ОБЗОР

site.btaРим - неизменен магнит за разнородни сегменти от посетители, от богомолци и лидери до почитатели на изкуството и на висшата мода

Рим - неизменен магнит за разнородни сегменти от посетители, от богомолци и лидери до почитатели на изкуството и на висшата мода
Рим - неизменен магнит за разнородни сегменти от посетители, от богомолци и лидери до почитатели на изкуството и на висшата мода
В Двореца на експозициите в Рим от 14 май до 13 август 2025 г. е представена ретроспективна изложба на италианската модна къща „Долче и Габана“, вписваща се в усилията на римските власти да направят италианската столица още по-привлекателна за посетителите. Снимки: Габриела Големанска от БТА

През настоящата година италианската столица Рим залага на увеличение на туристите, което оказва пряко въздействие и върху местния икономически модел. Очакваният увеличен поток от туристи е във връзка с Юбилея на Римокатолическата църква, започнал през декември миналата година и продължаващ до януари догодина. През изминалата 2024 г. в Рим дойдоха 22,2 милиона туристи, което беше с почти 1,2 милиона души повече спрямо предходната година, отбелязва изданието „Рома тудей“. Освен увеличаване на потока от туристи, миналата година Рим отчете и увеличаване на броя на нощувките на туристите и те бяха общо 51,4 милиона спрямо 49,18 милиона през 2023 г.

Така се затвърждава тенденцията, че Рим освен столица на Италия се превръща и в столица на туризма. В това няма нищо изненадващо предвид усилията на властите да рекламират Рим като туристическа дестинация по време на разнородни изложения във Франкфурт, Барселона, Кан, Дубай, Сао Пауло, Сингапур, Нагоя или Лас Вегас, отбелязва „Рома тудей“.

„Рим се превръща все повече в столица на туризма“, коментира с гордост кметът на столицата Роберто Гуалтиери. Той акцентира, че принос за увеличение на туризма имат големите прояви, организирани в италианската столица. „С големи събития, било то културни, или спортни, дадохме на туристите от различни възрастови групи нови мотиви да посетят Рим или да се върнат в Рим“, добавя той. „Ще продължим по този път, като подобряваме още повече качеството на нашата туристическа оферта“, допълва Гуалтиери и подчертава, че  властите ще работят неуморно, за да направят Рим още по-привлекателен и приветлив за туристите, като по този начин ще повишат неговата „туристическа стойност“.

„Тези рекорди в областта на туризма не са случайни. Те са плод на прецизна работа и на нов подход, който възприехме още от начало, отдавайки значимост на големите прояви, било то спортни, музикални, културни или модни“, подчертава и Алесандро Онорато, общински съветник в римската община, който отговаря за големите събития на територията й, както и за  туризма, модата и спорта в Рим. „Сега не трябва да се задоволяваме само с постигнатото досега, защото туризмът е ресурс, той оказва въздействие върху икономиката и създава нови работни места. Можем да постигнем още по-голям растеж в тази насока и да подобрим преживяванията на посетителите на Рим, които обаче трябва да бъдат все по-съвместими и с живота на местните жители“, отчита той и подчертава, че освен привличането на повече туристи властите на Рим ще положат усилия да насочат туристическите потоци и извън центъра на града, където също има живописни места и археологически обекти, заслужаващи да бъдат опознати.

Според прогнозите през настоящата година само за Юбилея на Римокатолическата църква в Рим би трябвало да дойдат общо 30-35 милиона души, които да донесат на столицата постъпления от общо 17 милиарда евро, припомня „Пост“, като се позовава на анализи на  Центъра за наблюдение на икономиката на туризма към Търговската камара на Италия.  Данните от началото на юни показаха, че между от януари до май в Рим са дошли вече 5,5 милиона богомолци. Очаква се в края на юли и началото на август, по-конкретно между 28 юли и 3 август в Рим да се стекат 1 милиона богомолци за особено популярното събитие от Юбилея, наречено Юбилей на младежите, в рамките на което ще има и няколко дни, посветени на дигиталните инфлуенсъри, припомня „Месаджеро“.

Най-видимото въздействие от Юбилея на Римокатолическата църква в Рим е това, че благодарение на него редица познати и непознати  места в столицата бяха ремонтирани, реставрирани и освежени.  Ремонтни дейности имаше на моста пред замъка Сант’Анджело, на площад „Навона“, на фонтана „Треви“, на площад „Испания“, на площада пред базиликата „Сан Джовани ин Латерано“, на площад „Пия“ между Ватикана и замъка Сант’Анджело.

През настоящото лято през месеците юли, август и септември средно заетостта на хотелите в Рим ще е 78,2 процента спрямо 77,5 процента през миналата година, беше констатирано в средата на юни по време на 75-ата асамблея на Федерацията на римските хотелиери. През римското летище „Фиумичино“ се очаква това лято да преминат 4,6 милиона пътници. Истински бум в летния туризъм в Рим се очертава да има през септември, когато температурите в Рим са по-поносими. За тогава вече нощувки са резервирали 946 000 туристи, които се очаква да похарчат в италианската столица близо 1 милиард евро, отбелязва „Рома тудей“.

Общо през годината, според прогнозите, в Рим се очаква да има 105 милиона нощувки на посетители, посочва и италианската емисия на „Евронюз“.

Римските власти, както стана вече ясно, разчитат много на големите събития, които да се превърнат в магнит за туристите. Освен Юбилея на Римокатолическата църква, през април и през май имаше по стечение на обстоятелствата две свързани отново с Църквата подобни мащабни събития – погребението на папа Франциск и конклава и избора на нов папа. За тях в Рим, който заобикаля от всички страни Ватикана, дойдоха от цял свят лидери, политици, духовници, вярващи, журналисти, но и много обикновени зяпачи.

През есента Рим ще е домакин на международния кинофестивал, който се превърна в едно от водещите киносъбития в Италия. Тази година той ще се проведе от 16 до 27 октомври, като това ще бъде юбилейното му 20-о издание, припомня италианската фондация „Кино за Рим“.

Освен „църковен“ и „филмов“ туризъм, в Рим се наблюдава и така наречения „конгресен туризъм“, добавя „Месаджеро“.  Миналата година например в Рим бяха организирани 107 международни конгреса, като във всеки един от тях са участвали над 50 делегати. Това е донесло на столицата постъпления само от конгресен туризъм от 180 милиона евро, се казва в доклад на Международната конгресна и конферентна организация.

В тази насока за по-малко от два месеца Рим беше домакин на две големи срещи на върха. На 20 юни в италианската столица ще състоя международна среща на върха, посветена на реализирането на италианския план за развитие на Африка, за която дойдоха редица европейски и африкански лидери и която беше съпредседателствана от италианския премиер Джорджа Мелони и от председателката на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен. На 10-11 юли Рим беше домакин на четвъртата Конференция за възстановяване на Украйна, събрала в столицата 5000 делегати, сред които десетки лидери от цял свят.

Малко след това второ конферентно събитие на високо равнище, италианската столица беше домакин на една не особено типична за нея проява – своеобразна седмица на висшата мода. Обичайно когато се говори за седмици на висшата мода, в съзнанието изникват винаги Париж, Милано, Ню Йорк или Лондон. А Рим не се асоциира с това понятие, въпреки че в столицата се стичат все повече почитатели на лукса, в това число и на луксозната мода. За това лято в Рим се очакват 19 000 такива туристи, които са готови да похарчат по над 500 евро за нощувка в римски хотел и до 4000 евро на човек в римските магазини, пише „Рома тудей“

Промяната във възприятието за Рим като столица на висшата мода се дължи това лято на италианската модна къща „Долче и Габана“. Базирана в Милано, тя е създадена през 1985 г. от родения през 1958 г. в Полици Дженероза в района на Палермо в Сицилия Доменико Долче и от родения през 1962 г. в Милано Стефано Габана. През годините модната къща „Долче и Габана“ се налага като неизменно име в световната мода редом с „Диор“, „Луи Вюитон“, „Шанел“, „Картие“, „Прада“…. „Долче и Габана“ са работили с редица световно известни творци, като Мадона, Моника Белучи, Бионсе и много други.

Тази година „Долче и Габана“ отбелязват юбилей – 40 години от създаването на модната къща, съчетано с фаталния 13-и рожден ден, откакто модната марка се впусна в предизвикателния бизнес на висшата мода. В този елитарен моден сегмент „Долче и Габана“ работят в четири направления – висша мода за жени, висша мода за мъже, висша бижутерия и „висши“ часовници. Двойният рожден ден беше отбелязан именно в Рим в периода 12-16 юли със събитието, наречено „Голямото турне“. По време на това турне в пет последователни вечери Рим и околностите му бяха сцена на различни прояви в областта на висшата мода, припомнят „Рома тудей“, „Месаджеро“, „Кориере дела сера“, „Скай Ти Джи 24“, „Дъ нешънъл“, италианските издания на „Венити феър“, „Вог“ и „Форбс“ и още много други медии.

„Голямото турне“ на „Долче и Габана“ конкретно доведе много  специалисти по модните въпроси в Рим. За периода 12-16 юли за него в столицата бяха резервирани 11 000 хотелски стаи. За организацията и плавното провеждане на „Голямото турне“ работиха над 2500 души в допълнение на много местни малки и средни предприятия, заяви Алесандро Онорато пред „Месаджеро“. За Рим това означава огромни постъпления, в допълнение на огромната реклама, защото всички сега говорят за „Голямото турне“ на „Долче и Габана“ в италианската столица.

Голямото турне на „Долче и Габана“ започна на 12 юли с фотографска изложба, благодарение на която емблематичният римски булевард „Виторио Венето“ се превърна в изложбена галерия под открито небе. Изложбата стартира с коктейл, на който присъстваха 700 гости, развличани от изпълненията на специално поканената за откриването американска певица Шер. Галерията на открито на „Виторио Венето“ остана образно казано отворена за посещение за широката общественост до 17 юли, заради което се наложи и промяна в организацията на транспорта в Рим, отбелязва „Рома тудей“. Изложбата, озаглавена „Тайният сладък живот“, върна зрителите в Рим през 50-те и 60-те години на миналия век  - един от най-иконичните периоди в съвременната история на италианската столица, когато блясъкът, киното и модата доминираха сцената. На показаните по време на изложбата кадри бяха запечатани многото лица на Рим от този период. Някои от снимките увековечаваха легендарни за това време личности, други се фокусираха върху съкровени моменти от ежедневието на Рим, а трети връщаха зрителя върху забравени сцени от този внушителен за Рим период. Изложбата беше резултат на дълъг период на изследване на фотографски архиви, много от които останали непознати до този момент. Куратор на изложбата, организирана с подкрепата на модната къща „Долче и Габана“ и в сътрудничество с римската община, беше италианският творец Едоаро Дионеа Чикони. Относно изложбата „Тайният сладък живот“, препращаща не на последно място и към състоянието на духа, с което е пропит филмът „Сладък живот“ на прочутия италиански режисьор Федерико Фелини, нейният куратор сподели, че тя е като „градски филм, който се разгръща като емоционален разказ, подобен на сън. Това е един ясен сън, в който градът Рим, неосъзнат главен герой, изживява своето великолепие под погледа на света“. В изложбата изображенията не следваха строго начертан хронологичен път, а предизвикаха едно специфично състояние на духа - това на една застинала епоха, намираща се между еуфорията и меланхолията, между представата и реалността, разказа още пред „Рома тудей“ кураторът на събитието.

Ден след откриването на тази изложба „Голямото турне“ на „Долче и Габана“ продължи с изложба на висшата бижутерия на модната къща, представена във „Вила Адриана“ в близкия град Тиволи.  „Вила Адриана“ е един от най-посещавани археологически комплекси в Италия. От 1999 г. той е включен в списъка на ЮНЕСКО за световното културно наследство. Вилата е построена от император Адриан около 126 г. като негова официална резиденция. После по време на варварски нашествия е ограбена, а след това оставена и да пустее. Но през 19-и век започват реставрационни дейности и днес тя е възвърнала внушителния си вид. В пределите й има и „Морски театър“. Именно този театър беше в центъра на второто събитие от „Голямото турне“ на „Долче и Габана“. Муза за колекцията от бижутерски шедьоври на модната къща, представена там, беше именно епохата на император Адриан.

На 14 юли емблематичният археологически комплекс Римски форум в центъра на Рим се превърна в моден подиум за дефилето на колекцията от висша дамска мода на „Долче и Габана“ за сезона есен-зима 2025/2026 г. Колекцията включваше 90 тоалета. Всеки един от тях имаше свое собствено име. Имената на тоалетите бяха препратки към богата история на Рим – Аурелия, Империя, Месалина, Агрипина, Домицила, Фулвия, Калпурния, Аугуста, Белизария, Лавина, Латина, Италика, Петрония, Пия, Плиния, Каракала, Балдуина, Авентина, Метрония, Фламиния, Спартака, Аполония, Отавия, Леония, Апия, Дезидерия, Лелия, Атилия, Тиберия, Адриана, Чезара…. Това бяха само час от изобилието от имената, с които бяха кръстени тоалетите от пищната колекция. Въпреки знойната юлска жега ревюто продължи цели 45 минути, а сред зрителите имаше и много знаменитости, като например Изабела Роселини. Тоалетите бяха издържани във всички нюанси на цветовата палитра – сините цветове на римското небе, цикламените цветове на римските бугенвилии, земните цветове на римските монументи, белите цветове на внушителните римски скулптури, зелените цветове на римските зелени оазиси, златистите цветове на пищните римски храмове, червените цветове на пораждащите страсти римски декори и черния цвят на римската загадъчност…. Някои от тоалетите бяха проектирани така, че да отдадат почит на римски монументи, като Колизеума, Пантеона, площад „Навона“, фонтана „Треви“ или площад „Испания". Други бяха с мотиви от емблематични фрески и картини. Трети препращаха към белите мраморни скулптури, разпръснати на различни места в Рим. Кройките на тоалетите, изобилието от използвани материите и материали – от най-ефирни до най-сложни за манипулиране - орнаментиката на всеки един тоалет, техниката за ушиване и декориране на тоалетите, илюстрираха не само творческата гениалност на дизайнерите от „Долче и Габана“, но бяха и въплъщение на богатата и комплексна история и култура на Рим и на многопластовия облик на италианската столица, обобщават специализирани италиански издания.

Ден след това, на 15 юли, на реновирания през миналата година мост „Сант’Анджело“ беше ревюто на колекцията от висша мъжка мода на „Долче и Габана“. Мостът, завършен през 134 г. по времето на император Адриан, води към "Сант’ Анджело" - архитектурен комплекс, замислен първоначално като мавзолей, а след това превърнал се и в замък, в папска резиденция, в трезор за папски ценности, а също и в затвор. Днес той е музей. Самият мост „Сант’Анджело“ придобива настоящия си вид през вековете, когато към него са добавени внушителни скулптури. В началото му са тези на Свети Павел и Свети Петър, дело на Паоло Романо и на Лоренцето, следвани от нижещите се на определен интервал статуи на 10 ангела, изваяни от ученици на Бернини по поръчка на папа Климент Девети.

По време на ревюто там на 15 юли, продължило около 30 минути, бяха представени 106 тоалета за мъже, вдъхновени от литургическите одежди, заради което дефилето беше дефинирано и като моден конклав под открито небе. Основно тоалетите бяха издържани в черно и бяло, каквито са основно цветовете на литургическите одежди. Но палитрата не свършване дотук, тъй като в литургическите одежди има неподозирано изобилие от цветове – бордо, златисто, сребристо, сиво, виолетово, огнено червено, цикламено, оранжево, тъмночервено, лавандулово синьо, жълто, керемидено червено… Литургическите одежди се открояват и с богата орнаментика, позлата, бродерии и щампи, което също не беше пропуснато в колекцията на „Долче и Габана“. Тя беше съчетание на мода, изкуство, църковност и история, коментираха модните експерти.

„Голямото турне“ на „Долче и Габана“ в Рим приключи на 16 юли със специално парти, организирано сред декорите на филмовото студио „Чинечита“ в покрайнините на столицата и вдъхновено отново от древноримската история.

Още преди началото на тази поредица от събития, превърнали Рим за пет вечери в столицата на висшата мода,  властите на столицата припомниха, че модната къща „Долче и Габана“ ще спонсорира проекти, свързани със специалното осветление на Римския форум и с реставрацията на някои от елементите на „Кастел Сант’Анджело“, които ще бъдат финализирани през 2029 г., припомня „Рома Тудей“.

За онези, които са пропуснали този низ от събития, свързани с прочутата италианска модна къща, все още има шанс да се докоснат до нейното модно изкуство по време на посещение в Рим. От 14 май до 13 август в Двореца на експозициите в Рим на булевард „Национале“ се провежда изложбата, озаглавена „От сърцето до ръцете“, посветена на творчеството на „Долче и Габана“. Това е пътуващо изложение, което вече беше представено в традиционните столици на модата Милано и Париж и което отдава почит на творческата история на тандема Доменико Долче и Стефано Габана. Изложбата може да се посети всеки ден - от понеделник до сряда от 10 до 19 ч., а от четвъртък до събота от 10 до 21,30 ч. Цената на билета е 19 евро.

Куратор на експозицията е родената във Франция Флоранс  Мюлер, специалистка по историята на модата. Експозицията е ретроспекция на творенията в областта на висшата мода за жени и мъже и на висшата бижутерия на „Долче и Габана“. Тя отдава почит на онова, което откроява творчеството на италианския тандем – а именно способността им да обединят въображението на модния творец с уменията на занаятчиите, специализирали се в различни области и представляващи най-изключителните постижения на италианските занаяти, разказа Мюлер. Експозицията е и интроспекция на всички колекции на „Долче и Габана“, представени обичайно под формата на ревюта-имерсивни спектакли насред специфичната архитектура на различни италиански населени места – Таормина, Венеция, Милано, Капри, Портофино, Неапол, Палермо, Комо, Агридженто, Сиракуза, Алберобело, Флоренция.

Изложбата е подредена в общо 13 зали. Всяка една от тях се откроява със специфичен декор, съчетан със специфично озвучаване и пропит с ароматите на парфюмите на „Долче и Габана“. Една от залите е превърната например в сицилианска стая, в която изобилстват ярките, наситени с живот цветове на сицилианските керамични изделия, тъкани и традиционни сицилиански каруци. Друга зала е вдъхновена от самобитността на традиционните одежди на остров Сардиния, напомнящи много на балкански носии и ритуални костюми. Трета зала превръща модата в религия и в божествен култ. Четвърта зала представя модата като изкуство, достойно да съперничи на белите мраморни барокови декори. Пета зала потапя посетителя в духа на оперите на Верди, Белини, Росини, Пучини и Маскани. Шеста зала показва, че благодарение на модата жените могат да се превърнат в кралици. А седма зала показва, че модата може дори да накара жените и мъжете да се почувстват като божества. Осма зала е посветена на странната симбиоза между крехкото стъкларско изкуство и модата. Девета зала отпраща посетителя насред декора на култовия филм „Гепардът“ на Лукино Висконти, спечелил наградата „Златна палма“ на кинофестивала в Кан през 1963 г. Десета зала въвлича посетителя в звуково-светлинно шоу, което показва как изкуството и архитектурата вдъхновяват модата. Единадесета зала приканва посетителя да влезе в ателието на модните дизайнери. В дванадесета зала пък се прожектира документален филм за „Долче и Габана“, който е дело на италианския режисьор Джузепе Торнаторе и е озаглавен „Посветеност“. А още в първата зала на изложбата върху пирамидална структура са подредени емблематични тоалети от различни колекции от висша мода на двамата италиански модни майстори.

Експозицията е организирана в сътрудничество с римската община. Според кмета на Рим Роберто Гуалтиери тя показва, че „Долче и Габана“ имат много общо с духа на Рим  - и творбите на италианския дизейнерски тандем, и Рим са успешна амалгама от традиции и иновации, а самата изложба е и химн на креативността. Според Масимилиано Смерилио, общински съветник, отговарящ за изкуствата в римската община, изложбата показва, че творчеството на „Долче и Габана“, съчетаващо изкуство, въображение, техника и занаятчийски традиции, улавя до съвършенство нюансите на душата на Италия и в частност и на Рим с неговото многопластие и многообразие от ликове и култури и подчертава, че Италия и в частност Рим са диалог на съвременността с паметта.

Модната къща „Долче и Габана“, която отдава почит на всичко италианско, получи своеобразно признание и от италианския премиер Джорджа Мелони, привърженик на идеята за популяризиране зад граница на всичко „произведено в Италия“. Миналата година Мелони покани модната къща да бъде сред участниците на италиано-китайски бизнес форум, проведен в рамките на нейната първа официална визита в Китай, припомня Ройтерс.

От политически и религиозни форуми на върха до история и архитектура, от внушителните пейзажи до разноликото изкуство и занаятчийство, в чиито традиции се вписва и „Долче и Габана“ – Рим е магнит за разнородни сегменти от посетители и е все повече илюстрация на схващането, че чрез диверсификация на офертите в тази насока интересът към един град може само да нарасне, от което печели и месната икономика. На свой ред този икономически модел може да послужи и за пример за други столици.

/ГГ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 04:23 на 20.07.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация