site.btaМитрополит Иларион: Решението да се превърне храмът Света София в джамия е удар за цялото световно Православие
Решението, взето от турските власти на 10 юли за лишаване на храмът Света София от статут на музей и превръщането му в джамия, беше коментирано в интервю за телевизионния канал“ Русия 24“ от председателя на Департамента за външни църковни отношения на Московската патриаршия, Волоколамският митрополит Иларион.
– Беше ли очаквано решението на турския държавен съвет за статута на Света София?
– Очакваше се, защото многократно се обявяваше. Но все пак до последния момент се надявахме турските власти да преразгледат това подготвено решение и с голямо съжаление и с голяма болка възприемаме, че то е прието днес.
Това е удар за световното православие, тъй като за всички православни християни по света църквата Света София е същият символ, както за католиците е катедралата "Свети Петър" в Рим. Този храм е построен през VI век и е посветен на Христос Спасител, а за нас той остава храм, посветен на Спасителя. И така съжаляваме за взетото днес решение.
– Мислите ли, че това решение може да повлияе на отношенията на Турция с християнския свят?
– Мисля, че взетото решение със сигурност ще се отрази на връзката на тази страна с християнския свят, защото неведнъж, дори в последните дни, чувахме гласовете на християнски лидери, които призоваха турските власти да спрат. Имаше изявление на Негово Светейшество Патриарх Московски и цяла Русия Кирил, който припомни колко значим е този храм за Руската православна църква. Именно докато посещавали божествената служба в Света София, посланиците на княз Владимир почувствали, че не знаят къде се намират - на небето или на земята. Връщайки се в Киев, те разказали за видяното и чутото на княз Владимир – и така, по този начин историческият избор, направен от Владимир, е бил пряко свързан с неговите посланици, посетили тогава храмът „Света София“.
Можем да кажем, че приемането на Русия от християнството, предопредело цялата му история, има връзка точно и конкретно с този храм и той е важен символ за нас.
Фрагменти от древни мозайки все още по чудо са запазени в „Света София“ и, разбира се, много хора се питат какво ще се случи с тях? Както знаете, когато този храм за първи път е бил превърнат в джамия, повечето от мозаечните изображения са били съборени с чукове и само малка част от тях е била запазена под мазилка. И така, какво ще се случи с тези мозайки - те ще бъдат съборени, ще бъдат намазани с мазилка или по някакъв начин ще бъдат скрити от очите на онези мюсюлмани, които ще се молят на това място? Тези и много други въпроси се задават от православните християни по света.
– Според вас ще бъде ли възможно да се поддържа някакъв компромис със статута на Света София в създалата се ситуация? Може би е възможно да се постигне съгласие, музеят да бъде запазен, а в определени дни да бъде възможно да се извършват служби като в джамия?
– Турските власти направиха всичко, за да покажат, че не искат да правят компромиси, не искат да слушат гласовете, които се чуват отвън. Многократно е заявявано, че статутът на „Света София“ е вътрешен въпрос на Турция и страната сама решава какво да прави с този храм. Следователно вече е очевидно, че Турция не искаше да прави компромиси, не искаше да чуе гласовете на християнски лидери и политически дейци, които призоваха да не предприемат тази стъпка. Както знаете, след изявлението на Негово Светейшество патриарх Кирил, Държавната дума на Руската федерация направи апел, който също беше игнорирана.
Сега в някои близки до църковните средства за масово осведомяване в Украйна и в Русия предполагат, че чрез това решение на турските власти Бог наказва патриарх Вартоломей за разцепването и разкола на световното православие. Не мога да се съглася с това твърдение по никакъв начин, защото ударът беше нанесен не на патриарх Вартоломей и не на Константинополската църква, а на цялото световно православие и цялото християнство.
– Така и не стана напълно ясно какво е причинило упоритостта на турските власти, които отказват да чуят какво казват по света?
– Тук вероятно трябва да се спомене, че в Турция има радикален ислямизъм, който има все по-значително влияние върху политиката на тази държава. Когато през 1934 г. Мустафа Кемал Ататюрк взема решение за музейния статут на храмът „Света София“, целта му бе да превърне Турция в светска държава, символ на която е именно музейният статут на „Света София“. Днешното решение безспорно е взето под влиянието на радикални ислямисти, които набират сила в съвременна Турция. Считам, че не бива да влизаме в дискусията по отношение на вътрешното положение в тази страна, обаче е очевидно, че днешното решение ще се отрази негативно както върху отношението на нашия народ към турския народ, така и междурелигиозните отношения.
– Ще започне ли Руската Православна Църква дискусия по този въпрос с всички Поместни православни църкви, както и с турските власти?
– Мисля, че изявлението, направено от Негово Светейшество Патриарх Кирил, говори доста красноречиво за позицията на Руската православна църква.
От няколко години водихме диалог с Департамента по религиозните въпроси на Турция, а именно Държавният съвет на Турската република прехвърли „Света София“ на властта на тази институция. Разбира се, ще повдигнем въпросите, които имаме в диалог с турския орган по вероизповеданията, но съдейки по атмосферата, в която е взето днешното решение и се е подготвяло, съдейки по изявленията, направени едновременно, турските власти не са готови за диалог и не са персонализирани.
Разбира се, ще продължим опитите да върнем храма „Света София“ в статуса, в който се намираше през последните десетилетия. В по-голяма или по-малка степен този неутрален статус подхождаше на всички като един вид компромис, а фактът, че компромисът сега е нарушен, се възприема като връщане към Средновековието, като напомняне за бедствията, които православните народи преживяха под турска власт.
Повтарям още веднъж: в православния и християнския свят като цяло това решение на турските власти се приема с голяма скръб.
– Ситуацията с храмът "Света София" е разбира се, религиозен въпрос, но се създава определено впечатление, че въпросът е и политически?
– Това очевидно е политически въпрос, защото това е решение на турските власти, което е фокусирано предимно върху населението на Турция. Но е тъжно, че позициите на други държави и мненията на политическите лидери бяха игнорирани, че това решение нанесе рана на християно-мюсюлманските отношения, което отново предизвиква голяма загриженост за бъдещето на хлама „Света София“. Знаем, че всякакви изображения са забранени в джамиите - тогава е логично да си зададем въпроса – а какво ще се случи с безценните мозайки, които са се запазили там? Те изобразяват Господ Исус Христос, Пресветата Богородица, Йоан Кръстител, в допълнение има изображения на някои представители на византийската история. Къде отива всичко това? Ще продължи ли достъпът до тези мозайки, ще бъдат ли отворени за посетители? Ще оцелеят ли изобщо?
„Света София“ за нас остава и ще остане храм. А фактът, че отново е превърнат в джамия, е много тъжно събитие.
Руска Православна Църква, София
/ПП/
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина