site.btaХИНА: Великденската потребителска кошница в Хърватия е по-скъпа от миналата година въпреки намаленията

ХИНА: Великденската потребителска кошница в Хърватия е по-скъпа от миналата година въпреки намаленията
ХИНА: Великденската потребителска кошница в Хърватия е по-скъпа от миналата година въпреки намаленията
Супермаркет в Загреб, Хърватия, Снимка: БТА, Диана Гласнова

Най-скромната потребителска кошница за Великден в Хърватия за тричленно домакинство струва 122 евро, докато по-богатата излиза 435 евро, съобщиха днес Независимите хърватски синдикати (НХС), като подчертаха, че въпреки обявените намеления за повечето продукти тазгодишната празнична кошница е по-скъпа от миналата година, предаде ХИНА.

„По-голямата част от продуктите в нашата празнична потребителска кошница бяха част от промоционални оферти. Отстъпките за някои артикули достигнаха до 60 на сто, въпреки това общата стойност на кошницата продължи да расте“, каза икономическият съветник на НХС Изабела Мишич.

Това показва, че дори продуктите с отстъпка са по-скъпи, отколкото бяха миналата година, и че продължава покачване на цените в Хърватия. Това, което преди се смяташе за намаления - спестяване за бюджетите на домакинствата - сега е просто начин да се намали усещането за покачване на цените“, каза Мишич пред журналисти.

Тази година по-богата празнична кошница струва 435,12 евро (в сравнение с 395,55 евро миналата година), една средно богата кошница излиза 256,47 евро (в сравнение с 237,47 евро миналата година), а по-скромната кошница - 122,76 евро (в сравнение със 116,60 евро миналата година).

Мишич каза, че по-богата кошница представлява това, което някога се е смятало за стандарт: продукти за традиционни семейни ястия с малко по-голямо разнообразие. Кошницата от среден клас отразява скромна празнична трапеза, докато по-бедната кошница включва само продукти с ограничени от държавата цени.

Съдържанието на всяка кошница се различава по вида и качеството на месото и рибата, произхода на продуктите и наличието и количеството на различни категории като торти, сладкиши, снаксове и напитки.

Мишич заяви, че потребителската кошница служи като „икономически термометър“, измерващ това, което гражданите могат реално да си позволят с доходите си.

Скромната кошница представлява 8,82 на сто от средната нетна заплата от 1392 евро в Хърватия, докато богатата кошница представлява 31,26 процента. Делът е дори по-висок, когато се измерва спрямо медианната нетна заплата.

За данъкоплатец, живеещ в Загреб с минимална нетна заплата от 754 евро, скромната празнична кошница представлява 16,27 на сто от доходите му, докато богатата - 57,66 процента.

„Живеем във време, когато намаленията са се превърнали в норма, а празничната трапеза - лукс“, каза Мишич, добавяйки, че трябва да се започне дискусия за това дали търговците на дребно и доставчиците са готови да приемат по-ниски маржове на печалба, отколкото в момента.

(Тази информация се разпространява от БТА по договор с хърватската агенция ХИНА)

/ПК/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 11:12 на 25.04.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация