Владимир Иванов, председател на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата, в интервю за БТА:

site.btaЦелта на "Достъпно за вас" е да стимулира конкуренцията с повече информация и по-висока степен на доверие

Целта на "Достъпно за вас" е да стимулира конкуренцията с повече информация и по-висока степен на доверие
Целта на "Достъпно за вас" е да стимулира конкуренцията с повече информация и по-висока степен на доверие
Снимка: Владимир Шоков/БТА, архив

По-добри цени за потребителите на около 50 основни хранителни продукта, които да са формирани на пазарен принцип - инициативата "Достъпно за вас" на Министерството на икономиката е във фокуса на общественото внимание като нова мярка за справяне с поскъпването. От пролетта насам действа платформата foodprice.bg, която служебното правителство въведе с ежеседмична информация за цените на стоки от малката потребителска кошница по цялата верига на доставките с възможност за сравнение със същите продукти в няколко страни от Европейския съюз. 

Има ли прилики между тях и къде са различията?

"Общото между двете е стремежът към по-висока степен на информираност на гражданина, но "Достъпно за вас" има за цел да повиши конкурентното ниво с оглед на това да направи по-прозрачно взаимодействието между търсене и предлагане", коментира в интервю за БТА председателят на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата Владимир Иванов.

По думите му целта е най-вече да се поеме доброволно ангажимент от двете страни в търсенето и предлагането, с посредничеството на държавата, за абсолютно прозрачно взаимодействие и спазване на добри търговски практики. По-косвената цел е да се повиши и степента на потребителското доверие. 

"В никакъв случай няма да допуснем действия, които да провокират или да предопределят някакви нарушения, напротив, целта е да стимулираме конкуренцията с повече информация и по-висока степен на доверие, не да влияем на пазара по административен или друг начин", увери той. 

Владимир Иванов посочи, че колкото по-прозрачно протича взаимодействието и разходите за логистика са по-малко, колкото повече се плащат данъци и е по-чист документооборотът, толкова по-добри са ефектите за обществото и с по-малко се постига по-голям ефект. 

Следва пълният текст на интервюто:

- Нова инициатива, свързана с цените на храните - "Достъпно за вас", е на вниманието на обществото, а от пролетта насам действа платформата foodprice.bg, която следи цените на основни хранителни продукти и в която подавате информация. Има ли прилики и къде е разликата между двете?

- Общото между двете е стремежът към по-висока степен на информираност на гражданина, но иначе новата инициатива на Министерството на икономиката е доста различна. "Достъпно за вас" изцяло има за цел да повиши конкурентното ниво с оглед на това да направи по-прозрачно взаимодействието между търсене и предлагане, и най-вече да се поеме доброволно ангажимент от двете страни в търсенето и предлагането, с посредничеството на държавата, за абсолютно прозрачно взаимодействие и спазване на добри търговски практики.

Едната мярка цели висока степен на информираност, а другата - и по-прозрачно взаимодействие между пазарните играчи. Целта на инициативата "Достъпно за вас" е да бъдат постигнати по-добри цени за българските потребители, формирани на пазарен принцип. Фокусът й е около 50 продукта от малката потребителска кошница. Тя е на принципа на доброволното партньорство в синхрон между държавата и бизнеса. Идеята е да постигне трайно ниски цени на продукти от първа необходимост.

Платформата foodprice работи, подаваме информация само за търговията на едро. Имаме отделно наша информационна система, която има достъпен излаз към всички граждани, от които се отчита голям интерес. Интерес има и от общините, които използват тази информация за обявяване на обществени поръчки.

- Информационният портал работи от няколко месеца, постига ли целта си според Вас? Какво е нужно още да се надгради?

- Нужно е по-добро взаимодействие между институциите, органите на Националната агенция за приходите (НАП) и Митниците. Платформата имаше за цел освен да информира гражданите, да дава и достатъчно информация на държавни контролни органи как протичат процесите и там, където има изкривяване на пазара по една или друга непазарна причина, да се анализира и да се предприемат мерки, включително законодателни, за да се коригират тези въздействия. Не е лесно да се изгражда всеобхватна инфомационна система, смените на правителства в последните две години имаха негативно влияние, тъй като се изискват доста сериозни усилия и последователност, което забави процеса.

Целта му обаче е аналитична, докато новата мярка се стреми към бързо въздействие върху пазара и то по доброволен начин, с оглед по-висока степен на прозрачност.

Колкото повече системата се осветлява, толкова по-добре протичат взаимодействията - и от конкурентна гледна точка, и от гледна точка на повишаване на потребителската култура. Колкото по-информирани влизаме в пазарното взаимодействие, колкото повече изискваме от него, колкото повече виждаме как протича то, толкова по-добре. Нарочно се дава цялата информация на сайта на Министерството на икономиката, за да може държавата да е като гарант, като връзка между търсене и предлагане, и като повече и по-висока степен на доверие. Така лесно и достъпно всеки би могъл да види, да сравни потребителски кошници на едро и на дребно, да погледне какви са осреднените базисни стойности и да направи своята сметка.

Голямата цел е да мотивираме едно доста информирано поведение у потребителя и в същото време отсрещната страна да бъде в доброволно поет ангажимент да спазва добри търговски практики. Един търговец, доброволно решил да спазва дадени ангажименти публично и масово, не би поел репутационен риск, който в търговията е много опасен.

Ценообразуването естествено става на база икономически параметри, а не на база на някакъв натиск или достигане на свръхниска цена, каквото впечатление се създаде в обществото. Естествено, когато търсенето е по-информирано, то ще окаже своя натиск, но търсенето и предлагането ще се съберат там, където е справедливата цена, която е плод на едно чисто пазарно взаимодействие на светло.

- Много често има неразбиране как се формират цените, смятате ли, че процесът ще се осветли и доверието ще се повиши с "Достъпно за вас"?

- Да се повиши степента на доверие е другата цел, която е по-косвена.

Степента на доверие в пазара е нещо много важно. Имаме свободни пазарни отношения в последните 30 години, далеч сме още от показателя на развитите страни, където доверието е на много високо ниво като пазарно взаимодействие.

Мярката се предвижда за определен период от време, но ако даде своите ефекти и помогне за развитие на средата, може да бъде продължена, стига да има добрата воля, защото всичко става доброволно.

- Как ще започне да действа тя предвид възраженията на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) към нея? Могат ли да се изгладят различията в срещите, които се провеждат по темата по инициатива на икономическото министерство?

- В понеделник имаше експертна среща, на която колегите от КЗК споделиха опасенията си. Всичко е уточнено и изчистено като спорни моменти. Мярката е направена точно в полза на защитата на конкуренцията - да обогати и да допълни, да осигури по-доброто спазване на закона.

Информацията ще е "ден след" именно с тази цел, но това е достатъчно за гражданина, който може да си избере на тази база най-подходящия за него търговски субект, от който да пазарува.

Не виждам никакъв проблем "Достъпно за вас" да започне да се прилага. Разбира се, всичко ще се извършва в процес на институционално взаимодействие.

В никакъв случай няма да допуснем действия, които да провокират или да предопределят някакви нарушения, напротив, целта е да стимулираме конкуренцията с повече информация и по-висока степен на доверие, не да влияем на пазара по административен или друг начин. 

- За този период от време на работа на платформата foodprice наблюдавахте ли пазарни изкривявания?

- Каквото и да се говореше по отношение на тази мярка, тя свърши своята работа и от май месец насам нямаме разлики. Ако трендът в търговията на едро е 1 процент изкривяване на кривата, горе-долу същото се мултиплицира и в търговията на дребно, а почти цялата 2022 година имахме обратни тенденции и големи разлики. Държавата следва да даде максимум информация на всички пазарни играчи, тъй като това е в защита на обществения интерес.

- Подобни инициативи като "Достъпно за вас" действат ли в други страни?

- Същата мярка сработи чудесно 9 месеца във Франция, като намесата беше доста по-груба - да се пазят почти нулеви равнища на цените, но търговските вериги го възприеха. Но там търговската етика е на доста високо ниво и зад нея стоят 400-500 години пазарни взаимодействия.

Бизнесът контролира най-добре сам себе си, но без система трудно пазарни играчи ще решат сами да спазват правилата. Страни като Нидерландия, Белгия са успели да постигнат браншово регулиране, което е много по-добре от държавното, но това са държави с много развити търговски системи.

Всичко това също не означава, че крайната печалба ще е по-малка, напротив.

За потребителя по-ниска цена означава повече потребление, а за производителите - повече производство, след като махнем излишното по веригата. 

Колкото по-прозрачно протича взаимодействието и по-малко са разходите за логистика, колкото повече се плащат данъци и е по-чист документооборотът, толкова по-добри са ефектите за обществото и с по-малко се постига по-голям ефект. 

/ЦМ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 01:57 на 09.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация