site.btaКартина на Густав Климт е „специален гост“ в музея „Белведере“

Картина на Густав Климт е „специален гост“ в музея „Белведере“
Картина на Густав Климт е „специален гост“ в музея „Белведере“
Густав Климт. Аделе Блох-Бауер II, 1912-13, Частна колекция. courtesy of HomeArt, Фото Йоханес Щол / Белведере, Виена/© Права върху снимката, Виена 2023

Австрийската галерия „Белведере“ се радва на „специален гост“ – до средата на февруари ще бъде изложен  шедьовърът „Аделе Блох-Бауер II“, едно от най-известните произведения на Густав Климт.

Картината, създадена в годините 1912 – 1913 г., е отдадена назаем от семейство Блох-Бауер на музея „Белведере“ през 1919 година и представлява част от семейното наследство, за което в края на миналия век се разгоря международен спор между живеещите в САЩ наследници на Блох-Бауер и Република Австрия. Мария Алтман, последната жива племенница на фамилията, спечели процеса и през 2006 година произведенията на изкуството бяха реституирани. Сред тях се намираха две изключителни платна на Густав Климт, портретите „Аделе Блох-Бауер I“, известна като „Златната Аделе“ и „Аделе Блох-Бауер II“. Портретите бяха продадени на търг за космически цени – „Златната Аделе“ купи за 135 милиона долара Роналд Лаудер, собственик на империята „Есте Лаудер“ и я изложи в своята Нова галерия в Ню Йорк, а „Аделе Блох-Бауер II“  бе продадена на телевизионната водеща Опра Уинфри, която, от своя страна, я препродаде през 2016 година на китайски колекционер за 150 милиона долара.

След тази обиколка около света сега портретът „Аделе Блох-Бауер II“ се завърна отново в „Белведере“ за да бъде реставриран от специалистите на музея. „Чрез много внимателно и прецизно почистване на повърхността на картината беше отстранен сивият воал, който я покриваше и ясните розови, зелени и сини тонове изгряха отново“, разказва Щефани Ян, ръководителка на отдела за реставрации.

С помощта на нови изследователски средства за първи път бе възможно да се надникне под повърхността на картината и да се получат нови знания за процеса на създаването й. Рентгенови снимки и рефлектографии с инфрачервена светлина са показали на специалистите нова, първоначална композиция. В тази версия Аделе стои на овален килим и е по-близо до зрителя, роклята й е много по-обемна. Под огърлицата шията й е свободна, шапката с пера заема цялата ширина на картината.

Произведението е първият едроформатен поръчан портрет, който Густав Климт изпълнява в своя нов модерен стил от късния период на творчеството си. За разлика от първия портрет – „Златната Аделе“, създаден пет години преди това, художникът пресъздава изправената фронтално Аделе Блох-Бауер като силна жена със самочувствие. На пръв поглед сякаш художникът я извайва с виртуозна сигурност. Но новите изследвания показват, че Климт е преработил основно своето произведение, че е творил интензивно, за да постигне оптималните форми, допълва кураторът на „Белведере“ Маркус Фелингер. В специално благодарствено писмо директорката на музея Стела Ролиг се е обърнала към собствениците на произведението, които са дали съгласието си картината да бъде изложена в  музея.

Като специализиран център за изследване творчеството на Густав Климт „Белведере“ извършва технологични анализи на произведения на изкуството, които дават възможност за интересен нов поглед върху процеса на създаване на картините. „Аделе Блох-Бауер II“ е четвъртото изследвано произведение на Климт, което не е част от колекцията на „Белведере“.

(Снимката може да бъде използвана само като илюстрация към тази новина.)

/РБ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 14:18 на 17.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация