последните места сред 43 държави–членки на ЕС и Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). Изследването показва, че само 3 други страни имат по-нисък резултат – Колумбия, Коста Рика и Мексико.
„Всяко дете има право на качествено образование. Грамотността е ключът, който отключва света на възможностите за всяко дете. Тя не е просто умение да четеш и пишеш — тя е основата на самоувереността, критичното мислене и способността да мечтаеш. Грамотността е суперсила!
Ето защо се радваме, че заедно с нашите дългогодишни партньори от Orange отново се обединяваме да върнем децата към книгите, да ги запалим и вдъхновим да четат и така да подобрим уменията им да прилагат наученото в живота.“ – заяви Кристина де Бройн, представител на УНИЦЕФ в България.
Вeче 12 години верига книжарници Orange подкрепя каузите на УНИЦЕФ за децата и благодарение на ангажираността на компанията, както и да щедростта на клиентите им, до момента са събрани близо един милион лева.
„В Orange вярваме, че бизнесът трябва да има мисия. Повече от 12 години работим активно по програми, свързани с образование и ранно детско развитие. Разпознаваемостта на бранда ни дава възможност да предаваме послание – четенето помага да възпитаме поколение с ценности, ясна представа за добро и зло, с въображение и критично мислене.
През годините сме подкрепяли ключови кампании на УНИЦЕФ, проследявали сме резултатите и вярваме в тяхното въздействие. Горди сме, че партньорството между Orange и УНИЦЕФ продължава. Доказахме – и ще продължим да доказваме, че бизнесът може да бъде платформа за устойчиво социално влияние. Благодарим на УНИЦЕФ, както и на всички наши клиенти, които припознават каузата като своя.“ – споделя г-жа Ния Арсениева, Изпълнителен директор на Orange center.
Клиентите на веригата книжарници Orange също ще могат да подкрепят каузата за качествено образование за всяко дете с дарения на касите в периода от 5 до 15 юни.
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина