site.btaТауадрос Втори е ръкоположен за патриарх на Коптската църква на 18 ноември 2012 г. в Кайро, Египет

Тауадрос Втори е ръкоположен за патриарх на Коптската църква на 18 ноември 2012 г. в Кайро, Египет
Тауадрос Втори е ръкоположен за патриарх на Коптската църква на 18 ноември 2012 г. в Кайро, Египет
Изборът на новия патриарх на Коптската православна църква Тауадрос Втори през 2012 г. Снимка АП, фотограф: Насър Насър

Тауадрос Втори е ръкоположен за патриарх на Коптската църква на 18 ноември 2012 г. в Кайро, Египет. Колегия от близо 2500 коптски духовници и светски личности гласува в катедралата "Св. Марк" в Кайро за нов патриарх, след като на 17 март 2012 г. умира патриарх Шенуда Трети на 88-годишна възраст. За поста се състезават петима кандидати - двама епископи и трима монаси. Избрани са трима финалисти, чиито имена са записани върху парчета хартия, които са затворени в кутия, съгласно процедурата от 1957 г. На 4 ноември 2012 г. момче със завързани очи изтегля от кутията името на 60-годишния епископ Тауардос, който става 118-ият "Папа на Александрия, Патриарх на цяла Африка и на седалището на свети Марк".

БТА пише:

Тауадрос Втори бе интронизиран за патриарх на Коптската православна църква в Египет 

Кайро, 18 ноември 2012 г. /БТА/ Тауадрос Втори, новият патриарх на Коптската православна църква в Египет - най-голямата християнска общност в Близкия изток, бе интронизиран тази сутрин в катедралата "Св. Марк" в Кайро, предаде Франс прес.
Религиозната церемония се състоя в присъствието на египетския премиер Хишам Кандил. Шейсетгодишният Тауадрос бе обявен за "папа на Александрия, патриарх на цяла Африка и на престола на Свети Марк".
Президентът ислямист Мохамед Морси, също поканен на събитието, заяви вчера, че ще изпрати представител.
118-ят патриарх на египетските копти наследява трона от Шенуда Трети след четири десетилетия начело на тази общност, включваща 6 до 10 на сто от 83-милионното население на страната. 
Тауадрос бе възведен в сан от епископ Пахомий, който временно изпълняваше задълженията на патриарх.
Новият глава на коптската църква в Египет бе избран на 4 ноември сред трима кандидати на духовна церемония, в която дете с превързани очи изтегли името му от кристален потир.
Сред християните в Египет цари атмосфера на безпокойство с оглед възхода на политическия ислям в страната, която избра през юни за президент следовник на "Мюсюлманските братя", отбелязва АФП.  
   

Названието копти е съкращение от гръцкото египтос и идва от арабите, които завладели Египет през 639 – 642 г. и така наричали местното население на страната. Коптите са последователи на монофизитската доктрина, която изповядва само божествената природа на Исус Христос и отрича човешката му природа. Тази християнска общност съществува в Египет от 40 година след Христа, когато е създадена от свети Марк и е наследник на Александрийската патриаршия.  Повечето копти спадат към Коптската православна църква, а по-малката част (около сто хиляди) образуват Коптската католическа църква.

По-рано същата година БТА съобщава  за кончината предишния патриарх Шенуда:

Патриархът на коптската църква в Египет почина на 88-годишна възраст

Кайро, 17 март 2012 г./БТА/ Главата на коптската църква в Египет, патриарх Шенуда Трети почина на 88-годишна възраст, предадоха световните агенции, като се позоваха на интернет сайта "Ал Ахрам".
В последно време здравето на патриарха беше влошено. Неведнъж той се лекуваше в САЩ.
Преди броени дни обаче патриаршията обяви, че здравето му се е подобрило и той ще ръководи неделна литургия.
Причините за кончината на Шенуда Трети не се съобщават.

***

Трима души загинаха в катедрала в Кайро, където вярващи отдаваха последна почит на покойния патриарх на коптската църква

Кайро, 18 март 2012 г./БТА/ Трима души загинаха днес в Кайро от задушаване, докато отдаваха последна почит на покойния патриарх на Коптската православна църква Шенуда Трети, съобщиха Асошиейтед прес.
Нещастието е станало в катедралата, където беше изложено балсамираното тяло на патриарха, който почина вчера на 88 години. Десетки хиляди вярващи дойдоха да отдадат последна почит на Шенуда Трети, който в продължение на 40 години беше начело на една от най-древните църкви в света, основана от Св. Марко през първи век.

На 20 март 2012 г. БТА публикува обширен материал, посвете на коптите, на Владислав Гулевич от електронното издание "Фонд за стратегическа култура"

Смъртта на Шенуда Трети и бъдещето на коптите в Египет 

Коптите - потомци на древните египтяни и преки наследници на културата на египетските фараони, са днес близо 9 на сто от населението на Египет. Точният им брой не се знае; предполага се, че коптите са около 6 милиона души. Може и повече, но властите в Египет - предимно мюсюлманска страна (поради завоюването й от арабите през 7-и век), не се вълнуват от въпроса. Още към половин милион копти има в Етиопия. Коптската диаспора наброява близо един милион души, 100 хиляди от които живеят в Съединените щати и Канада.
Повечето копти спадат към Коптската православна църква, а по-малката част (около сто хиляди) образуват Коптската католическа църква. Коптите винаги са били ревностни привърженици на християнството независимо от твърдия натиск на мюсюлманското им обкръжение. Те на практика не са представени във висшите ешелони на египетската власт. Единственият политик със световно име от коптски произход бе шестият генерален секретар на ООН Бутрос Гали (Бутрос е арабски вариант на името Петър).

В икономическия сектор коптите постигат по-съществени успехи, което е допълнителен повод за нападки срещу тях. Още повече, че коптите по традиция заемат икономически ниши, "неприлични" за мюсюлманите. Държат например преработката на сметта в столицата, където е изникнал вече цял коптски квартал - Градът на боклукчиите, с население над 40 000 души. Хранителните отпадъци се използват за отглеждане на свине - мюсюлманите смятат тази дейност за "нечиста", при все че дава доходи, твърде осезаеми за местните стандарти.

Оттеглянето на Хосни Мубарак от президентския пост вдъхна на коптите големи надежди - очакваше се новите власти да приемат закон за молитвените домове, който да облекчи регистрацията на коптски духовни общности и да предвиди наказателна отговорност за религиозна и расова дискриминация. Това обаче не стана. Напротив, вакуумът във властта, последвал "арабската пролет", тласна египетското общество към още по-засилен радикализъм. Така например международното религиозно-политическо сдружение "Мюсюлмански братя" спечели още по-големи симпатии сред местното население с антиправителствените си лозунги, а негови представители събраха 40 процента от гласовете на парламентарните избори през декември 2011 г.

Положението на коптите бе влошено от неотдавнашната смърт на духовния им водач Шенуда Трети - патриарх на Александрия и цяла Африка. Шенуда Трети бе прекарал на този пост над 40 години - от 1971 г., и кончината му просто обезглави Коптската православна църква. Подборът на достоен приемник за покойния патриарх ще е трудна задача с оглед на колосалния му опит, влиянието в църковните среди и енергията, с която бранеше идеята за междуконфесионален диалог с Антиохийската, Българската и Румънската православна църква. Шенуда Трети не отхвърляше и диалога с католиците и Константинопол. 

В дните на тежки изпитания за коптите през 70-те години, когато антикоптски атаки на мюсюлмански радикали за пореден път разтърсиха Египет, Шенуда Трети бе поставен под домашен арест с нареждане на Ануар Садат. Освободен бе чак от Хосни Мубарак, и то цели три години след идването му на власт.

Най-тежки времена за коптската общност бяха 40-те и 50-те години на миналия век. Тогавашната идеологическа криза, съчетана с неспирния натиск от страна на властите и призивите на местните фундаменталисти, накара близо 50 хиляди копти да се отрекат от Христовата вяра и да станат мюсюлмани. Младежите копти демонстрираха все повече пренебрежение към свещенослужителите, изобщо към църковния ред и правила. Защото в идеологическото поле на държавата рязко бяха нахлули принципите на либерализма и светската интерпретация на обществено-политическите процеси.

Навремето коптите успяха "да обърнат хода на времето", да спрат духовното разпадане на общността си, да изчистят църковните ритуали от случайни и чужди елементи, навлезли в богослужебната практика при опитите за протестантски по дух реформи в коптските църковни служби. През четирийсетгодишния период след кризата моралният авторитет на православния коптски клир значително нарасна и днес рядко се случва етнически копти да преминат в исляма. Огромна заслуга за това има Шенуда Трети, човек с  изострен усет и стратегическо мислене. Под негово ръководство Коптската православна църква разшири сферата на дейността си, полагайки усилия да не остави коптите извън родината им без духовно обгрижване и наставничество. Коптски храмове бяха открити в САЩ, коптски епархии се появиха в Нова Зеландия, Австралия, Боливия и Бразилия.

Как ще се развият отношенията между коптите и новите египетски власти след кончината на Шенуда Трети? За жалост многомилионната коптска общност в Египет не може да разчита на тих и спокоен живот. Станали заложници в собствената си страна, коптите са обречени на перманентен конфликт с мюсюлманското мнозинство. Нищо че са кореняци египтяни, а не пришълци, нищо че се трудят наравно с другите за благото на родината - останалите ги гледат изпод око. Самият Шенуда Трети, преди да бъде посветен в духовен сан, е участвал като офицер от резерва в арабско-израелската война от 1948-1949 г., но това съвсем не е направило държавата по-благосклонна към собствените й граждани от коптски произход.

Коптската емиграция от страната нараства. От март 2011 г. досега над 93 хиляди копти са се изселили от Египет - предимно в САЩ, Австралия и Канада. Официален Кайро насърчава коптската емиграция, за да се отърве от "нежелателни елементи". През 18-и век например, когато в Египет нахлули войските на Наполеон, ислямските управници се канели да ликвидират всички християни в страната като потенциални съюзници на французите. За щастие не стигнали дотам. И днес обаче, през 21-и век, виждаме периодични антихристиянски погроми с човешки жертви и опожаряване на църкви - такъв е печалният психологически пейзаж на отношенията между копти и мюсюлмани. При това официалните медии подкрепят радикално настроената ислямска младеж, също както по времето на "арабската пролет", когато избухнаха поредните погроми срещу християните.      

/ГИ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 21:52 на 04.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация