ЕП ще гласува наказанията за тежки пътни нарушения да действат в цялата Общност

site.btaЕвродепутатът Петър Витанов за БТА: Безнаказаността на пътя е съществен проблем, който трябва да решим законодателно в ЕС

Евродепутатът Петър Витанов за БТА: Безнаказаността на пътя е съществен проблем, който трябва да решим законодателно в ЕС
Евродепутатът Петър Витанов за БТА: Безнаказаността на пътя е съществен проблем, който трябва да решим законодателно в ЕС
Снимка: Пресофис на Петър Витанов

Евродепутатите обсъждат санкции при тежки нарушения на пътя, които да се прилагат по сходен начин в целия Европейски съюз. Днес Европейският парламент ще гласува на първо четене проектоправилата, които целят да се прекрати безнаказаността на опасните водачи, които не пребивават в страната, където е наложено наказанието, и да подобрят пътната безопасност. 

Българският евродепутат от Групата на социалистите и демократите Петър Витанов е докладчик по предложението за директива на Европейския парламент и на Съвета относно действието в целия Съюз на определени решения, засягащи правото на управление.

Законодателството

"Тази директива е част от пакета от три закона, свързани с повишаването на пътната безопасност - проблем, който е идентифициран като много сериозен в Европа и особено в страни като България и Румъния, където равнищата на пътнотранспортни произшествия са два пъти по-високи, отколкото средноевропейските", каза Петър Витанов в интервю за БТА.

По думите му единият от тези закони засяга промени в правилата на издаване на свидетелствата за управление на моторни превозни средства (МПС), другият - подобряване на сътрудничеството между държавите в областта на тежките пътнотранспортни произшествия. Третият, моят законодателен файл, е свързан с това, когато книжка на водач бъде отнета за едно от четирите сериозни нарушения в държава, в която тази книжка не е регистрирана, това да има ефект на територията на целия ЕС, обясни той.

Така, ако български шофьор например направи тежко нарушение в Германия и свидетелството му е отнето там, това да бъде валидно за територията на останалите страни членки.

Каква е ситуацията сега?

Около 20 процента от нарушенията се правят от чуждестранни шофьори в дадена страна, те остават ненаказани, тъй като няма механизъм, по който тази информация да бъде изпратена, получена и да бъдат взети мерки, посочи евродепутатът и допълни, че в момента има само някои двустранни споразумения.

По думите му целта е правилата да станат сходни, да се намали броят на пътнотранспортните произшествия, да се въздаде някаква справедливост и да има наказания за тежки катастрофи на пътя.

За кои сериозни нарушения става дума?

Превишаване на скоростта с над 50 км/ч, шофиране след употреба на алкохол, на наркотици, причиняване на телесна повреда или смърт на пътя. Тези нарушения предвиждат отнемане на книжката в почти всички страни членки. Целта е доколкото може наказанията да се унифицират, защото това не винаги е възможно, каза Петър Витанов. 

Проблем е, защото много хора не плащат глоби, правят тежки нарушения в друга страна, прибират се и продължават да шофират, коментира той. 

Петър Витанов каза още, че към момента няма как да бъдат уеднаквени санкциите в страните членки, това е национална компетенция и всяка държава преценява какви да бъдат те. "Но може да има едно съгласуване и наказанието да бъде съобразено, доколкото е възможно, защото някои държави предвиждат например за един вид нарушение период без книжка от 6 месеца до 2 години. Така тези наказания не могат да бъдат съизмерими с държавата, в която е извършено нарушението", посочи Витанов.

На следващо място е насърчаване на използването на информационната система, която извършва обмена между различните държави. Третата промяна, която правим от първоначалното предложение, са времевите рамки, в които дадено нарушение се идентифицира, изпращат се данни на страната по регистрация, информира се нарушителят в тази страна, отнема се свидетелството му за управление и т.н. Това дава допълнителна възможност на водачите да се ползват от своето право на юридическа защита, посочи той.

Въвели сме и нещо допълнително, което срещна широка подкрепа - превишаване на скоростта с 30 км/ч в урбанизирани зони също да попада в обхвата на тези сериозни нарушения, не с 50 км/ч, а с 30, защото знаете, че най-много пътнотранспортни произшествия стават в градовете, предвид броя на хората там, каза още евродепутатът.

Подкрепата в Европарламента

Смятам, че тези промени намериха подкрепа във всички колеги от различните политически семейства, всички компромиси бяха приети и този закон би следвало да бъде приет в ЕП, каза Витанов.

Той уточни, че е важно да бъде одобрен на първо четене в парламента, което означава, че ако не този, то в следващия мандат процесът по приемането му ще бъде довършен.

Голямата цел на това законодателство е намаляване на безразсъдното шофиране, което води до толкова много жертви на територията на ЕС, допълни той. 

Как стои България в ЕС по отношение на санкциите

Проблемът не е в строгостта на санкциите. Има разнородни наказания за едни и същи нарушения. В някои държави за едно от тях не се отнема книжка, в други се отнема за 2 години. В някои глобата е изключително висока, в други - не. България не е страната с най-ниски наказания за подобен тип нарушения, изтъкна евродепутатът. Според Петър Витанов проблемът у нас е комплексен.

Част от него е лошата инфраструктура - тя не съответства на тази в останалите страни членки, понеже сме по-бедни, караме по-стари автомобили с малко защити и това също не е за пренебрегване. Автопаркът ни е два пъти по-стар, отколкото средноевропейският. Той е средно на 19,5 години при средна възраст на колите в Европа 10 години. Тоест по-старият автомобил разполага с по-малко защити, изтъкна евродепутатът. По думите му налице е и проблемът с корупцията по пътищата, както и с липсата на справедливост - санкциите на пътя много често отпадат по-късно по една или друга причина.

Според него този набор от причини води до това, България да има изключително висок брой пътнотранспортни произшествия и жертви на пътя, несъизмерим с останалите европейски държави.

Около 40 процента от глобите за нарушения на пътя в други страни не могат да бъдат събрани поради липса на общо законодателство. Има държави, които санкционират, чак когато виновният водач влезе втори път в съответната страна, някъде може да я напусне, без да си е платил глобата, а другаде - не. Различни са правилата, но безнаказаността е съществен проблем и с два от тези три закона ние го решаваме, акцентира Петър Витанов.

/ЕС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 11:08 на 29.04.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация