КОД – Прессъобщение

site.btaКОД: Ревизията на ГЕРБ приключи, бюджетът на Асен Василев остана. Синя България предлага бюджет с 1% дефицит

КОД: Ревизията на ГЕРБ приключи, бюджетът на Асен Василев остана. Синя България предлага бюджет с 1% дефицит
КОД: Ревизията на ГЕРБ приключи, бюджетът на Асен Василев остана. Синя България предлага бюджет с 1% дефицит

Новият бюджет на ГЕРБ се оказа поредният бюджет на Асен Василев. 

Управлението предлага поредна версия на бюджет с дефицит от  3% от БВП, същото като през последните пет години. Дефицитът е структурен, а не временен, поради:

1.       Отказ за поредна година от преструктуриране на публичния сектор.

2.       Запазване на високи текущи разходи и финансиране на неефективни държавни предприятия.

3.       Отказ от привличане на частен капитал за изграждане на големите инфраструктурни проекти.

Неизбежното, при продължаване на тези политики, увеличение на данъчно-осигурителната тежест е отложено с 365 дни.

Има алтернатива на тази икономическа и фискална разсипия от последните пет години.

Синя България предлага радикално различен подход: намаляване на дефицита до 1% през 2026 г. и нулев дефицит през 2027 г., без увеличение на данъчно-осигурителната тежест. Ето конкретните ни предложения: 

Първа точка: Публичен сектор и администрация

Проблем:

1.       Публичният сектор не отразява реалната демографска картина. През последните години населението е намаляло с 15%, а броя на заетите в обслужващия го публичен сектор се е увеличил. Увеличението на възнагражденията в публичния сектор през последните пет години драстично надвишават ръста на икономиката. 

Всичко това трябва да се промени.

Решения:

1.       Ръстът на възнагражденията в публичния сектор не може да надвишава ръста на брутния вътрешен продукт за предходната година. За 2026 г. това означава увеличение на заплатите в публичния сектор с 3%. В сравнение с планираното безконтролно 14% увеличение. 

Фискален ефект: 725 млн. Евро. 

2.       Съкращаване на разходите за заплати в администрацията с 10% през намаляване на броя на заетите в нея. Този процес трябва да бъде финализиран до 1 април 2026 г. 

Фискален ефект: 200 млн. Евро. 

Втора точка: Социална и осигурителна система

Проблеми

1.        Пенсионната система е натоварена с несвойствени социални разходи към хора без осигурителен принос, което подкопава справедливостта и устойчивостта ѝ. 

2.       Цели сектори от обществото са освободени от задължението да заплащат осигуровките си и това задължение е прехвърлено върху данъците на всички останали. 

Решения:

1.       Всички социални плащания към лица без принос следва да преминат към Министерството на труда и социалната политика – там, където е мястото на социалните политики. 

За тези лица се въвежда система от обективни критерии за достъп до социални помощи, който защитава уязвимите и стимулира включване в пазара на труда.

Фискален ефект: 353 млн. евро

2.       Държавните служители и служителите в сектор „Сигурност“ да започнат да плащат собствените си осигуровки както всички останали. 

Фискален ефект: 512 млн. евро

Трета точка: Капиталови разходи и държавни предприятия 

Проблеми:

1.       Отказ от привличане на частен капитал за изграждането на големите инфраструктурни проекти и все повече държава в ролята на некачествен и корумпиран инвеститор.

2.       Продължаващо наливане на пари от данъците ни в неефективни държавни предприятия. 

Решение:

1.       Големите инфраструктурни проекти - автомагистрала „Хемус“, автомагистрала „Черно море“, тунелите „Петрохан“ и „Шипка“, новите мостове над Дунав, водните цикли на големите общински градове и високоскоростните железници трябва да бъдат концесионирани. 

В бюджета за 2026 г.се отделят средства единствено за поддръжка и обезопасяване на тези инфраструктурни обекти. 

Концесионните договори се структурират през 2026 г. и започват действието си през 2027 г. 

Фискален ефект: 420 млн.евро

Четвърта точка: Субсидии и оперативни разходи

Проблем:

1.       Държавата изразходва парите от данъците ни като субсидира цени за гражданите и бизнеса „на калпак“. Така бедният, който има нужда от по-голяма субсидия продължава да изнемогва, а богатия живее евтино от данъците ни. Това е неоправдано, нечестно и скъпо

Решение: 

1.       Прекратяване на субсидиране на цени „на калпак“ и заместването му с таргетирана социална политика с ясни подоходни и имуществени критерии. 

Фискален ефект: 200 млн. евро

Общият ефект на предложените мерки е 2,4 млрд. евро. редуцирани разходи, което съкращава дефицита в бюджета за 2026 до 1% от БВП. Това позволява да се осигури стабилност и предвидимост, без увеличаване на данъците и без риск за финансовата сигурност на страната.

Така заложените за 2026 г. бюджетни принципи, заедно със задължителните дълбоки структурни реформи в публичните сектори поставят икономическата и финансовата стабилност на страната в съвсем различна траектория и предпоставят бюджет с нулев дефицит и възможност за по-агресивен икономически ръст през 2027 г. 

ГЕРБ не направиха промяна в бюджета. Те направиха ревизия на хартиен носител, но оставиха същия модел – големи дефицити и нов дълг, точно както при Асен Василев. Ние предлагаме различна визия: баланс, дисциплина и справедливост. Бюджет, който не оставя сметката на децата ни.

 

БТА публикува този текст съгласно чл. 5, ал. 1, т. 3 и ал. 3 от Закона за Българската телеграфна агенция

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 10:54 на 10.12.2025 Новините от днес

Поздравителен адрес от проф. д.н. Наталия Витанова, ректор на Шуменския университет „Епископ Константин Преславски“ до генералния директор на БТА г-н Кирил Вълчев по случай преизбирането му за нов петгодишен мандат начело на Агенцията

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация