site.btaЕдно медийно грамотно общество трябва да знае как да отстоява правата си, каза председателят на СЕМ Соня Момчилова

Едно медийно грамотно общество трябва да знае как да отстоява правата си, каза председателят на СЕМ Соня Момчилова
Едно медийно грамотно общество трябва да знае как да отстоява правата си, каза председателят на СЕМ Соня Момчилова
Снимка: Владимир Шоков/БТА (архив)

Едно медийно грамотно общество трябва да знае как да отстоява правата си, а медиите - да бъдат държани отговорни за това те да не бъдат по никакъв начин нарушавани. Това каза председателят на Съвета за електронни медии (СЕМ) Соня Момчилова по време на кръгла маса на тема „Медийна грамотност“.

По думите ѝ най-големият проблем, който споделят други регулатори от Европейския съюз и не само, е, че резултатът от усилията за повишаване на медийната грамотност е много трудно измерим.

Габриела Наплатанова, член на СЕМ, цитира материали на ЮНЕСКО за медийната грамотност, според които основен приоритет в тези усилия е етичната журналистика. Тя трябва да цени прозрачността, отговорността и е съществен елемент от арсенала в битката за защита на фактите и истината в епохата на информационния безпорядък, каза Наплатанова.

Според Симона Велева, член на медийния регулатор, трябва да има издадена заповед от министъра на културата, след която да се започне работа по национална стратегия с ясно разписани мерки. Тя разказа, че СЕМ е възложил социологическо проучване, фокусирано върху деца на възраст до 18 години. То е свързано с въпросите откъде те черпят информация, какъв тип информация ползват, колко време на ден прекарват върху малки и големи устройства, дали гледат телевизия за фон. „Това ще ни даде една добра картина, върху която да изработим определен инструментариум и да изградим тази национална стратегия“, каза Велева. Тя допълни, че СЕМ има решение, с което членовете изразяват готовността си да се включат в дните на медийна грамотност през 2024 г. като институционален партньор.

Според Пролет Велкова, член на регулатора, е необходимо да има кампания за присъствие на темата „Медийна грамотност“ в медиите – обществените и търговските медии, сайтове, радиостанции, телевизии.

„Цялото министерство сме взели много присърце темата и много сериозно работим по нея. Всичко това е подготовка, защото досега са свършени доста неща на различни места, доста хаотично. Сега желанието ни е да подредим къщата на медийната грамотност и да започнем по най-добрия начин“, коментира Ирина Иванчева от Министерството на културата. По думите ѝ очакванията са, че до 10 декември ще бъде издадена заповед от страна на културния министър Кръстю Кръстев за съставянето на консултативен съвет за медийна грамотност.

„Отблизо започваме да работим с Министерството на културата по тази тема. Радваме се, че сме въвлечени в този диалог. И дори правим предложение, макар все още да е неформално, да съпредседателстваме, ако може, консултативния съвет за медийна грамотност“, посочи заместник-министърът на образованието и науката Наталия Митева. Тя съобщи, че през следващата година Министерството на образованието и науката (МОН) започва редица изследвания за дигиталните умения. 

„В момента разработваме насоки за използване на изкуствения интелект в образователната система, чиято първа версия ще бъде налична следващия месец. Стартираме и работна група по дигитализация на образованието, която е с широко обществено присъствие, която трябва да одобри тези насоки. Успоредно започваме работа и по други, които са за дозиране на технологиите спрямо възрастта и развитието на учениците“, каза още Наталия Митева.

В кръглата маса се включиха още проф. Нели Огнянова, Надя Обретенова и Мариела Драголова от БНТ, представители на неправителствени организации и др.

/ХТ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 06:42 на 19.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация