ОБЗОР

site.btaПрасковата на раздора, за която всички в Италия говорят

Прасковата на раздора, за която всички в Италия говорят
Прасковата на раздора, за която всички в Италия говорят
Илюстративна снимка. БТА/Мехмед Азиз

Една праскова се превърна в повод за много политически и обществени дискусии в Италия в последно време. Или по-точно едно рекламно видео, в което се появява една праскова.

Видеото е поръчано от веригата супермаркети "Еселунга” и имаше премиера на 25 септември. То е дело на базираната в Ню Йорк рекламна агенция "Смол”, основана от двама италианци на име Лука – Лука Лоренцини и Лука Панезе, които са партньори в рекламния бизнес от 2000 г. Въпреки че са кръстили компанията си с име, което в превод от английски означава "малък”, те искат техните рекламни кампании да имат голямо влияние и отзвук. И успяват да го постигнат с клипа, рекламиращ „Еселунга”. В него разведена майка с малката си дъщеря пазаруват в магазин от веригата супермаркети. В даден момент майката изгубва детето си, изпада в паника и започва да го търси из магазина. През това време детето е при щанда с плодовете и взима една праскова. Когато майката го открива там, по лицето й се изписва раздразнение и тя му се скарва, че се е отдалечило от нея. После двете отиват на касата, плащат покупките, в това число и прасковата, която детето е взело, и си тръгват. На път за вкъщи детето седи умислено в колата, докато майка му се опитва да поведе разговор с него. То гледа през прозореца с тъжен поглед как семейства са излезли на разходка с децата си. В следващата сцена детето си играе у дома с майка си и вече е забравило мимолетната тъга. После на домофона се звъни и това е бащата, дошъл да вземе дъщеря си за уикенда. Момиченцето слиза при него, а майката гледа със замислен поглед зад пердето случващото се на улицата. Когато детето сяда в колата, то подава на баща си прасковата, която е взело от магазина на "Еселунга” и му казва: "Това ти го праща мама”. Бащата взима плода с изненада, признава, че обича праскови, поглежда към прозореца на апартамента и добавя, че после ще благодари на майката. Рекламното видео приключва с този детински опит на момиченцето да сдобри родителите си. Посланието на рекламата е: "Вашият магазин за хранителни стоки никога не е просто магазин за хранителни стоки. Ето защо в магазините на "Еселунга” всеки получава най-доброто, защото стоките не са просто стоки и всяка стока по своему е значима, дори една праскова".

Още на първия ден след излъчването й, рекламата се превърна в дискутирана тема в Италия. А редица медии констатираха, че италианците очакват с нетърпение рекламната пауза насред филмите и шоупрограмите, за да могат да изгледат рекламното видео, за което всички говорят.

Рекламата породи обществени дискусии първо за семействата и бедността, за демографската зима, за семействата, в които има проблеми и дори прояви на насилие. Последваха и критики към рекламното видео, че то директно стигматизира разделените родители, предпочели собственото си щастие пред това на децата си.

Точно в този етап от дискусиите в тях се включиха и италиански политици и така рекламата за супермаркета се превърна в повод за политически дебати между десницата и левицата, отбелязва изданието "Темпо”. В социалните мрежи, в баровете, във фитнес залите, в градския транспорт не се дискутира нищо друго освен историята на двамата родители и тяхното момиченце от рекламата, коментира вестникът. Той припомня, че още на втория ден от излъчването на рекламното видео италианският премиер Джорджа Мелони, която е дете на разделени родители, написа в акаунта си във Фейсбук: "Чета, че тази реклама е породила разнородни полемики и критики. Намирам я за много красива и затрогваща”.  Италианският вицепремиер, министър на инфраструктурата и лидер на крайнодясната партия "Лига” Матео Салвини малко след това отбеляза, че рекламата е дала глас на родителите, които живеят разделени, които често пъти биват забравяни, когато се говори за семейството и семейните политики в Италия. Според Салвини връзката на тези родители с техните деца е неделима въпреки раздялата на родителите и рекламата е припомнила точно това и е отправила "невероятно послание за любовта и за семейството”. Италианският министър на отбраната Гуидо Крозето също коментира рекламата, пише изданието "Оупът онлайн”. "Гледам тази реклама и се вълнувам. Гледам я с очите на бащата, на съпруга, на разведения родител, който винаги се е опитвал да не причинява страдания на никого. Гледам я с очите на двойката, която живее със собствените си деца сред хиляди трудности, но с  любов. Не разбирам защо рекламата поражда полемика”, написа той в социалните мрежи. В дебатите се намеси и сенаторката от центристката формация "Съюз на центъра” Паола Бинети, според която видеото няма ретрограден поглед върху развода и раздялата, но показва, че децата са "невероятен термометър за това, което не работи в отношенията на хората, но и за това, което те биха искали да работи, а именно да има мир между родителите, дори когато са разделени", посочва "Темпо”. Но да се говори за сплотено семейство очевидно не се харесва на левицата, допълва вестникът. От формации, които са част от лявото пространство в Италия като "Съюз Зелени-Левица” дойдоха критики към десницата, че си позволява да коментира реклама в момент, в който все повече италианци имат финансови трудности, покупателната способност намалява, потребителската кошница става все по-празна за милиони италиански семейства или за разделени родители, за които много скоро дори прасковата от така дискутираното видео ще се превърне в лукс. Италия очаква конкретни отговори на тези проблеми, а не коментари на управляващите за качествата на едно рекламно видео, казаха представители на левицата.

В изданието "Риформиста” неговият главен редактор, бившият италиански премиер Матео Ренци, който е лидер на центристката формация „Италия вива”, коментира, че "днес Италия изоставя геополитическите дискусии и се фокусира върху прасковите. Или по-точно върху една праскова. Хората биха си помислили, че е важно да се говори за плодове и зеленчуци. Неотдавнашен доклад на асоциацията на италианските кооперативни сдружения КООП обясни с ясни числа драмата на инфлацията в Италия. В последните 24 месеца цените на плодовете и зеленчуците се увеличиха с 16 процента, а продажбите им намаляха с 15 процента”. Ренци добави, че всичко това означава, че средната класа в Италия разполага с все по-малко пари. И рекламата, за която всички говорят, дава възможност да се обсъжда тази тема. Но всъщност нито десницата, нито левицата в Италия използват този повод. Представители на десницата само обясняват колко са се трогнали от историята на детето на разделени родители и отново говорят за традиционното италианско семейство, а левицата пък се ограничава да критикува представителите на десницата защо коментират една реклама, отбелязва Ренци. Естеството на дебатите сред политиците относно рекламата показват провала както на десницата, така и на левицата в Италия, констатира бившият премиер.

В началото на октомври вицепремиерът Салвини публикува в социалните мрежи видео, в което пазарува през уикенда в магазин от веригата "Еселунга” и казва, че там е нямало праскови, но пък е имало толкова много други хубави неща, които да си купи. Претъпканите пазарски торби на представителя на управляващата коалиция подразниха още повече представителите на левицата и обикновените италианци в момент, в който бедността, дължаща се до голяма степен на инфлацията, все повече настъпва в страната. Според данни на Италианския статистически институт (ИСТАТ), оповестени на 25 октомври, над 2,18 милиона домакинства в Италия са живели в абсолютна бедност през предходната 2022 г., предаде АНСА. Това е  8,3 процента от всички италиански домакинства и е увеличение спрямо данните от 2021 г., когато 7,7 процента от домакинствата в Италия са живели в абсолютна бедност. ИСТАТ отбеляза също, че семействата в Южна Италия са по-бедни (11,2 процента) в сравнение с тези от Северна Италия (7,7 и 7,2 процента съответно в  Североизточна и Северозападната Италия). Над 5,6 милиона италианци са живели в абсолютна бедност в Италия през 2022 г., пояснява още ИСТАТ. Това е с 357 000 души повече спрямо 2021 г. Което  означава, че през миналата година в Италия в абсолютна бедност са живели 9,7 процента от населението спрямо 9,1 процента през 2021 г. Пак според данните на ИСТАТ 1,27 милиона непълнолетни миналата година са живели в абсолютна бедност в Италия, което е 13,4 процента от населението на страната.

На 26 октомври председателят на  Италианската епископална конференция, кардинал Матео Дзупи (който е също пратеник на папа Франциск за постигане на мир между Русия и Украйна) заяви, че фактът, че 6 милиона италианци живеят в бедност, е истински скандал, предаде АНСА. Този коментар той направи по време на 40-ата асамблея на Националната асоциация на италианските общини, провела се в Генуа.

Управляващата коалиция в Италия, която тази есен изготви втория си проектобюджет, откакто дойде на власт, отдели десетки милиарди евро за справяне с инфлацията за сметка на бюджетния дефицит на страната. Но същевременно в проектобюджета за 2024 г. са заложени и увеличения на данъците, които според левицата ще утежнят данъчното бреме върху обикновените хора. В проектобюджета се предвижда например увеличение на ДДС върху млякото на прах за новородените и на бебешките храни, на памперсите, на продуктите за дамска хигиена от 5 на 10 процента.  Предвижда се увеличение на акцизите на цигарите и тютюневите изделия. Увеличава се данъкът, изплащан при продажбата на жилища, които са били превърнати в по-енергийно ефективни с отпускани от държавата средства, увеличава се данъкът върху недвижимите имоти в чужбина, притежавани от италиански граждани, както и данъците за притежатели на имоти, отдавани краткосрочно под наем, обобщава Скай Ти Джи Ком. Тези мерки все още не са приети окончателно в италианския парламент, но показват в каква насока се ориентира правителството на Мелони, за да се сдобие с повече средства за бюджета.

Още през пролетта стана ясно, че за някои домакинства се премахва социалния механизъм, наречен "граждански доход” и подпомагащ безработните. А от другата година той се заменя с друг механизъм, като средствата отпускани по него ще са по-малко и целта е да бъдат накарани хората, възползващи се от него, да търсят по-активно работа.

Драмата с нарастващата бедност в Италия тези дни изпъкна и заради един медиатизиран случай – този на бездомника Джанлуиджи от Сенигалия в провинция Анкона, който от години играел с едни и същи числа на лотарията "Супереналото” и накрая спечелил 37 000 евро, но сега няма право да ги получи, защото живеейки на улицата в бедност, той дори не  е успял да поднови съответните си документи за потвърждаване на самоличността (така наречената санитарна карта с данъчен код в нея, който се издава на всички италианци и на чужденците, родени или регистрирани като живеещи в Италия), съобщава  Ти Джи Ком 24.

Темата за италианските домакинства и за бедността, която отприщи рекламата на супермаркетите "Еселунга” напомня също, че италианският премиер Мелони заяви на 14 септември по време на участие в Срещата на върха за демографията, организирана в Будапеща, че е нужна "голяма борба в защита на семейството, което означава защита на идентичността, на Бог и на всички неща, върху които е изградена нашата цивилизация”. Пред участниците във форума Мелони каза тогава, че подкрепата за семействата и преобръщането на тенденцията на демографската зима (намаляващата раждаемост) в Италия са абсолютни приоритети на нейното десноцентристко правителство, така че бъдещето на Италия да бъде по-добро от настоящето, предаде АНСА. Според италианския премиер спадът на населението не е съдба, а избор на хората, съставляващи това население. Необходима е мобилизация на ресурси, за да бъдат подтикнати хората да създават семейства и да имат деца. На форума за демографията в Будапеща Мелони също така подчерта, че Унгария е отличен пример как нещата могат да се променят, ако управляващите имат куража да вземат необходимите решения и да направят необходимите инвестиции. "В Унгария тенденцията за намаляване на раждаемостта беше спряна, работните места се увеличиха,  а с това и заетостта на жените”, подчерта тя.

През май правителството на Мелони организира и конференция в Рим, посветена на демографската зима в Италия, на която присъства и папа Франциск. Тогава премиерката изрази увереност, че задачата на държавата е да създава благоприятни условия за семействата, за инициативи за тях, за работа за тях и да бъде една държава, която "придружава хората".

Битката на десноцентристкото правителство срещу демографската зима в Италия е нелека, отбелязва АНСА. На 26 октомври ИСТАТ съобщи, че през изминалата 2022 г.  в Италия са се родили  малко над 393 000 деца, което е 1,7-процентен спад спрямо предходната година и е  най-ниското ниво на раждаемостта от обединението на Италия през 19-и век, допълва ДПА по същата тема.  Тенденцията както изглежда се запазва и през настоящата година, посочва ИСТАТ, цитиран от АНСА. Според временните данни през първото полугодие на 2023 г. е имало 1,9-процентно намаляване на раждаемостта спрямо същия период на 2022 г. За последните 15 години раждаемостта в Италия неизменно спада след рекордния пик, регистриран през 2008 г., когато се родиха 576 659 деца.

Данните на ИСТАТ показват и, че 41,5 процента от децата, родени в Италия през миналата година, са в семейства, които не са обвързани с брак (163 317 деца). А от началото на хилядолетието броят на децата, родени от връзките на необвързани с брак родители, е нараснал с 33 процента.

ИСТАТ посочва, че  дори чужденците в Италия вече не помагат за преобръщането на тенденцията на демографската зима. Така не се оправдават опасенията на италианския министър на земеделието Франческо Лолобриджида (който е роднина на кинодивата Джина Лолобриджида и съпруг на Ариана Мелони, сестрата на Джорджа Мелони), че масовата миграция към Италия би могла да доведе до етническа подмяна на населението в страната. Заради тези негови опасения той си спечели критики, че е расист и привърженик на конспиративните теории, нещо което той отрича.

Самата Джорджа Мелони също е убедена, че миграцията не може да бъде решение на проблема с демографския спад. Според нея подобни тези се инструментализират за политически цели и великите страни, каквато е Италия, трябва сами да поемат отговорност за изграждането на своето собствено бъдеще, да намерят решение на демографската криза. Призванието на италианците в качеството им на граждани на ЕС, е да намират решения на кризите в европейската система, смята Мелони и припомня, че една от кризите е демографската зима в редица страни на ЕС, отбелязва АНСА.

Като част от мерките за справяне с демографската криза правителството на Мелони предвижда държавата да поема до 3000 евро на година от социално-осигурителните вноски на работещи майки с две и три деца в зависимост от възрастта на децата, отбелязва агенцията.

Част от мерките е и планираната поява през 2024 г. на така наречения асистент за родилки, посочват Скай Ти Джи 24 и АНСА. Правителството обмисля да отпусне между 100 и 150 милиона за тази цел. Асистентките ще преминават съответното обучение, което ще продължава между шест и девет месеца, ще имат личен контакт с родилките през първите шест месеца от живота на новородените, ще помагат на майките да се справят с ежедневните проблеми на майчинството, като това как да къпят детето, как да му сменят пелените, какво да правят, когато бебето има колики. Асистентките ще помагат на майките и да преодоляват следродилната депресия. Предвижда се да има по три такива асистентки на 20 000 жители.

Рекламата на "Еселунга”, разказваща за живота на разведени родители и тяхното дете, повдигна и въпроса за домашното насилие в Италия и дали семействата, в които има непрестанни скандали и напрежение и дори системен тормоз над жените, трябва да не се разпадат, само за да останат децата с двамата си родители. Показателен в тази насока бе случаят с бременната в седмия месец Джулия Трамонтано, тровена месеци наред и накрая намушкана до смърт от годеника си, само защото той не искал да става баща и искал да започне нов живот с друга жена. Близки на Джулия тогава казаха, че тя е знаела за изневерите на партньора си, но е предпочела да му даде втори шанс заради бебето, което очаквала. В Италия от началото на годината 36 жени бяха убити от  настоящите или бившите партньори, припомня специализираният сайт  "Феминичидио Италия”. Миналата година жертвите са били 56, допълва сайтът и представя подробно всеки един случай на такова убийство.

В тази насока бе и анализът във в. "Кориере дела сера” на известния писател и журналист Масимо Грамелини, посветен на породилото дебати рекламно видео. В анализа си коментаторът нарича прасковата от видеото  "биполярна”, защото в дебатите, породени от рекламата, десницата възхвалява рекламното видео като манифест на неделимостта на традиционното семейство, докато левицата оспорва този манифест и идеята за границите на семейството като цяло. Трето мнение по въпроса сякаш няма, което говори и в по-общ план, че "в Италия трети полюс не може да бъде открит дори в супермаркета”, казва Грамелини. Според него рекламата припомня, че разделите и разводите причиняват мъка на децата, но това не означава, че тя отрича институцията на развода.  Логично е едно дете на пет годинки да иска родителите му да са заедно. Но животът не свършва на пет годинки и много родители предпочитат да се разведат, за да спестят на детето да расте в климат на семейно напрежение, отбелязва анализаторът, който има няколко брака зад гърба си. Той добавя, че в следващата си реклама компанията "Смол”, създала силно дебатираното видео, ще покаже може би тийнейджър, който замеря с праскова родителите си, защото продължават да живеят заедно и да се карат по цял ден, вместо да се разделят.

Според Оливиеро Тосканини, фотограф и инициатор на рекламните кампании на компанията "Бенетон”, полемичното видео стигматизира развода. Детето от видеото страда видимо от раздялата на родителите си, майката е очевидно раздразнителна, а бащата изглежда сякаш се перчи с това, че би могъл да спечели отново любовта на жена си. Тосканини припомня, че самият той се е развеждал три пъти и следователно е експерт по разводите "Мога да ви гарантирам, че никой не се развежда с леко сърце, без да страда. Но гарантирам, че всички деца на разделени родители страдат много повече, като ги гледат да се карат, отколкото като не ги виждат повече заедно”, казва той. Според него една търговска реклама може да прокарва определена политика, защото тя е създадена чрез техники, които, за да накарат хората да купуват повече, изучават внимателно самото общество.

Рекламата за детето, супермаркета, прасковата и разделените родители естествено както всяко нещо в Италия породи и много пародийни видеа и карикатури. В едно от тях касиер в супермаркет се кара, че прасковата не е била взета от щанда със специално предвидените за това в супермаркетите найлонови ръкавици и че не е била поставена в найлонов плик и претеглена, преди да бъде отнесена на касата. В друга карикатура детето подава прасковата на бившия италиански премиер Марио Драги (управлявал Италия преди правителството на Мелони) и казва: "Това ти го пращат италианците”, което бе разтълкувано като послание, че италианците все още не могат да преглътнат политиките на Драги и са склонни да го възнаградят за тях само с една праскова. В трета пародия на рекламата детето подава на баща си вместо праскова писмо от бракоразводния адвокат на майката. А в четвърта карикатура детето подава огромен хамбургер на Матео Салвини, показал се като ненаситен клиент на супермаркетите "Еселунга”. В пета пародия пък се появи щанд за праскови с етикет "само за разведени".

Истинско изобилие от пародии на рекламното видео заля интернет, след като премиерката Джорджа Мелони обяви на 21 октомври раздялата си с дългогодишния си партньор, журналиста Андреа Джамбруно, след появили се в телевизионна програма скандални записи на негови извънефирни изказвания, в които той демонстрира мачистко и вулгарно поведение. Заради тези записи кариерата на Джамбруно като телевизионен водещ приключи и той вече е само координатор на редакционното съдържание на програмата, която  водеше доскоро. В пародийните версии на рекламата за "Еселунга” лицата на родителите на детето са подменени с тези на Мелони и Джамбруно. В една от версиите детето подава на баща си (с лика на Джамбруно) куфар с багажа му, изхвърлен от майката (с лика от Мелони). А в друга версия възрастна жена, която доста хора оприличиха на майката на Мелони, дава вулгарен съвет на бащата (с лика на Джамбруно) какво може да направи с прасковата, която е поучил като подарък.

Засега не е ясно дали Мелони би предприела действия срещу някои от създателите на подобни пародии. На 22 октомври по време на участие в конференцията за мир в Кайро журналист я запита за скандала с бившия й вече партньор и тя лаконично обяви, че повече не иска да говори по тази тема. На 25 октомври пък стана ясно, че в град Сасари Мелони е завела гражданско дело срещу 73-годишен мъж и неговия 40-годишен син за клевета, защото двамата създали фалшиво порновидео за Мелони и го пуснали в порносайтове. Искът на премиерката е за обезщетение от 100 000 евро, които тя ще дари на организации, подпомагащи жените, станали жертва на насилие, съобщават изданията "Сасари нюз", "Тудей" и "Фан пейдж".

И докато прасковата на раздора продължава да бъде обсъждана, едно е сигурно, успешната реклама увеличи популярността на рекламната компания "Смол“ и направи едно дете известно. Това е малката Азия от град Леняно, изпълнила ролята на малката Емма -  момиченцето, опитващо се да сдобри родителите си в рекламното видео.

 

/ПТА/

news.modal.header

news.modal.text

Към 16:24 на 02.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация