Българска асоциация на професионалистите по здравни грижи – Прессъобщение

site.btaОтворено писмо на БАПЗГ и СБМС във връзка с предложенията на ББА и НСЧБ за промени във финансирането на възнагражденията на медицинските специалисти

Отворено писмо на БАПЗГ и СБМС във връзка с предложенията на ББА и НСЧБ за промени във финансирането на възнагражденията на медицинските специалисти
Отворено писмо на БАПЗГ и СБМС във връзка с предложенията на ББА и НСЧБ за промени във финансирането на възнагражденията на медицинските специалисти

ОТВОРЕНО ПИСМО

Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи (БАПЗГ) и Синдикат на българските медицински специалисти (СБМС) изразяват категоричната си несъгласие с предложените изменения от Българска болнична асоциация (ББА) и Национално сдружение на частните болници (НСЧБ) във връзка с проекта за бюджет на НЗОК за 2026 г. 

Специалистите по здравни грижи, Медицински сестри, Акушерки, Рехабилитатори, Медицински лаборанти, Рентенови лаборанти са един от основните стълбове в здравната система. Изброените специалисти са тези, които стоят денонощно до пациента, когато лекаря е зает с други отговорности, когато близките не могат да бъдат до болния, когато страхът, болката и самотата са най-силни. Именно тези професионалисти осигуряват непрекъсната грижа и внимание към пациентите, поемайки върху себе си всички техни преживявания от първия до последния ден на лечението. За съжаление изпълнението на всички тези задачи става все по-трудно заради острия кадрови дефицит в системата. Днес ситуацията не е просто тежка, не е тревожна, тя е критична.

Многократно алармираме, че над половината от работещите в сферата са в пенсионна и предпенсионна възраст. Две трети от специалистите по здравни грижи са над 53 години, това само по себе си е „червена лампа“ по отношение на оптималната модерна здравна грижа. Липсват над 30 000 медицински специалисти което означава, че реално всеки специалист по здравни грижи, независимо от мястото на което работи, поема многократно по голямо натоварване от нормалното. Липсата на кадри повлича след себе си влошаване на грижата поради претоварване и преумора и рефлектира най- вече върху пациента и неговите близки. Емиграцията на обучени и квалифицирани кадри към други страни не само не намалява, а напротив, увеличава се породено от неудоволетвореност, липса на адекватно заплащане, липса на уважение в обществото и нежелание за промяна на вече съществуващото статукво.

Тези данни не са просто суха статистика, те отразяват реалността на колабиралата ни здравна система. Ако тази тенденция продължи и не бъде спряна, много скоро няма да има специалисти по здравни грижи, които да се грижат за пациентите, възрастните, децата и най-уязвимите членове на нашето общество. 

Затова категорично не можем да се съгласим с предложенията на Българската болнична асоциация и Национално сдружение на частните болници за целево финансиране под формата на стипендии само за новозавършили специалисти по здравни грижи. Те не само, че няма да доведат до положителна промяна на негативните тенденции, които вече посочихме, но ще ги задълбочат поради следните причини:

1. В предложенията на ББА и НСЧБ се забелязва ясно разграничение между различните групи медицински специалисти, което се основава на възрастови и професионални критерии, а това е дискриминационна мярка сама по себе си. 

2. Подобна промяна ще породи сериозно социално напрежение между медицинските специалисти. 

3. Подобен начин на финансиране обезценява натрупания опит на специалистите, които работят в системата до момента. Тяхната лоялност към професията се обезличава, опитът им се маргинализира и това ще доведе до абсолютна демотивация от тяхна страна. 

4. Последиците от евентуално приемане на подобно предложение ще катализират професионалния срив в системата, подкопавайки колегиалността и създавайки среда на неравенство.

5. Друг много важен и съществен проблем, който идентифицираме, е липсата на адекватен механизъм за контрол и отчетност на разходите за възнаграждения в лечебните заведения. Съществува реална възможност управителите на лечебните заведения да акумулират финансови излишъци, без да са обвързани със задължението да ги пренасочват към възнагражденията и подобряване условията на труд на персонала, което изкривява смисъла на публичното финансиране и демотивира екипите. Това означава, че професионалистите по здравни грижи остават без гаранции за справедливо възнаграждения.

Всичко това не само противоречи на основните принципи на Конституцията на България, Закона за защита от дискриминация и Европейската социална харта, нарушавайки принципите на равнопоставеност и социална справедливост, но и ще ускори кадровата криза в сектора.

В тази връзка БАПЗГ и СБМС за пореден път предлагат визия и предложение за алтернативен, справедлив и устойчив механизъм за финансиране на специалистите по здравни грижи, която включва следните точки:

1. Въвеждането на мерки за извънредна държавна намеса е единствената възможност за спиране на отлива от професиите е начална стъпка за възстановяването на здравната система. Правно основание за извънредна държавна намеса дават критичният недостиг на професионалисти по здравни грижи е сериозна заплаха за обществения интерес, качеството на здравеопазването и националната сигурност. Съгласно Конституцията, Закона за здравното осигуряване и Закона за здравето, държавата е длъжна да осигури функционирането и устойчивостта на здравната система. Решенията на Европейската комисия ясно идентифицират здравните кадри като стратегически ресурс, а България има ангажимент да отговори на европейските стандарти и очаквания.

2. Създаване на национален фонд „Здравни грижи“– справедлив и прозрачен инструмент. Освен гарантираното стартово възнаграждение от 1550 евро, заложено в бюджета за 2026 год., предлагаме създаването на временен национален фонд „Здравни грижи “със срок до 10 години, финансиран директно от държавния бюджет. Чрез учредяването на този фонд държавата ще изплаща единна, справедлива добавка към заплатата на всички медицински специалисти независимо от лечебни заведения в които работят. Актуализирана с инфлационния индекс за всяка следваща година. Допълнителните възнаграждения ще се изплащат въз основа на квалификацията, професионалния опит, отговорността на специалистите по здравни грижи, а не според юридическия статут на работодателя. Това ще гарантира на специалистите по здравни грижи финансово стимулиране отразяващо реалните им умения, знания и принос към грижата за пациента. Когато тези средства се изплащат целево от Министерството на Здравеопазването, а не преминават през НЗОК, Държавата поема ясна и пряка отговорност по отношение условията на труд и възнаграждението на медицинските специалисти, като едновременно с това се запазва основния принцип на здравноосигурителния модел „ парите следват пациента “.

3. Въвеждане на ясен контрол върху разходването на средствата за възнаграждения.

По този начин ще се избегне порочната практика да се прехвърля тежестта върху здравноосигурителната система и се гарантира, че средствата целенасочено ще стигат до специалистите по здравни грижи.

Наличието на строг контрол и прозрачност при използването на тези средства – лечебните заведения са длъжни да предоставят отчетност доказваща, че парите са разходвани целево за възнаграждение на медицинските специалисти ще изгради доверие между институциите, обществото и специалистите по здравни грижи. Не на последно място ще бъде гаранция, че тези средства няма да се разхищават неправомерно. Паралелно с финансирането на здравните специалисти ще се поддържа устойчив модел за професионално развитие и продължаващо обучение на специалистите по здравни грижи. По този начин същите ще бъдат мотивирани да се развиват, да израстват кариерно и не на последно място да останат да работят в България. Така се създава переспектива за младите хора да изберат медицинската професия и се осигурява интерес към професиите от направление „Здравни грижи“.

Преимущества на подхода, който предлагаме:

1. Не се нарушава Конституцията, тъй като не създава различия или дискриминация между специалистите на база работодател или друга формална характеристика.

2. Не създава противоречие със Закона за здравното осигуряване, запазвайки принципа „парите следват пациента“, поради факта, че е поет пряк финансов ангажимент на Държавно ниво.

3. Съответства пряко на европейските директиви и добри практики за насърчаване развитието и задържането на здравни кадри, без да се въвеждат административнио определени минимални възнаграждения през НЗОК, което задължително би създало усложнения и напрежение в сектора.

Подходът, който предлагаме, изключва дискриминационното делене по възраст, стаж или месторабота и гарантира равнопоставеност, прозрачност и предвидимост на доходите на специалистите по здравни грижи, предоставяйки възможност за покритие на всички здравни звена от същите. Фондът следва да бъде подложен на строг обществен и институционален контрол, като средствата да се разходват единствено за възнагражденията на специалистите по здравни грижи, с възможност за ежегодна корекция според инфлацията и социално-икономическите показатели. По този начин ще се осигури не само социална справедливост, но и мотивация за привличане и задържане на кадри, както и възможност за професионално развитие.

Допълнителни мерки и визия за бъдещето:

Увеличението на трудовите възнаграждения на специалистите по здравни грижи е важен, но не и единствен проблем в здравната система, който чака своето решение. От години БАПЗГ предлага ускорено въвеждане на законови и подзаконови промени, които да позволят разкриването на самостоятелни сестринскии акушерски амбулаторни практики, финансирани от НЗОК, както и финализиране на националната програма за патронажна грижа, обхващаща хронично болните и акушерските практики. Необходимо е интегриране на иновативни модели на сестринска и акушерска грижа, които да отговарят на съвременните европейски практики и да гарантират устойчивостта и конкурентоспособността на българската здравна система. Не на последно място - за постигането на по-добро здравеопазване и трайно решение на кадровия проблем в системата, е нужно предприемането на цялостна здравна реформа. 

В заключение, призоваваме парламентарните и правителствените институции, както и цялото общество, да осъзнаят критичната важност на професионалистите по здравни грижи и да предприемат незабавни, решителни и устойчиви законодателни стъпки за гарантиране на тяхното достойно възнаграждение, професионална автономия и възможност за развитие. Само така ще можем да гарантираме качествени здравни услуги за всички граждани и да укрепим социалната справедливост и сигурността на страната.

Призоваваме Народното събрание и всички ръководни органи:

Да приемат законово уредено и съответстващо на Конституцията решение за финансиране на специалистите по здравни грижи, гарантиращо справедливи условия на всички работещи специалисти по здравни грижи.

Да възстановят водещата роля на Министерство на Здравеопазването в кадровата политика така, че Държавата да носи отговорността за формирането, развитието и задържането на медицинските специалисти.

Да осигурят максимална прозрачност и контрол върху разходваните средства, с цел всеки лев/евро да достига до специалиста за който е предназначен.

Да разрешат професионална автономия на медицинските сестри и акушерките включително възможност за създаване на извън болнични амбулаторни практики и правото им да сключват договори директно с НЗОК с цел достъпност на здравноосигурените лица до медицинска грижа съобразена с правомощията на медицинските специалисти описани в Наредба №1 за самостоятелните дейности.

Да финализират изграждането на национална система за патронажна сестринска и акушерска грижа, която от своя страна да осигури достъпност на хората до най-отдалечените райони на страната.

Да отхвърлят категорично предложения от други структури, в които има и най-малък намек за дискриминация на специалистите по здравни грижи.

Да предприемат незабавни разговори за започване на цялостна реформа в здравната система, без която няма как да бъде постигната по-висока степен на удовлетвореност от страна на медицинските специалисти и пациентите.

БАПЗГ и СБМС остават верни на убеждението, че само с открит диалог, партньорство с институциите и разумна държавна политика могат да се постигнат трайни резултати!

 

С уважение: 

ДИАНА ГЕОРГИЕВА МАЯ ИЛИЕВА

Председател на УС на БАПЗГ Председател на УС на СБМС

/МТК/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 00:14 на 13.12.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация