site.btaОБНОВЕНА Сблъскахме се с редица проблеми, унаследени от предишното правителство, заяви премиерът Николай Денков

Сблъскахме се с редица проблеми, унаследени от предишното правителство, заяви премиерът Николай Денков
Сблъскахме се с редица проблеми, унаследени от предишното правителство, заяви премиерът Николай Денков
Снимки: Христо Касабов, БТА

Приехме детайлна програма, управленска програма, която поставя ясно нашите цели и дейностите, с които да ги постигнем. За съжаление, при подготовката на програмата, се сблъскахме с редица проблеми, които са унаследени от предишното правителство. Това заяви премиерът Николай Денков на пресконференция в Министерския съвет, посветена на актуални теми, залегнали в управленската програма на правителството. 

„Налага се от първия ден „да гасим пожари“ в повечето от министерствата“, посочи премиерът. 

„Обикновено едно редовно правителство има 100 дни, за да може да започне успешно своята работа. Ние ги нямахме, защото още от първия ден беше поискана нашата оставка от една от парламентарно представените сили. За това трябваше да стартираме максимално бързо работата във всички сектори и резултатите от тази работа вече са видими. Ще стават още по-видими следващите седмици и месеци“, каза още Николай Денков. 

Той описа различни проблеми в различните министерства и ведомства, които засягат милиарди левове под риск, а някои от тях вече са загубени. "Някои от тях ще представя пред контролните органи. Ако бъдат установени нарушения, те ще бъдат препратени към прокуратурата", заяви премиерът Денков. Той подчерта, че проблемите показват защо е необходимо да има регулярен контрол върху всяко едно правителство. 

Денков каза, че при подготовката на управленската програма правителството се е сблъскало с редица проблеми, унаследени от предишното правителство. От примерите, които ще ви дам, ще видите, че става дума за милиарди левове и за сериозно забавени реформи и действия, от които могат да произтекат тежки последици за икономиката и хората, каза Денков. В някои от случаите става въпрос за очевидни управленски грешки и нарушение на правилата. Използвам случая да разбия един мит, който системно започна да се появява и да се пропагандира, а именно, че служебните правителства работят безупречно като противопоставяне на редовните правителства, каза Денков. Според него във всяко правителство има екипи, които работят много добре и други, които не се справят с работата си. Затова всеки трябва да бъде оценяван индивидуално.

Положителен пример е министър Крум Зарков, чиито законопроекти в Министерството на правосъдието помогнаха много за успешното начало на законодателната програма на това Народно събрание.

Премиерът изброи някои от по-важните проблеми и теми, унаследени от служебното правителство.

Законът за бюджета

Служебното правителство наруши закона за бюджета, като не представи през ноември м.г. предложение за редовен бюджет, което е нарушение на закона. След това представи бюджет със заложен дефицит 6,4 %, който се оказа, че е раздут, по причини, които тепърва трябва да се установяват, със завишени разходи и занижени приходи, каза Денков. Предложеният и приет редовен бюджет с дефицит от 3% залага 2,7 млрд. лв. По думите на Денков това означава, че Министерството на финансите днес е поело ангажимента да събере допълнително около два млрд. лв. повече, които иначе би трябвало да изчезнат от държавната хазна. Къде отиват тези два млрд. лв. е въпрос, на който е хубаво да знаем отговора, коментира министър-председателят.

Планът за възстановяване и устойчивост

По Плана за възстановяване и устойчивост има изключително сериозно забавяне, реформи и инвестиции, които трябваше да бъдат завършени до декември 2022 г. и които са изпълнени само наполовина. Това не само доведе до риск за второто плащане по плана, но и има риск тези средства да не могат да бъдат получени през 2023 г., заяви Николай Денков. Той подчерта, че трябва да се направи всичко възможно правителството да навакса изоставането, за да се минимизират всякакви възможни рискове. Става въпрос за 1,4 млрд. лв., които очакваме, ако успеем да наваксаме с това закъснение, да влязат в бюджета пред тази година. Само до тук говорим за 3,4 млрд. лв., плюс постъпленията от Българския енергиен холдинг, каза Денков.

Във връзка с Пловдивския панаир премиерът каза, че служебното правителство не е направило нищо, за да спре неговото вписване. Включително то излезе със съобщение пред медиите, че нищо повече не може да се направи. Министърът на икономиката и индустрията намери в рамките на месец две възможни решения, бяха заведени дела, които да стопират вписването в Търговския регистър на прехвърлянето на акциите, което дава възможност да се преговаря и да се търсят възможности или да не бъде осъществено това прехвърляне, или ако то бъде направено, да се запази дейността на Пловдивския панаир, информира премиерът. 

Той спомена проблемите с Държавната консолидационна компания, неремонтираните язовири, изчезналите над 600 млн. лв., за които отново няма никакво движение. Една от задачите на министъра е да се опита да раздвижи тази тема, защото не става дума само за пари, а за това как предпазваме жителите на редица региони в страната, чиито живот, здраве и поминък зависи от правилното функциониране на тези язовири, коментира Денков.

По отношение на помпено-акумулиращата водноелектрическа централа „Чаира“ премиерът каза, че тази енергийна мощност е изключително необходима на България. Нищо не е мръднало през тази една година спрямо това, което оставихме в редовното правителство през 2022 г., каза Денков.

В Министерството на регионалното развитие за три дни, между 5-и и 7 юни, Агенцията „Пътна инфраструктура“ (АПИ) оценява и входира над 30 хиляди страници подадени заявки за текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа за четири млрд. лв. за следващите четири години, съобщи Денков. Прегледът показа, че част от условията при заданието са незаконосъобразни, което е дало основание на сегашния министър да прекрати поръчката. Сега ще има обжалвания и ще се постави под риск изпълнението на тези дейности, заяви премиерът.

За ТОЛ таксите за превозвачите Денков каза, че те са отложени от служебното правителство за половин година. На превозвачите е обяснявано, че ще има промяна в таксите, които трябва да плащат. При влизането на редовното правителство се разбира, че нищо не е направено по темата - „пожар, който изисква време и усилия да се проведат преговори“, каза Денков.

Той определи като проблемни проекти за водоснабдяване и канализация (ВиК) по Оперативна програма „Околна среда“, инхаус възлагания по автомагистрала (АМ) „Хемус“, т. нар. висящи поръчки в АПИ. Има отворени оферти за 600-700 млн. лв. за основни ремонти по републиканската мрежа, по които не са предприети никакви действие, по АМ „Струма“ нищо не е направено, информира премиерът. 

Проблемни са и редица законодателни инициативи, които сега трябва да бъдат преправяни. Това са законът за устройство на територията, за пътищата, за ВиК.

В Министерството на енергетиката в края на миналата година се появи новината, че вече са загубени 200 млн. лв. заради неподадени териториални планове за регионите на Стара Загора, Кюстендил и Перник. Според премиера служебното правителство не имало никакъв напредък, ясна концепция и идея какво трябва да бъде направено в тези региони, за да се осъществят проектите.

Като последен негативен пример Николай Денков посочи договора с турската компания „Боташ“, където под прикритието на търговската тайна се оказва, че има сключен договор с много неизгодни и неравнопоставени клаузи за България по отношение на газопреносните системи между България и Турция. Министърът на енергетиката е поел ангажимента да се опита да договори максимално добри условия за България по този договор, съобщи министър-председателят. 

 



/РИ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 17:53 на 17.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация