site.btaАА: Първият космически пътешественик на Турция ще проведе 13 научни експеримента на борда на Международната космическа станция

Снимка: АА

Остават само няколко часа до полета на първия турски космонавт Алпер Гезеравджъ към Международната космическа станция, където ще направи повече от дузина научни експеримента по време на двуседмичния си престой в околоземна орбита. Това предаде Анадолската агенция (АА) за БТА съгласно споразумението за обмен на информация между двете агенции.

След като датата на изстрелване на 9 януари беше отложена, пилотът на „Еф-16“ трябва да излети от американския щат Флорида в 1.11 ч. сутринта местно време в четвъртък (сряда в 22.11 ч. по Гринуич) за мисията Ax3.

Полковник Гезеравджъ  поема мисията заедно с испански, италиански и шведски колеги.

Очаква се екипажът да се скачи с Международната космическа станция в 13.15 ч. (10.15 ч. по Гринуич) в петък.

По време на двуседмичната мисия на космическата станция Гезеравджъ  ще бъде много зает, тъй като ще направи 13 различни научни експеримента от името на университети и научни центрове в Турция.

Експерименти

Първият експеримент на Гезеравджъ  е разработен от Изследователския център Мармара към Съвета за научни и технологични изследвания на Турция (Tubitak), със седалище в северозападна Турция. Целта му е изследване на производството на сплави с висока якост, устойчиви на високи температури.

Вторият експеримент, разработен от центъра на Мармара, експериментът gMETAL, ще изследва ефекта на гравитацията върху създаването на хомогенна смес между твърди частици и течна среда при условия без химическа реакция.

Експеримент, разработен от Босфорския университет и Център Мармара, включва тестове за растеж и издръжливост на микроводорасли, адаптирани към сурови земни условия, в условия без гравитация, за да се изследват техните метаболитни промени, да се определи тяхната производителност при улавяне на въглероден диоксид и способността им за производство на кислород, и да са разработи система за поддържане на живота.

Стремежът на проекта Extremophyte, разработен от Университета Еге в Измир, е да разкрие транскриптома чрез следващо поколение секвениране на растения, отглеждани в космоса и на Земята, които са изложени на солен стрес, и да сравни някои физиологични и молекулярни реакции на гликофитни и халофитни растения към солния стрес при микрогравитация.

Експериментът Metabolom на Анкарския университет има за цел да изследва отрицателните ефекти на условията в космоса върху човешкото здраве. За да ограничи тези ефекти, експериментът предвижда изследване на физиологичните и биохимичните промени в генната експресия и метаболизма на астронавтите, участващи в космически мисии.

Експериментът Myeloid, разработен от Университета Хаджетепе в Анкара, има за цел да измери и оцени условията на пътуване и космоса и щетите от космическата радиация, на които участниците в космическата мисия са изложени имунологично на ниво миелоидни супресорни клетки.

Експериментът Message, разработен от Университета Юскюдар в Истанбул има за цел с помощта на CRISPR технология за генно инженерство да идентифицира гени, чиято функция все още не е открита, и да определи кои имунни клетки ще бъдат пряко засегнати от гравитацията по време на космически мисии.

С експеримента Algalspace, разработен от Истанбулския технически университет Йълдъз, данните за растежа в космоса на микроводорасли от антарктическите води и от умерения климат ще бъдат сравнени и за първи път ще бъде проведено проучване за използването на полярни водорасли в космоса. В космоса водораслите ще бъдат изследвани за получаване на кислород от въглероден диоксид, допълнително снабдяване с храна, подобряване на водата и поддържане на живота.

Експериментът CRISPR-Gem, също на Университета Йълдъз, ще изследва ефективността на техниките CRISPR за генно редактиране при растения в условията на микрогравитация, за да се разберат и подобрят защитните механизми на растенията, които са скелетът на системите за биорегенерация, предназначени да осигурят устойчива система в дългосрочни космически мисии, едно от основните препятствия за бъдещето на човечеството в космоса.

С експеримента Pranet, подготвен от студенти от „Муз Сайънс енд Арт Сентър“ (Mus Science and Art Center), ще бъде изследван ефектът на прополиса върху бактериите в условията на микрогравитация.

Експериментът VocalCORD на Университета Халич в Истанбул ще се опита да открие смущения във физиологията на дихателната система от честотни промени в гласа с помощта на изкуствения интелект на смарт часовник и да изследва ефекта от липсата на гравитация върху човешкия глас.

Експериментът за насищане с кислород на Университета Нишанташъ в Истанбул търси разликите и нарушенията, причинени от ниската гравитация, чрез изчисляване на нивото на кислород във въздуха, подаван с помощта на изкуствен интелект.

При експеримента Miyoka от Изследователския институт за космически технологии „Тубитак“ (Tubitak) Гезеравджъ ще запои безоловни компоненти на електронна карта в станцията и по-късно обратно на Земята ще ги подложи на подробно изследване, тествайки ефекта на микрогравитацията върху процеса на безоловно запояване.

(Това е новина от деня в Турция, избрана от Анадолската агенция (АА) за публикуване от БТА съгласно споразумението за обмен на информация и професионално сътрудничество, което предвижда всеки ден националните информационни агенции на България и Турция да си разменят директно избрана от другата агенция новина на деня от съответната страна, а другата агенция да я публикува на своя интернет сайт с изрично посочване и цитиране на партньора й като източник.)

/ЕЩ/