site.btaКНА: Действията на Турция възпрепятстват безопасността на полетите, каза представител на кипърското транспортно министерство

КНА: Действията на Турция възпрепятстват безопасността на полетите, каза представител на кипърското транспортно министерство
КНА: Действията на Турция възпрепятстват безопасността на полетите, каза представител на кипърското транспортно министерство
Снимка: КНА

Незаконните действия на Турция в района на полетна информация (РПИ)  Никозия възпрепятстват гладкото функциониране на въздушния трафик и поставят пречки пред истинските усилия на Кипър да гарантира безопасността на полетите, предаде за БТА кипърската агенция КНА, цитирайки думите на постоянния секретар на Министерството на транспорта Янис Николаидис в обръщението му към международната конференция на тема „Въздушен транспорт: предизвикателства и бъдещи перспективи“, провеждаща се в Никозия.

Конференцията е организирана от Средиземноморската фондация за безопасност на полетите (FSF - MED) заедно с Европейската федерация на организациите за обучение в авиацията (EATEO), чието седалище е в Кипър, и с подкрепата на Министерството на транспорта, съобщенията и строителството на Кипър.

Николаидис обеща кипърските власти да направят всичко възможно, за да поддържат високи нива на безопасност в кипърския РПИ, но действията от страна на Турция пораждат потенциални рискове за безопасността. Затова той призова участниците да окажат влияние, за да убедят Турция да промени отношението си. 

Той повтори, че „никога няма да се уморим и ще продължим да искаме сътрудничество с турските власти, както многократно сме правили в миналото и както направихме наскоро, за да установим необходимата комуникация“.

Николаидис обясни, че РПИ Никозия е създаден през 1958 г. на четвъртата регионална среща на Международната организация за гражданска авиация (ИКАО) и обхваща въздушното пространство над територията и териториалните води на Република Кипър и околното въздушно пространство над открито море в Източно Средиземноморие.

През 1974 г., добави той, след турската инвазия и последвалата окупация на северната част на острова, Турция изиска всички самолети, летящи в северната част на РПИ Никозия, да установят радиовръзка с контролния център на Анкара. Освен това през 1977 г. Турция провъзгласи създаването на така нареченото „съвещателно въздушно пространство“ в рамките на РПИ Никозия, каза той.

Николаидис подчерта, че международната авиационна общност, в съответствие с резолюциите на ООН, се противопоставя на назаконните действия.

Оттогава, продължи той, Турция отказва да сътрудничи с кипърските власти, а именно -  Министерството на гражданската авиация, въпреки че и Турция, и Кипър са членове на ИКАО.

Освен това той отбеляза, че Турция незаконно и несправедливо не позволява на регистрирани в Кипър самолети, нито на регистрирани в Кипър авиокомпании да летят в РПИ Анкара и Истанбул в нарушение на Споразумението за въздушен транзит.

„Това има огромно отрицателно въздействие върху конкурентоспособността на авиокомпаниите, създадени в Кипър, тъй като те трябва да летят по по-дълги маршрути, което също води до увеличаване на емисиите на въглероден диоксид“, подчерта той.

Фактът, каза той, че Турция отказва да сътрудничи с кипърските власти, доведе до премахването на директната комуникация между съседните контролни центрове на Никозия и Анкара в нарушение на разпоредбите на Чикагската конвенция на ИКАО и нейните приложения и европейското законодателство за създаване на Единното европейско небе.

В допълнение към това Турция извършва различни действия в противоречие с ИКАО и европейското право, като оповестяването на незаконни въздухоплавателни съобщения (NOTAMS), засягащи РПИ Никозия, изпълнението на военни учения без подходяща координация и отказ за сътрудничество, посочи Николаидис.

Освен това той каза, че увеличаването на нарушенията от страна на турски военни самолети и дронове в РПИ Никозия и националното въздушно пространство на Република Кипър демонстрира още по-силно агресивното и незаконно поведение на Турция спрямо Република Кипър, страна-членка на ЕС.

„Властите на републиката правят всичко по силите си, за да поддържат високи нива на безопасност в кипърския РПИ, но тези действия на Турция пораждат потенциални рискове за безопасността. Затова призовавам вас, всички участници в това събитие, да упражните цялото си влияние и върху всички, с които можете да говорите, за да убедите Турция, „да се вразуми“ и да не политизира безопасността“, подчерта той.

Николаидис повтори, че „никога няма да се уморим и ще продължим да искаме сътрудничество с турските власти, както многократно сме правили в миналото и както направихме наскоро, за да установим необходимата комуникация“.

Президентът на Европейската асоциация на организацията за авиационно обучение и образование (EATEO) и генерален директор на италианската администрация за гражданска авиация Алесио Куаранта каза, че EATEO е направила предложение за проучване и оценка на ситуацията на безопасност в зоните на конфликт в Близкия изток и за обучение, което е необходимо, за да може тези държави да стигнат до ниво, на което се прилагат международните и европейските стандарти.

Той добави, че от създаването си EATEO е извършила различни дейности, между които семинари и работни срещи, и са сключени меморандуми за разбирателство със съответната асоциация в Африка, а също и с Евроконтрол. Той посочи, че EATEO успешно участва в европейската програма „Отворена наука“, която цели обмен на информация между няколко организации и държави по въпроси, свързани с авиацията.

Кипърският евродепутат Костас Мавридис каза, че подобно на много други дейности и въпреки че има отношение към безопасността на милиарди човешки животи, авиацията за съжаление е повлияна от политиката и геополитическите съображения, които в много случаи водят до застрашаване на безопасността.

Войната в Украйна, добави той, и конфликтите в Близкия изток са пример за тази реалност. Друг пример, каза той, са опасностите, породени за безопасността на полетите в резултат на действията на Турция, които противоречат на международното право и разпоредбите за безопасност, определени от международната организация за гражданска авиация (ИКАО) и Агенцията за безопасност на полетите на Европейския съюз (EASA).

Обръщайки се към конференцията от името на генералния директор на Евроконтрол, директорът на Центъра за контрол на горната зона на Маастрихт Джон Сантурбано каза, че е важно да осъзнаем, че трябва да инвестираме в иновации и призова всички да допринесат за подобряване на безопасността и капацитета на сектора на въздушния транспорт, като успешно да управляват въпроси, свързани със справяне с емисиите, използване на цифровата трансформация и инвестиране в иновации, като същевременно подкрепят сътрудничеството на всички заинтересовани страни.

(Новина, избрана от кипърската агенция КНА за публикуване от БТА съгласно договора за сътрудничество между агенциите)

/ES/

news.modal.header

news.modal.text

Към 08:11 на 28.02.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация