Строителството на третата част от ж.п. линията от Крива паланка до границата с България ще започне през 2025 г.

site.btaПо изграждане на ж.п. линията към България, част от Коридор 8, се работи интензивно, твърди директорът на Железопътна инфраструктура на Северна Македония

По изграждане на ж.п. линията към България, част от Коридор 8, се работи интензивно, твърди директорът на Железопътна инфраструктура на Северна Македония
По изграждане на ж.п. линията към България, част от Коридор 8, се работи интензивно, твърди директорът на Железопътна инфраструктура на Северна Македония
Снимка: Владислав Тентов, БТА / архив

До октомври тази година трябва да бъде завършена първата отсечка, до Беляковце, от ж.п. линията, част от Коридор 8, която трябва да свърже Северна Македония и България, а втората - до Крива Паланка, ще бъде завършена през 2026 г., каза директорът на Железопътна инфраструктура на Северна Македония Зоран Трифуновски по време годишната конференция „Година на европейските възможности“, организирана от правителството на Северна Македония.

„За третия участък от проекта - от Крива паланка до границата с България, на 22 декември 2023 г. е обявена обществена поръчка за изпълнител, която продължава до 28.03.2024 г., трябва да бъде избран и инженерен надзор, и консултант за техническа помощ на инвеститора. Според тази динамика, строителството на този участък от ж.п. линията трябва да започне през 2025 г. Това е и едно от най-големите предизвикателства в строителния сектор не само в Северна Македония, защото на територията на държавата трябва да бъде изградена ж.п. линия с дължина от 23,4 км., с 22 тунела с обща дължина от 9 км. и 52 моста, с обща дължина от 5 км. Такова нещо до сега не е правено у нас, но и в Европа”, заяви Трифуновски. 

Той допълни, че в проекта е включено и изграждането на две ж.п. гари - в Крива паланка и с. Жидилово, както и изграждане на сигнализация и телекомуникация за тази част от трасето и електрифициране на цялата източна част на Коридор 8 - от Куманово до границата с България, като е предвидено строителството да продължи около 5 години. 

Официалният старт на строителните работи по железопътна част на Коридор 8 на територията на Северна Македония в участъка Куманово-Беляковце-Крива Паланка бе даден през октомври 2022 г., край Куманово, с участието на тогавашния премиер на България Гълъб Донев и премиера на Република Северна Македония Димитър Ковачевски.

Транснационалната транспортна ос Изток-Запад (Коридор 8) се простира от пристанище Бари в Италия до пристанищата Варна и Бургас в България. Централната част на този 315-километров паневропейски коридор минава през Северна Македония - Кичево, Скопие, Куманово, Беляковце и Крива Паланка. Липсват обаче връзки в западния край (от Кичево до границата с Албания) и в източния край (от Куманово до границата с България).

Общата дължина на източния край на железопътния Коридор 8 е  88,2 километра, от които 34 километра, т.е. участъкът Беляковце - Крива Паланка, се изгражда с финансова помощ от ЕС, предоставена чрез Инвестиционната рамка за Западните Балкани, финансиран от нея грант от 75 милиона евро, допълнен от национални средства. За завършване на източния край на железопътен Коридор 8 до границата с България е осигурено финансиране от предприсъединителен грант от ЕС, „Финансова рамка за Западни Балкани“ и два заема от ЕБВР и ЕИБ. На територията на Северна Македония проектът се изгражда според европейските стандарти, за да бъде ж.п. линията съвместима с железопътните линии в Европа.

След като бъде завършен железопътният участък, се очаква използването му да увеличи годишния обем на товарите и да осигури достъп до модерни транспортни средства за повече от 350 000 души. 

/ВН/

news.modal.header

news.modal.text

Към 07:56 на 03.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация