Атлантически съвет на България – Прессъобщение

site.btaОтворено писмо на Атлантически съвет на България до министър Атанас Запрянов и председателя на ДАНС Пламен Тончев

Отворено писмо на Атлантически съвет на България до министър Атанас Запрянов и председателя на ДАНС Пламен Тончев
Отворено писмо на Атлантически съвет на България до министър Атанас Запрянов и председателя на ДАНС Пламен Тончев

До г-н Атанас Запрянов, министър на отбраната 

г-н Пламен Тончев, председател на Държавна агенция „Национална сигурност“

    

Уважаеми г-н Запрянов, 

Уважаеми г-н Тончев, 

С изненада и тревога разбрахме, че при първия пристигнал в България самолет F-16, Block 70 е налице технически проблем, който възпрепятства нормалния процес на приемането му от страната – доставчик и последващите процедури, водещи към поемане на нормално бойно дежурство. Нещо повече – тази информация даде повод за предприемане на широкомащабна дезинформационна кампания от организации, парламентарно и извънпарламентарно представени политически партии и отделни индивиди по отношение на българските ВВС и отношенията на Република България с нейните съюзници в НАТО. Оставяме настрана, при все че не бива да се неглижират, първоизточниците на тази злонамерена атака, но сме сериозно обезпокоени от липсата на адекватно, навременно и задълбочено обяснение и институционална реакция (МО, ВВС – БА, ВКР – ДАНС) по така създалият се информационен казус и „балон“ в социалните мрежи. 

Стъпвайки върху силните национално отговорни позиции, защитавани близо десетилетие от Атлантическия съвет на България и водени единствено от желанието истината, дори тя да е нелицеприятна, да бъде доведена до знанието на българските граждани, се обръщаме със следните въпроси към вас, в качеството ви на ръководители на Министерство на отбраната и Държавна агенция „Национална сигурност“ на Република България, а именно: 

1.  Как така самолетът прелетя почти 9000 км. от САЩ до България, в т.ч. и с изпълнение на сложни процедури като презареждане във въздуха, всички те протекли без проблеми и отклонения в нормалния режим на работа, а когато кацна в България „проблемите“ при самолета веднага се появиха? 

2.  Има ли активна клетка на руските разузнавателни служби в българските ВВС?

3.  Имате ли намерение да потърсите производителят (корпорацията Lockheed Martin) във връзка с така създалия се казус и възнамерявате ли да поискате доклад за характера и причините на „проблемите“ с най-новия самолет на българските ВВС? 

4.  Ние вярваме във високия професионализъм на българските военни контраразузнавачи. В същото време считаме, че с добавени възможности и капацитет на съюзнически специални и специализирани служби резултатите на българското ВКР ще бъдат още по-значими. Предлагаме в разследването на случая с новопристигналия в Трета авиобаза самолет F-16 Block 70 да бъдат поканени да се включат и разследващи от Офиса по специални разследвания на ВВС на САЩ (AirForce Office of Special Investigations – AFOSI). Службата има оперативен капацитет и възможности да разследва случаи от най-висока степен на сложност, касаещи ВВС на САЩ. Убедени сме, че подобна помощ в разследването няма да бъде отказана от американска страна – колкото по-бързо и по-категорично отхвърлим всякаква злонамерена намеса, толкова по-добре за имиджа на българските ВВС и на самата България. 

5.  Вярваме, че бъдещото разследване, надяваме се съвместно на ВКР – ДАНС и AFOSI, да установи имало ли е опит за манипулиране и копиране на секретните софтуер и радар на самолета в Граф Игнатиево? Както и да бъде отхвърлена хипотезата, че „повредата“, не е де-факто  сработване на защитите на самолета срещу подобен тип неправомерни и злонамерени действия.

Следват няколко въпроса само към министър Атанас Запрянов, ясно подчертавайки и високо оценявайки неговата видима и водеща роля в придобиването на F-16, Block 70: 

Господин министър, 

1.  Кой подбра българските пилоти, изпратени за обучение за F-16 в САЩ и по какви критерии? Според публична информация, към момента има само един сертифициран и завършил курса пилот! Надяваме се, че тази информация не отговаря на истината и българските ВВС имат оперативните възможности да носят бойно дежурство с F-16, когато пристигнат и останалите самолети. 

2.  Предвид високите качества, мотивация и подготовка на младите български пилоти, подбрани ли са най-добрите измежду тях, или са изпратени деца и близки на командири от ВВС и кръга около президента Радев? Кой носи и кой ще понесе отговорност за това петно върху българските ВВС?

3.  Саботират ли назначените от президента Румен Радев генерали внедряването на F-16 на бойно дежурство? 

4.  Кога ВВС на Република България ще се прочисти от сектата „МИГ 29“ и ще се даде път на млади и способни български военни пилоти? 

5.  Кой ще поеме отговорност за огромните репутационни щети за България като надежден съюзник в НАТО? Подобни остри мероприятия срещу държавата ни ограничават възможностите ни за закупуване на нова и модерна техника в бъдеще? 

 

За Атлантически съвет на България 

Съпредседатели:

доц. Момчил Дойчев                                                                                      

Иван Анчев

 

02.05.2025 г.                                       

София                                                 

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 07:31 на 03.05.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация