site.btaКОД: Ревизията на ГЕРБ приключи, бюджетът на Асен Василев остана. Синя България предлага бюджет с 1% дефицит
Новият бюджет на ГЕРБ се оказа поредният бюджет на Асен Василев.
Управлението предлага поредна версия на бюджет с дефицит от 3% от БВП, същото като през последните пет години. Дефицитът е структурен, а не временен, поради:
1. Отказ за поредна година от преструктуриране на публичния сектор.
2. Запазване на високи текущи разходи и финансиране на неефективни държавни предприятия.
3. Отказ от привличане на частен капитал за изграждане на големите инфраструктурни проекти.
Неизбежното, при продължаване на тези политики, увеличение на данъчно-осигурителната тежест е отложено с 365 дни.
Има алтернатива на тази икономическа и фискална разсипия от последните пет години.
Синя България предлага радикално различен подход: намаляване на дефицита до 1% през 2026 г. и нулев дефицит през 2027 г., без увеличение на данъчно-осигурителната тежест. Ето конкретните ни предложения:
Първа точка: Публичен сектор и администрация
Проблем:
1. Публичният сектор не отразява реалната демографска картина. През последните години населението е намаляло с 15%, а броя на заетите в обслужващия го публичен сектор се е увеличил. Увеличението на възнагражденията в публичния сектор през последните пет години драстично надвишават ръста на икономиката.

Всичко това трябва да се промени.
Решения:
1. Ръстът на възнагражденията в публичния сектор не може да надвишава ръста на брутния вътрешен продукт за предходната година. За 2026 г. това означава увеличение на заплатите в публичния сектор с 3%. В сравнение с планираното безконтролно 14% увеличение.
Фискален ефект: 725 млн. Евро.
2. Съкращаване на разходите за заплати в администрацията с 10% през намаляване на броя на заетите в нея. Този процес трябва да бъде финализиран до 1 април 2026 г.
Фискален ефект: 200 млн. Евро.
Втора точка: Социална и осигурителна система
Проблеми
1. Пенсионната система е натоварена с несвойствени социални разходи към хора без осигурителен принос, което подкопава справедливостта и устойчивостта ѝ.
2. Цели сектори от обществото са освободени от задължението да заплащат осигуровките си и това задължение е прехвърлено върху данъците на всички останали.
Решения:
1. Всички социални плащания към лица без принос следва да преминат към Министерството на труда и социалната политика – там, където е мястото на социалните политики.
За тези лица се въвежда система от обективни критерии за достъп до социални помощи, който защитава уязвимите и стимулира включване в пазара на труда.
Фискален ефект: 353 млн. евро
2. Държавните служители и служителите в сектор „Сигурност“ да започнат да плащат собствените си осигуровки както всички останали.
Фискален ефект: 512 млн. евро
Трета точка: Капиталови разходи и държавни предприятия
Проблеми:
1. Отказ от привличане на частен капитал за изграждането на големите инфраструктурни проекти и все повече държава в ролята на некачествен и корумпиран инвеститор.
2. Продължаващо наливане на пари от данъците ни в неефективни държавни предприятия.
Решение:
1. Големите инфраструктурни проекти - автомагистрала „Хемус“, автомагистрала „Черно море“, тунелите „Петрохан“ и „Шипка“, новите мостове над Дунав, водните цикли на големите общински градове и високоскоростните железници трябва да бъдат концесионирани.
В бюджета за 2026 г.се отделят средства единствено за поддръжка и обезопасяване на тези инфраструктурни обекти.
Концесионните договори се структурират през 2026 г. и започват действието си през 2027 г.
Фискален ефект: 420 млн.евро
Четвърта точка: Субсидии и оперативни разходи
Проблем:
1. Държавата изразходва парите от данъците ни като субсидира цени за гражданите и бизнеса „на калпак“. Така бедният, който има нужда от по-голяма субсидия продължава да изнемогва, а богатия живее евтино от данъците ни. Това е неоправдано, нечестно и скъпо
Решение:
1. Прекратяване на субсидиране на цени „на калпак“ и заместването му с таргетирана социална политика с ясни подоходни и имуществени критерии.
Фискален ефект: 200 млн. евро
Общият ефект на предложените мерки е 2,4 млрд. евро. редуцирани разходи, което съкращава дефицита в бюджета за 2026 до 1% от БВП. Това позволява да се осигури стабилност и предвидимост, без увеличаване на данъците и без риск за финансовата сигурност на страната.
Така заложените за 2026 г. бюджетни принципи, заедно със задължителните дълбоки структурни реформи в публичните сектори поставят икономическата и финансовата стабилност на страната в съвсем различна траектория и предпоставят бюджет с нулев дефицит и възможност за по-агресивен икономически ръст през 2027 г.
ГЕРБ не направиха промяна в бюджета. Те направиха ревизия на хартиен носител, но оставиха същия модел – големи дефицити и нов дълг, точно както при Асен Василев. Ние предлагаме различна визия: баланс, дисциплина и справедливост. Бюджет, който не оставя сметката на децата ни.
БТА публикува този текст съгласно чл. 5, ал. 1, т. 3 и ал. 3 от Закона за Българската телеграфна агенция
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина