site.btaБалетът е изкуство, на което трябва да се отдадеш напълнои да обичаш, за да имаш успех,смята примабалерината Силвия Томова
BOBSTH 08:30:01 13-11-2021
RZ2228BO.002 08:30
Стара Загора - балет - интервю
Балетът е изкуство, на което трябва да се отдадеш напълно
и да обичаш, за да имаш успех,
смята примабалерината Силвия Томова
Стара Загора, 13 ноември /Румяна Лечева, БТА/
Балетът е изкуство, на което трябва да се отдадеш напълно и да обичаш, за
да имаш успех, каза в интервю за БТА примабалерината Силвия Томова,
директор на Балета на Старозагорската опера и един от най-изявените
съвременни хореографи. По думите й днес един спектакъл освен зрелищен,
трябва да бъде с изящни костюми, суперхореография и да изглежда като
филм.
Силвия Томова смята, че балетът е кратко изкуство и в него няма време за злоба, завист или интриги. Има високи изисквания към танцьорите и трупата й репетира всеки ден. Вярва, че талантът не е достатъчен и са необходими много усилия и труд, за да се почувства красотата на успеха.
Настава момент, когато съвършенството се чувства в палеца, който ни задържа на земята, докато тялото и духът достигат до други измерения, разказва Силвия Томова, която е учила в Държавната балетна академия "Ваганова" в Санкт Петербург, има над 90 главни роли и е лауреат на международните балетни конкурси във Варна, Осака, Париж и Москва.
За изминалите пет сезона в Стара Загора балетната трупа има 15 премиери. Последната - "Сънят на Пилат", пожъна голям успех на сцената на НДК, а на 8 декември ще бъде втората й премиера - в Стара Загора.
Следва пълният текст на интервюто:
Въпрос: "Сънят на Пилат" имаше световна премиера и предизвика фурор в НДК. Как оценявате изпълнението след първата среща с публиката?
Отговор: Музиката на Стефан Димитров е прекрасна, в нея има изящна танцувалност. Да не забравяме, че той е ученик на Парашкев Хаджиев. Хореографията е уникална и за солистите, и за кордебалета. Благодарна съм на Антонина Стоянова от фондация "Ценности", която още при първия ни разговор прие идеята ми за руски хореограф, защото според мен "Майсторът и Маргарита", написана от Булгаков, най-добре може да бъде интерпретирана от негов сънародник, който познава руската душевност. Известният руски хореограф Василий Медведев, когото предложих, се справи блестящо. Спектакълът стана като един изключителен холивудски филм.
България е малка и не много позната страна. Фестивалът във Варна я прави популярна. Надяваме се на интересни гастроли с този толкава успешен спектакъл.
Въпрос: Пандемията не успя да Ви спре. В тези дълги дни на карантина как успяхте да се подготвите и да направите този спектакъл толкова забележителен?
Отговор: Първо ние имахме шанса да работим в трупа, в която се плащат заплати. Имаме сериозната подкрепа на Община Стара Загора. Нямахме време да се тревожим. Ние сме творци, които живеем с изкуство, ние дишаме през изкуството.
Въпрос: Като директор на трупата как започвате работата си върху една творба ?
Отговор: Спектаклите в репертоара на един оперен театър трябва да бъдат добре обмислени. Да бъде избран най-добрият хореограф. Ако аз поставям балетната творба, трябва да я осмисля. Дълго време не спиш, докато не достигнеш до друга вибрация, след музиката следват движението, танца, всяка една стъпка е видима и трябва да бъде изпълнена с красота и перфекционизъм.
Въпрос: Трудно ли се работи с един многонационален екип, как избирате артистите в трупата?
Отговор: Всеки един от балетната трупа е избран след международен конкурс. И аз, и Операта в Стара Загора имахме огромен късмет, че избрахме толкова качествени артисти, изключително талантливи, красиви. Някои дойдоха в България на 17-18 години, тук пораснаха, изградиха се като балетисти. Дойдоха от различни места, естествено като възпитаници на различни школи. Когато са по-малки, те са като пластилин, лесно се моделират. В началото бяха 28, сега са 52 души и всеки един от тях е спечелил конкурс, за да играе на старозагорска сцена.
Въпрос: Има ли достатъчно балетисти в България днес?
Отговор: За съжаление, не.
Въпрос: Има ли мода в балета? Как се е променил за четири века след възникването си по времето на Луи XIV, който е бил и танцьор? Кой и как определя новите тенденции?
Отговор: Балетът като всяко динамично тяло се променя, той живее чрез нас, чрез техниката, израза, жеста, ръцете, изпълнението. Всяка балетна школа има свой собствен почерк. Ние сме длъжни да намерим място в световната ниша, за да бъдем оценени на световно ниво. Днес един спектакъл освен зрелищен, трябва да бъде с изящни костюми и суперхореография, да изглежда като филм.
Въпрос: Съставът на трупата освободи невероятна младежка енергия. Искат ли да си тръгнат от Стара Загора?
Отговор: За пет години израстването е главозамайващо. Талантът не е достатъчен, необходими са много усилия и труд, за да почувстваш красотата на успеха. Имам много високи изисквания към трупата, може би защото аз съм била много взискателна към себе си през изминалите години.
Балетът е кратко изкуство. Няма време за злоба, завист или интриги. Ние репетираме всеки ден, а моята цел още в началото беше да ги науча да се обичаме всички заедно и да си вярваме. Малцина са тези, които напуснаха или аз освободих, това е трупата, която беше основана от нулата преди пет години и те се чувстват неразделна част от нея.
Въпрос: Как успявате да доведете танцьорите до такова еклектично, съвършено състояние?
Отговор: С вяра и любов един към друг. Балетът е изкуство, на което трябва да се отдадеш напълно и да обичаш, за да имаш успех. Настава момент, когато съвършенството се чувства в палеца, който ни задържа на земята, докато тялото и духът достигат до други измерения.
Въпрос: Специалистите са категорични, че Вие ръководите днес най-добрата балетна трупа в България - първата в състава на най-старата извънстолична оперна трупа, основана в Стара Загора..
Отговор: Градът няма значение. Нека припомним оперните трупи в Мюнхен, Милано, Санкт Петербург, които днес също са значими. Стара Загора подготвя спектакли на световно ниво.
Въпрос: Коя е била най-трудната Ви роля на сцената?
Отговор: Аврора в "Спящата красавица" и Одета в "Лебедово езеро".
Въпрос: Най-хубавият балет, на който сте присъствали?
Отговор: "Дамата с камелиите" на френския на професор Пиер Лагот, хореограф в Парижката опера. Той е вече възрастен, но много известен, вдъхновен и емблематичен творец, и много бих искала да работя с него.
Въпрос: Нещо, в което вярвате абсолютно?
Отговор: В Бог, балета, любовта и природата. Ние сме деца на природата и трябва да живеем, спазвайки нейните правила и закони.
Въпрос: Отбелязахте 40 години кариера със "Зорба гъркът". Готвите ли нови изненади, искате ли да играете на сцената?
Отговор: Физически не ми остава време засега, но обмислям една-две идеи и се надявам да ги реализирам.
/РЗ/
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина