site.btaВажно е учителите да преподават исторически събития като Независимостта, че да провокират желание за дискусия при учениците, смята учител по история от Велико Търново

BOBSTH 09:10:01 22-09-2021
NT1036BO.002 09:10
Велико Търново - Независимост - учител - мнение

Важно е учителите да преподават исторически събития като Независимостта, че да провокират желание за дискусия при учениците, смята учител по история от Велико Търново


Велико Търново, 22 септември /Марина Петрова, БТА/
Важно е учителите така да преподават исторически събития като Независимостта, че да провокират желание за дискусия при учениците, смята дългогодишният учител по история във Велико Търново Ангел Янчев. В интервю за БТА той уточни, че за да бъдат разбрани и осмислени знаковите събития и дати от българската история, включени в учебниците, същественото е интерпретацията, която учителите ще приложат в учебните часове. Янчев подчерта, че 22 септември, денят, в който през 1908 година е обявена българската Независимост, е включен в учебниците за първи, четвърти и за осми клас, но като част от голям урок. В този случай всеки учител сам решава как да започне историческия разказ за обявяването на българската Независимост, спрямо обстоятелството на какво равнище е предварителната подготовка на учениците, тяхната възраст и степен на знание, обясни Ангел Янчев.
Значението на тази дата трябва да бъде представяно малко по-подробно в контекста на 40 години от българската свобода, които я предшестват, защото историческият акт, обявен във Велико Търново, е поанта на цяла парадигма от исторически събития от този период, каза учителят по история. Според него, учениците трябва да разберат, че България се е освободила на 3 март 1878 година, но не е била съвсем независима, да се посочат причините, довели до обявяването й, както и последствията от този акт. Ангел Янчев посочи, че за децата ще е интересно припомнянето, че през 1948 година празникът, посветен на Независимостта е бил забранен, следователно следващите поколения не са изучавали това историческо събитие, до възстановяване на честването му през 1998 година.
Това е детайл, който трябва да бъде отбелязван в уроците, за да се разбере защо тоталитарният режим след 1944 година е решил да го отмени. Пред моите ученици се опитвам да обясня, че причините са комплексни - от една страна, празникът е много близко до отбелязването на 9-тосептемврийските събития, които след 1944 година са били водещи в празничния официозен календар, от друга страна - чрез провъзгласяването на Независимостта се налага монархическата институция, тъй като България от княжество става царство, а това е в протитовес на комунистическата идеология, която не приема монархическия институт, обясни Янчев. Той допълни, че е предизвикателство за учителя обяснението на сложните процеси в историята, диктувани от политиката.
Според Ангел Янчев е много важно за учениците да знаят, че определянето на датите и събитията в йерархията на празниците се създава неслучайно от държавните институции. В зависимост от това колко независима и суверенна е държавата, трябва да се акцентира на тези бележити дати, които се определят за празници, подчерта учителят по история. Няма как едно събитие да се е случило отделно, извън контекста. Затова и учебниците залагат на последователността на събитията.
Темата за обявяването на Независимостта в един от днешните учебници за 8-и клас е втори абзац от урока, свързан с пътя към Първата световна война. В учебник по отечествознание от 1936 година Независимостта се изучава в урока, посветен на Фердинанд. В тази част пише, че според Берлинския договор "България била васална зависима от султана държава и трябва да плаща на Турция данък и да иска разрешение за някои по-важни работи. Княз Фердинанд и правителството решили да премахнат тази зависимост и на 3 октомври /22 септември по нов стил/ в старата столица Търново по най-тържествен начин била обявена независимостта и България станала царство, европейските държави признали независимостта и България, българският народ станал пълен господар на страната си".
И в двата примера, темата е част от урока, но учителят решава как да я интерпретира, за да могат учениците да стигнат до смисъла и значението на Независимостта - независимо дали се е изучавала през 1936 година или през 2021 година, посочи Ангел Янчев. Опитът ми през годините показва, че в дискусията за Деня на Независимостта в часовете по история или по Гражданско образование, учениците са най-активни, отбеляза учителят по история. Децата търсят аргументи, за да разкрият своята истина, а в образованието диспутите и търсенето на примери от миналото, които младите хора сравняват с днешната действителност е най-голямата радост за учителя, посочи Янчев.
/НТ/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 02:44 на 17.07.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация