site.btaЦентрална избирателна комисия – Решение № 4191-МИ


Р Е Ш Е Н И Е
№ 4191-МИ
София, 29 април 2025 г.
ОТНОСНО: откриване на състезателна процедура с договаряне за сключване на рамково споразумение с предмет:
„Дейности по осигуряване на машинното гласуване в страната в нови и частични избори за кметове и при евентуален втори тур за кметове, и в новите избори за общински съветници за периода от 1 юли 2025 г. до 25 октомври 2026 г. (включително), съгласно техническите спецификации и условията на договорите, с две обособени позиции, както следва:
Обособена позиция № 1: Профилактика/диагностика (тестване на СУЕМГ и на вградените в нея периферии – принтер и четец на смарткарти), подготовка, инсталиране на операционна система и приложния софтуер, параметризиране и окомплектоване на СУЕМГ, техническо обслужване на СУЕМГ в предизборния и изборния ден по места/съответната избирателна секция. Осигуряване на Център за поддръжка при възникнали проблеми със СУЕМГ в предизборния и в изборния ден.
Обособена позиция № 2: Транспорт на СУЕМГ до избирателните секции и логистично осигуряване на СУЕМГ в предизборния и следизборния ден.“
Дейностите по техническо осигуряване на машинното гласуване са от съществено значение за възможността на гражданите на Република България да упражнят своето всеобщо, равно и пряко избирателно право и осигуряват свободно изразяване на волята на избирателите.
Всички дейности, свързани с организацията на нови и частични избори за кметове и при евентуален втори тур за кметове или нови избори за общински съветници, включително и организацията за машинното гласуване, се осъществяват от ЦИК след издаване на съответните укази на президента на Република България за насрочване на тези избори.
Рамковото споразумение, регламентирано в европейските директиви по обществени поръчки и ЗОП, действително е един от инструментите за възлагане, които могат да донесат редица предимства както за възложителите, така и за участниците в процедури по ЗОП. За двете страни са налице възможности за икономии на времеви, финансов и човешки ресурс, съответно за бързо сключване на договори в рамките на споразумението. Рамковото споразумение дава възможност за страните да се планира дългосрочно сътрудничество, като дава възможността за приспособяване на определени условия в бъдеще. При сключване на всеки допълнителен договор трябва да има позоваване на основното споразумение. Чрез рамковото споразумение се намалява времето, което е кратко в изборния процес, в разработване на нова документрация и подписването на договори, както и в бъдеще, въпросът се свежда само да се изяснят някои клаузи. Рамковото споразумение е гаранция за дейностите в бъдеще, като се има предвид фактът, че в момента не е възможно да се установят конкретни обеми и цени.
Целта на общестевената поръчка е сключване на рамково споразумение относно дейностите по осигуряване на машинното гласуване в страната в нови и частични избори за кметове и при евентуален втори тур за кметове, и в новите избори за общински съветници за периода от 1 юли 2025 г. до 25 октомври 2026 г. (включително), съгласно техническите спецификации и условията на договорите, с двете обособени позиции: обособена позиция № 1: Профилактика/диагностика (тестване на СУЕМГ и на вградените в нея периферии – принтер и четец на смарткарти), подготовка, инсталиране на операционна система и приложния софтуер, параметризиране и окомплектоване на СУЕМГ, техническо обслужване на СУЕМГ в предизборния и изборния ден по места/съответната избирателна секция и осигуряване на Център за поддръжка при възникнали проблеми със СУЕМГ и обособена позиция № 2: Транспорт на СУЕМГ до избирателните секции и логистично осигуряване на СУЕМГ в предизборния и следизборния ден.
За осигуряване на машинното гласуване за произвеждане на горепосочените избори, е необходимо да се извършат множество специфични дейности, предаване на СУЕМГ с инсталиран в тях софтуер за гласуване, включително параметризиране на бюлетините за машинно гласуване конкретно в случая за избори за общински съветници и за кметове.
От друга страна, следва да се има предвид, че броя на избирателните секции, в които ще се провежда машинно гласуване по смисъла на чл. 212, ал. 5 от Изборния кодекс при частични и нови избори за определения период от време не може да бъдат уточнени към момента на обявяване на обществената поръчка. Към този момент е неизвестен и брой на СУЕМГ, с които ще се проведе машинното гласуване в съответните избирателни секции, разстоянията/избирателните секции, до които ще се транспортират СУЕМГ, за да бъдат подготвени за гласуване в изборния ден. Това е така, поради невъзможността да се прогнозира кога ще бъдат насрочени, съответно произведени частични или нови избори.
Всичко посочено по-горе са все аргументи за невъзможността за определяне на точни параметри в техническите спецификации, включително и сроковете за извършване на дейностите, което безспорно обоснова извода, че обществената поръчка не може да бъде възложена без да се провеждат преговори за изясняването им, за да се осигури произвеждането на машинното гласуване в горепосочените избори предмет на тази процедура по ЗОП, което обуславя избора на този вид горепосочена процедура по ЗОП, а именно състезателна процедура с договаряне.
Предвид кратките срокове, съобразявайки прилагането на § 3, ал. 1 от Допълнителните разпоредби на Изборния кодекс, както и регистрирането на кандидатските листи в общинските избирателни комисии не по-късно от 32 дни при нови избори и не по-късно от 25 дни при частични избори преди изборния ден, определяне на секциите за гласуване и други дейности, свързани с подготовката на частични и нови избори, потребностите на Централната избирателна комисия не могат да бъдат удовлетворени без приспособяването на съответните решения.
Освен горепосоченото при вземането на решение за избор на процедура, комисията е съобразила, че обществената поръчка не може да бъде възложена без предварително договаряне поради особени рискове или обстоятелства, свързани с нейния характер, сложност, правни и финансови въпроси, както и че техническите спецификации не могат да бъдат установени с достатъчна точност относно техническите изисквания и срокове по изпълнението им.
Провеждането на открита или ограничена процедура по ЗОП в случая би подложило на риск осъществяването на машинното гласуване в горепосочените видове избори и би поставило Комисията в невъзможност да изпълни основната си функция да организира произвеждането на нови избори за общински съветници и частични и/или нови избори за кметове, като осигури възможност за избирателите да гласуват с хартиена бюлетина или с бюлетина от машинно гласуване в секциите определени в чл. 212, ал. 5 от Изборния кодекс.
С цел осигураване на ефективност при разходване на публичните средства и спазване принципите по ЗОП за свободна конкуренция и равнопоставеност на участниците в обществената поръчка, Централната избирателна комисия е преценила предмета на поръчката да бъде разделен на обособени позиции. Поради горното дейностите по техническо осигуряване на машинното гласуване не могат да бъдат разделяни на отделни обществени поръчки, предвид взаимната свързаност и последователност на същите, които следва да се извършат, за да се гарантира успешното провеждане на машинно гласуване в частични и нови избори, а така също и поради кратките срокове за осъществяването им, което императивно се извършва и под контрола на ЦИК съгласно Изборния кодекс.
Предвид изложеното и на основание чл. 57, ал. 1, т. 1 и т. 29, чл. 18, ал. 1 и ал. 2, чл. 212, чл. 213, ал. 3 и чл. 428 от Изборния кодекс и чл. 73, ал. 2, т. 1, буква „в“ и буква „г“, във връзка с чл. 76, чл. 81 във връзка с чл. 82 от Закона за обществените поръчки Централната избирателна комисия
Р Е Ш И:
1. ОТКРИВА състезателна процедура с договаряне за сключване на рамкови споразумения с предмет:
„Дейности по осигуряване на машинното гласуване в страната в нови и частични избори за кметове и при евентуален втори тур за кметове, и в новите избори за общински съветници за периода от 1 юли 2025 г. до 25 октомври 2026 г. (включително), съгласно техническите спецификации и условията на договорите, с две обособени позиции, както следва:
Обособена позиция № 1: Профилактика/диагностика (тестване на СУЕМГ и на вградените в нея периферии – принтер и четец на смарткарти), подготовка, инсталиране на операционна система и приложния софтуер, параметризиране и окомплектоване на СУЕМГ, техническо обслужване на СУЕМГ в предизборния и изборния ден по места/съответната избирателна секция. Осигуряване на Център за поддръжка при възникнали проблеми със СУЕМГ в предизборния и в изборния ден.
Обособена позиция № 2: Транспорт на СУЕМГ до избирателните секции и логистично осигуряване на СУЕМГ в предизборния и следизборния ден.“
2. Техническите спецификации по обособени позиции са както следва:
- по обособена позиция № 1 – Приложение № 1, към което е Формат на електронните данни от машиното гласуване – Приложение № 1.1, неразделна част от решението и документацията;
- по обособена позиция № 2 – Приложение № 2.
3. ОДОБРЯВА документация и обявление за откриване на процедурата.
4. Максималната прогнозна стойност на обществената поръчка е в размер на 2 602 050.00 (два милиона шестотин и две хиляди и петдесет) лева без включен ДДС или в размер на 3 122 460.00 (три милиона сто двадесет и две хиляди четиристотин и шесдесет) лева с включен ДДС.
Максималната прогнозна стойност по обособена позиция № 1 е в размер на 2 357 040.00 (два милиона триста петдесет и седем и четиридесет) лева без включен ДДС или в размер на 2 828 448.00 (два милиона осемстотин двадесет и осем четиристотин четиридесет и осем) лева с включен ДДС.
Максималната прогнозна стойност по обособена позиция № 2 е в размер на 245 010.00 (двеста четиридесет и пет хиляди и десет) лв. без включен ДДС или в размер на 294 012.00 (двеста деведесет и четири хиляди и дванадесет) лв. с включен ДДС. Общата максимална прогнозна стойност на рамковото споразумение както и за всяка една от обособените позиции, не може да надхвърля цената в хода на изпълнението му.
При сключване от ЦИК на договор по съответната обособена позиция се предвижда максимална прогнозна стойност за конкретния вид избор за кмет и такава при евентуален втори тур, която се предвижда като опция.
5. При сключване от Централната избирателна комисия на договор в съответствие с предмета на обществената поръчка за всяка от обособените позиции необходимите за целта средства се осигуряват по реда на чл. 109, ал. 3 от Закона за публичните финанси. Договорите ще се сключат под условие в съответствие с чл. 114 от ЗОП, тъй като към момента на обявяване на процедурата няма осигурено финансиране.
6. Гаранция за изпълнение за всяка от обособените позиции.
6.1. Гаранцията обезпечаваща изпълнението на договора за всяка обособена позиция, се представя от поканения участник при подписване на договора и е в размер на 5% (пет на сто) от стойността на договора без ДДС.
6.2. Гаранцията се предоставя в една от следните форми:
а) парична сума по сметка на Централната избирателна комисия: Българска народна банка, IBAN: BG85BNBG96613300107003, BIC: BNBGBGSD;
б) банкова гаранция;
в) застраховка, която обезпечава изпълнението чрез покритие на отговорността на изпълнителя.
Текстът на банковата гаранция и застраховката се съгласува с възложителя.
6.3. Гаранцията под формата на парична сума или банкова гаранция може да се предостави от името на изпълнителя за сметка на трето лице – гарант.
6.4. В случай че се представя банкова гаранция или застраховка, същата следва да е със срок на валидност 60 (шестдесет) дни след приключване на договора и приемане на работата.
6.5. При представяне на гаранцията изрично се посочва предметът на обществената поръчка, за която се внася/представя гаранцията за изпълнение.
6.6. Поканеният участник избира сам формата на гаранцията за изпълнение.
6.7. Условията и сроковете за задържане или освобождаване на гаранцията за изпълнение се уреждат в договора за обществена поръчка.
7. Критерий за възлагане:
- за обособена позиция № 1 е по чл. 70, ал. 2, т. 3 ЗОП „Оптимално съотношение качество/цена“.
- за обособена позиция № 2 е по чл. 70, ал. 2, т. 1 ЗОП „Най-ниска цена“.
8. Определя за отговорни длъжностни лица Рени Кирилова – главен юрисконсулт и Елена Хайдушка – старши юрисконсулт в Дирекция „Администрация“ на Централната избирателна комисия.
Възлага на отговорните длъжностни лица:
- да създадат обществената поръчка в Централизираната автоматизирана информационна система „Електронни обществени поръчки“;
- да осъществяват дейностите, свързани с провеждането на обществената поръчка.
Настоящото решение подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в тридневен срок от публикуването, съответно от получаването на решението, съгласно § 3 от Допълнителните разпоредби на Изборния кодекс.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Камелия Нейкова
ЗАМ.-ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Димитър Димитров
ЕВ/РК
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина