На 20 юни 1954 г. тържествено е открит мостът, който свърза Русе и Гюргево

site.btaДве години и три месеца са били необходими за построяването на Моста на дружбата

Две години и три месеца са били необходими за построяването на Моста на дружбата
Две години и три месеца са били необходими за построяването на Моста на дружбата
Русе (20 юни 1954) Първият мотрисен влак преминава през Моста на дружбата след откриването му. Пресфото-БТА снимка: Георги Викентиев/Архив

На 20 юни 1954 година официално е открит "Мостът на дружбата" (Дунав мост) над р. Дунав, който свързва  Русе (България) с Гюргево (Румъния), от министър-председателите на България и Румъния Вълко Червенков и Георге Георгиу Деж и ръководителя на строежа Николай  Наринян. 

Мостът е построен за две години и три месеца, от началото на 1952 г. до м. март 1954 г. Той  е комбиниран и на два етажа - за железопътно и автомобилно движение, дължината му е 2224 м, като междинните опори са 38.   Издига се на височина 30 метра над водата. Има 4 отвора с дължина 160 м, 8 отвора с дължина 80 м, 24 отвора с дължина 34,5 м и подвижна част в средата с дължина 86 м, осигуряваща преминаването на големи плавателни съдове. 

БТА пише: 

Мостът на река Дунав се открива утре

София, 19 юни 1954 г. Утре, 20 юни, преди обед в Русе ще стане тържествено откриване на моста край река Дунав между Русе и Гюргево.
На откриването ще присъстват правителствени делегации на Народна република България и Румънската народна република, както и правителствени делегации от Съветския съюз, Чехословашката република, Полската народна република, Унгарската народна република и гости от други народнодемократични страни.
Тържеството ще се предава по националната радиостанция „Христо Ботев“, Радио „София 2“, Радио „София 3“ и радиостанциите в гр. Сталин (дн. Варна) и Стара Загора. 

***

Мостът на река Дунав между Русе и Гюргево влезе в строя

София, 20 юни 1954 г. Нашата Родина празнува нова крупна победа по пътя на социализ­ма, по пътя на дружбата с великия Съветски съюз и народнодемократич­ните страни. Днес бе тържествено открит новопостроеният мост на река Дунав между Русе и Гюргево, най-големият мост в Европа.
Този грандиозен социалистически строеж, завършен за две години и три месеца, със седем месеца предсрочно, е нова скъпа рожба на брат­ската дружба между българския и румънския народи, на огромната помощ на Съветския съюз. Той е още едно ярко доказателство за правилната политика на Българската комунистическа партия, за тържеството на со­циализма в нашата страна.
Мостът на Дунав представлява величествен комплекс от мостови, гарови и пътни съоръжения. Те ще обслужват железопътния и шосеен тран­спорт между двете страни, между нашата страна, народнодемократичните страни и Съветския съюз.
Главната част на строителния комплекс е двуетажният мост на Дунава, който строителите с гордост наричат „Мост на дружбата и мира“. Той ще бъде от голямо значение за по-нататъшното културно и стопанско процъфтяване на нашата Родина…
…Гордост за целия строителен колектив е Иван Папунков, майстор кофражист, който, работейки със своята бригада на най-трудните участъци на моста, прояви изключителен трудов героизъм. За проявената от него упоритост при преодоляване на трудностите и добрата организа­ция на работата той е удостоен с най-високото почетно звание в наша­та страна - Герой на социалистическия труд.
Широко известни сред всички строители са имената на заместник главния директор на Главното управление Петър Диков, директора на строителния сектор на нашия бряг Иван Найденов, директора на монтажния сектор Хубен Овчаров, шлосера Георги Абрашев, майстор-армату­риста Димитър Симеонов, нитовчика Никола Жоров, бригадира на кесонна бригада Атанас Илийски, кесониста Григор Гергов, водолаза Методи Вълев, трудоваците Шукри Ахмедов и Асан Котаков, бригадира-арматурист Илия Янев, електрожениста Енчо Енчев и много други.

***

Тържественият митинг по случай откриването на моста на река Дунав

Русе, 20 юни 1954 г. Днес българският и румънски народи отпразнуваха забележителна победа по пътя на социализма, братската дружба и мира. Тържествено бе открит и пуснат в редовна експлоатация мостът на река Дунав.
Мостът на река Дунав, построен за две години три месеца, със седем месеца предсрочно, от героичните трудови колективи на България и Румъния, под ръководството на талантливи съветски специалисти, навеки съединява двете братски страни. Осъществена с мечтата на много поколения на българския и румънския народи.
Към величествения красив мост, прострял гигантската си снага между двата бряга на голямата река, днес от ранна утрин се отправят хиляди трудещи се. Тук са героичните строители и монтажници на моста. Всички са в празнично настроение, преизпълнени с гордост и радост за себе си, за своята Родина, която бързо крачи към социализма. Бодри маршове и песни на дружбата и мира се носят отвсякъде.
На грамадните, архитектурно оформени колонади, които откриват двуетажния мост, се развяват националните знамена на съветския съюз и народнодемократичните страни. Всичко на колонадите на двете страни на моста са вдълбани цифрите на историческите години на стоеж на моста – „1952-1954“. Поставени са грамадни гербове на България и Румъния.
На площадката пред колонадите е строен гвардейски почетен караул.
В девет и половина часа пристигна влакът с официалните лица. Хилядният народ с продължителни ръкопляскания приветства ръководителите на партията и правителството. Другарят Вълко Червенков поздрави строения караул. 

 

/ГИ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 08:00 на 18.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация