site.btaУстойчива градска мобилност или защо в градовете трябва да се развива колоезденето и ходенето пеша

BOBSTH 15:09:31 26-06-2018
AM1507BO.006
"ЕКООБЩИНА" 2018 - семинар

Устойчива градска мобилност
или защо в градовете трябва да се
развива колоезденето и ходенето пеша


До 2030 г. във Франция хората, използващи лични автомобили, ще са толкова, колкото и придвижващите се пеша

26 юни 2018 г., София.
Градовете - място за хора или автомобили и как да направим живота си по-приятен в една среда, превземана от транспортните средства, бяха сред обсъжданите теми на петия семинар, част от инициативата "ЕКООБЩИНА" 2018. Той бе посветен на устойчивата градска мобилност и предизвика значителен интерес у представителите на общините.
По традиция, Н. Пр. Ерик Льобедел, посланик на Франция в България, откри събитието. Той приветства гостите на семинара, като изрази убедеността си, че всички присъствали днес, както и участниците в предишните семинари, ще подадат кандидатурите си за участие в конкурсната част на инициативата.
"Устойчивата градска мобилност е сред приоритетите в дневния ред на Европа и се разглежда наравно с другите актуални въпроси, свързани с развитието и модернизацията на държавите. Прилагането на мерките за устойчивата мобилност ще решат редица проблеми, пред които са изправени днес големите градове по света", каза Валентин Йовев, зам.-министър на регионалното развитие и благоустройството.
Първи лектор на семинара бе г-жа Силви Банун, междуведомствен координатор - развитие на практиките на използване на велосипед към Министерство на екологичния и солидарен преход. Тя представи каква е френската стратегия за насърчаване използването на колело в градовете или защо колоезденето и ходенето пеша трябва да се развиват. Силви Банун подчерта, че създаването на обществените пространства цели генериране на социална връзка между хората. Затова и градовете трябва да бъдат проектирани така, че да бъдат в полза на хората, а не на автомобилите. Като добър пример тя представи програма за стимулиране на децата да използват велосипед и да ходят пеша. Едновременно с това, в тази програма е залегнало и адаптирането на градоустройствените планове, за да се улесни този екологичен начин на придвижване.
Използването на велосипед и придвижването пеша имат много предимства и по отношение на борбата срещу изменението на климата, здравето и енергийната ефективност (по-малко използване на моторизиран транспорт). Не трябва да се подценяват и икономическите предимства, които се наблюдават в райони, където присъствието на автомобили е ограничено, а именно: стойността на недвижимите имоти се покачва, увеличава се желанието на хората да излизат и да посещават търговски и културни обекти. За да се постигнат тези добри резултати, г-жа Банун предлага конкретни решения като намаляване на максималната допустима стойност на скоростта на автомобилите в центъра на града и улесняване изграждането и използването на велоалеи и пешеходни пътеки.
Системите за насърчаване на гражданите и фирмите в проактивното използване на обществения градски транспорт, бе темата на презентацията на Жан-Франсоа Рьотиер, бивш заместник-председател по транспорта в Метрополия Нант. Той обясни, че транспортът е реален инструмент за превръщането на градовете в по-добро място за живеене. Важна стъпка за това е демократизирането на транспорта или с други думи превръщането му в достъпен за всички. Стратегията за осъществяването на тези цели включва благоприятстване на кратки пътувания, координиране на транспортната мрежа, "успокояване на трафика" (намаляване на допустимата скорост в градовете), намаляване използването и мястото за автомобили и не на последно място, стимулиране на промяната в навиците на хората по отношение на придвижването. Жан-Франсоа Рьотиер подчерта, че през 2030 г. във Франция се очаква броят на хората, които се придвижват в градовете със собствен автомобил да е равен на този на хората, ходещи пеша (и двете около 30 процента). За сравнение през 2002 година, разликата е била над 28 на сто в полза на автомобилите.
Специален гост на петия семинар от българска страна беше Чанка Коралска, заместник-кмет по строителство, инвестиции и регионално развитие в Община Бургас. Тя представи плана за градска мобилност на общината и развитието на координацията с гражданите. Според него за периода 2014 - 2020 г. интегрираният модел за управлението на градската мобилност обхваща изграждането и оборудването на буферни паркинги на ключови места, обвързани със системата на обществения транспорт, въвеждане на система за интегрирано управление на обществени паркинги, както и реконструкция и оборудване на светофарно регулирани кръстовища. За своите успешни и устойчиви политики в областта на мобилността, община Бургас бе излъчена като победител в същата категория в миналото издание на конкурс "ЕКООБЩИНА" 2017.
Вторият лектор бе Радостина Петрусенко, главна дирекция "Стратегическо планиране и програми за регионално развитие" на МРРБ, която запозна присъстващите с възможностите за финансиране на общините по отношение на устойчивия градски транспорт.
Днешният семинар беше последното от поредицата събития, част от програмата на "ЕКООБЩИНА" 2018. В следващия етап от конкурса общините, които искат да кандидатстват, трябва да попълнят въпросниците за всяка желана категория и да ги изпратят за оценка от експертното жури. Всички общини могат да подават кандидатури за участие и в петте категории, а крайният срок за изпращането им е 31 юли 2018 г.
Конкурс "ЕКООБЩИНА" се организира от Френското посолство в България в партньорство с Министерството на регионалното развитие и благоустройството и с Министерството на околната среда и водите. Инициативата е под патронажа на Президента на Република България.

За конкурс "ЕКООБЩИНА"

Конкурсът ЕКООБЩИНА се организира от Френското посолство в България. Той се провежда за трета поредна година и е отворен за участието на всички български общини. Те трябва да попълнят въпросниците, поместени на сайта на инициативата и да ги изпратят преди крайния срок. Кандидатурите на общините ще бъдат оценявани от експертно жури във всяка една област. В края на конкурса ще бъдат връчени по две първи награди във всяка една от петте категории, съответно за община с население до 10 000 души и с население над 10 000 души за категорията "Устойчиво управление на водите" и до и над 40 000 души за останалите категории.
В изданието на конкурса през 2018 г., всички граждани и НПО, които имат интерес в областите спорт и здравословен начин на живот, ще могат да вземат участие в него. От всички кандидатури ще бъдат избрани 10, които впоследствие ще бъдат поканени на уъркшоп за доусъвършенстване на идеите си.
Повече информация за конкурса можете да намерите като проследите линка www.ecoobchtina.bg. Следете всички новини за инициативата и на нейната фейсбук страница.

За повече информация, моля, обръщайте се към:
Сияна Гочева-Ангелова, PR Director, агенция Havas PR, 0884 666 338,pr@ecoobchtina.bg,
siana.gocheva@havas.bg
/АМ/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 17:46 на 29.06.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация