Илия Чубриков - автомобилен състезател

Илия Чубриков - автомобилен състезател
На 8 януари 1935 г. е роден Илия Чубриков, автомобилен състезател (1936-2020).
На 9-годишна възраст придобива първия си мотоциклет и така започва легендата за Илия Чубриков в автомобилните спортове. Има участия в над 160 автомобилни и над 50 мотоциклетни състезания. Той е първият българин с победа и златен медал в кръг от световен шампионат по мотокрос – през 1956 г. в Германия, след което отново записва победа и златен медал в Рига, Латвия, през 1957 г. Илия Чубриков е треньор на националния отбор по мотоциклетизъм в продължение на десет години – от 1957 до 1967 г. Участва в създаването на българския мотоциклет "Балкан" и отговаря за произвеждането на състезателните мотоциклети "Балкан". Лидер е на заводския отбор "Балкан" в международните състезания. Шест пъти е балкански шампион по мотоциклетизъм.
През 1967 г. Илия Чубриков заедно със своя навигатор и негов брат Кольо Чубриков печелят първо място в рали "Трансбалкания", което се провежда на територията на три държави - България, Югославия и Румъния, в клас до 1400 кубични сантиметра със състезателен автомобил "Булгар Рено 8" с обем на двигателя 1150 кубични сантиметра. Той е и един от хората, пряко ангажирани с проекта за производство на „Булгаррено“ и „Булгаралпин“ в България. През 1968, 1969 и 1971 г. братя Чубрикови стартират в рали "Монте Карло". През 1968 г. в Европа е пуснато в продажба макетче на автомобила им – с техните имена и номер от Монте Карло.
През 1971 г. Илия Чубриков печели първото рали "Златни пясъци" (дн. рали "България") с автомобил "Рено Алпин 1600". През 1978 г. печели рали "Средиземно море", дълго над 13 000 км, с автомобил "Лада". През 1983 г. става част от отбора на концерна "Ротмънс", за който пилотира автомобил "Рено 5 Турбо". С него се класира на 3-о място в рали "Златни пясъци", печели рали "Хеброс" и рали "Гюнайдън" в Турция. Благодарение на доброто си представяне през годината Илия Чубриков завършва на пето място в европейския шампионат. В дългогодишната си кариера Илия Чубриков има много победи както в националния рали шампионат, така и престижни класирания в международни състезания. Победител в тежкото рали "Руска зима" (1974), реализирано при минус 30 градуса, трикратен победител в рали "Вида" (1971, 1976, 1983), рали "Хеброс" (1976, 1977,1983) и рали "Истанбул" (1978, 1981, 1983). Двукратен победител в рали "Стари столици" (1972, 1973), победител в рали "Сливен" (1977). Той има 12 първи места в генералното класиране и още десетки призови класирания на международни ралита извън България, Печелил е планински състезания в Унгария, Германия, Франция, Португалия, има челни класирания в Австрия, Италия, Швейцария, Чехия, Германия и Франция. През 1990 г. Илия Чубриков прекратява състезателната си кариера. На 24 април 1990 г. той е удостоен със званието "Почетен гражданин на Габрово" заради изключителните му постижения в моторните спортове и за приноса му в развитието на българския и международен автомобилизъм.
На снимката: Пловдив (4 септември 1984) На 1 и 2 септември 1984 г. се провежда 12-ото рали "Хеброс", кръг от европейския шампионат за водачи, в което участват 57 екипажа от 10 страни. Победител за трети път става Атила Ферианц с навигатор д-р Тандари (Унгария) с автомобил "Рено 5 турбо". На второ място се класира екипажът Илия Чубриков - Ж. Димитров с автомобил "Рено 5 турбо", а трети са Б. Дунев - Г. Маринов също с автомобил"Рено 5 турбо”. В кадър: Илия Чубриков след финала. Пресфото-БТА, снимка: Валери Тодоров/архив
Абонирайте се
Влезте във Вашата БТА
На 9-годишна възраст придобива първия си мотоциклет и така започва легендата за Илия Чубриков в автомобилните спортове. Има участия в над 160 автомобилни и над 50 мотоциклетни състезания. Той е първият българин с победа и златен медал в кръг от световен шампионат по мотокрос – през 1956 г. в Германия, след което отново записва победа и златен медал в Рига, Латвия, през 1957 г. Илия Чубриков е треньор на националния отбор по мотоциклетизъм в продължение на десет години – от 1957 до 1967 г. Участва в създаването на българския мотоциклет "Балкан" и отговаря за произвеждането на състезателните мотоциклети "Балкан". Лидер е на заводския отбор "Балкан" в международните състезания. Шест пъти е балкански шампион по мотоциклетизъм.
През 1967 г. Илия Чубриков заедно със своя навигатор и негов брат Кольо Чубриков печелят първо място в рали "Трансбалкания", което се провежда на територията на три държави - България, Югославия и Румъния, в клас до 1400 кубични сантиметра със състезателен автомобил "Булгар Рено 8" с обем на двигателя 1150 кубични сантиметра. Той е и един от хората, пряко ангажирани с проекта за производство на „Булгаррено“ и „Булгаралпин“ в България. През 1968, 1969 и 1971 г. братя Чубрикови стартират в рали "Монте Карло". През 1968 г. в Европа е пуснато в продажба макетче на автомобила им – с техните имена и номер от Монте Карло.
През 1971 г. Илия Чубриков печели първото рали "Златни пясъци" (дн. рали "България") с автомобил "Рено Алпин 1600". През 1978 г. печели рали "Средиземно море", дълго над 13 000 км, с автомобил "Лада". През 1983 г. става част от отбора на концерна "Ротмънс", за който пилотира автомобил "Рено 5 Турбо". С него се класира на 3-о място в рали "Златни пясъци", печели рали "Хеброс" и рали "Гюнайдън" в Турция. Благодарение на доброто си представяне през годината Илия Чубриков завършва на пето място в европейския шампионат. В дългогодишната си кариера Илия Чубриков има много победи както в националния рали шампионат, така и престижни класирания в международни състезания. Победител в тежкото рали "Руска зима" (1974), реализирано при минус 30 градуса, трикратен победител в рали "Вида" (1971, 1976, 1983), рали "Хеброс" (1976, 1977,1983) и рали "Истанбул" (1978, 1981, 1983). Двукратен победител в рали "Стари столици" (1972, 1973), победител в рали "Сливен" (1977). Той има 12 първи места в генералното класиране и още десетки призови класирания на международни ралита извън България, Печелил е планински състезания в Унгария, Германия, Франция, Португалия, има челни класирания в Австрия, Италия, Швейцария, Чехия, Германия и Франция. През 1990 г. Илия Чубриков прекратява състезателната си кариера. На 24 април 1990 г. той е удостоен със званието "Почетен гражданин на Габрово" заради изключителните му постижения в моторните спортове и за приноса му в развитието на българския и международен автомобилизъм.
На снимката: Пловдив (4 септември 1984) На 1 и 2 септември 1984 г. се провежда 12-ото рали "Хеброс", кръг от европейския шампионат за водачи, в което участват 57 екипажа от 10 страни. Победител за трети път става Атила Ферианц с навигатор д-р Тандари (Унгария) с автомобил "Рено 5 турбо". На второ място се класира екипажът Илия Чубриков - Ж. Димитров с автомобил "Рено 5 турбо", а трети са Б. Дунев - Г. Маринов също с автомобил"Рено 5 турбо”. В кадър: Илия Чубриков след финала. Пресфото-БТА, снимка: Валери Тодоров/архив
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимка
Моля потвърдете изтеглянето на снимката/ите
